Čína sa sporí s USA o elektroautá: Američania využívajú ochranu klímy len ako zámienku, diskriminujú nás, tvrdí Peking

Peking sa obrátil so sťažnosťou voči Spojeným štátom na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO). Prekážajú mu americké dotácie na výrobu elektromobilov či požiadavka, že jednotlivé súčiastky do elektro áut musia mať špecifický regionálny pôvod. Podmienky tak nespĺňajú komponenty pochádzajúce z viacerých krajín, vrátane tých z Ruska a Číny.

29.03.2024 05:00
debata (7)
Riaditeľ SEVA Križanský hovorí o vývoji elektromobility.
Video
Zdroj: TV Pravda

Ako informuje agentúra Reuters, Čína sa na organizáciu obrátila so sťažnosťou voči „diskriminačným dotáciám“, ktoré upravuje americký zákon o znižovaní inflácie. Krajina na čele s komunistickým prezidentom Si Ťin-pchingom tvrdí, že zákon povedie k vylúčeniu dovozu niektorých tovarov do USA z Číny či iných krajín WTO.

Americká legislatíva poskytuje miliardy dolárov prostredníctvom daňových úľav, ktoré si spotrebitelia môžu uplatniť pri nákupe elektromobilov s cieľom dekarbonizovať energetický sektor v USA. Administratíva prezidenta Joea Bidena sa okrem toho snaží urýchliť prechod krajiny na elektrické vozidlá.

Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Čítajte viac Šéf Stellantisu prišiel na Slovensko: Prinesieme extrémne cenovo dostupný elektromobil. Trnava tu bude hrať kľúčovú úlohu

Dotácie len na vybrané vozidlá

Od začiatku tohto roka však začala pri uplatňovaní si úľavy platiť nová podmienka. Ak kľúčové komponenty v batérii elektromobilu pochádzajú z Číny, Ruska, Severnej Kórey či Iránu, záujemca o kúpu auta nebude mať nárok na daňovú úľavu vo výške až do 7-tisíc eur.

Z celkovo 50 rôznych druhov elektromobilov, ktoré sú predávané na americkom trhu, sa tak úľava vzťahuje iba na 13. Minulý rok pritom ešte platilo, že sa vzťahovala na viac ako 20 druhov elektrických áut.

A práve táto časť legislatívy Pekingu prekáža. „Pod zámienkou reakcie na zmenu klímy, v snahe o znižovanie emisií uhlíka a o ochranu životného prostredia sú (tieto dotácie) v skutočnosti závislé na nákupe a využití komponentov zo Spojených štátov, alebo takých, ktoré boli dovezené z niektorých konkrétnych regiónov,“ sťažuje sa Peking.

Čína v tejto súvislosti dodala, že konanie na pôde WTO smeruje k „ochrane legitímnych záujmov čínskeho priemyslu s elektrickými vozidlami a na udržanie rovnakých podmienok hospodárskej súťaže na globálnom trhu“.

MH   Gotion 22.11.2023-2 Čítajte viac Číňania s obrovskou investíciou chcú Slovensko zaradiť na svetovú špičku. Jej šéf má veľké plány

Washington medzičasom potvrdil, že sťažnosť Číny smerovanú na WTO v časti zákona o znižovaní inflácie z roku 2022 prehodnocuje. Podľa USA však Peking používa „nespravodlivú a netrhovú politiku,“ ktorá hrá do kariet čínskym výrobcom.

Vplyv aj na Slovensku

Čína má totiž vo svete elektromobility dominantné postavenie a jej firmy sú lídrami v technológiách výroby batérií.

Vplyv Pekingu tak neobchádza ani Slovensko. Šéf Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský v minuloročnom rozhovore pre Pravdu potvrdil, že Čína sa čoraz vo väčšej miere presadzuje aj na európskom automobilovom trhu. „Číňania majú veľmi zaujímavú ponuku pre zákazníka technologicky aj cenovo a pracujú na vnímaní svojej značky. Dnes sa nám možno čínske značky zdajú ako neznáme, ale pripomeňme si, ako ľudia vnímali okolo roku 2000 juhokórejské autá. Spomeniete si ešte napríklad na také Daewoo?“ pýtal sa takmer pred rokov v rozhovore expert na slovenskú elektromobilitu.

Podľa niektorých analýz je v Číne cena elektrického auta v priemere o 33 percent nižšia ako pri aute so spaľovacím motorom. LAcné čínske elektromobily tak postupne zaplavajú Európu a európske automobilové spoločnosti majú čo robiť, by udržali krok. Aj preto šéf koncernu Stellantis Carlos Tavres pri príležitosti návštevy Slovensko vyhlásil, že v Trnave plánujú o pár týždňov spustiť výrobu elektromobilu za 20-tisíc eur, ktorý bude konkurovať vozidlám z číny.

Patrik Križanský, SEVA, riaditeľ, Čítajte viac Šéf elektromobilovej asociácie: Slovenskí politici spaľovacie motory nezachránia, Čína je už pred nami

Druhá najľudnatejšia krajina na svete u nás posilňuje v tomto segmente aj svoj investičný potenciál. Čínska spoločnosť Gotion High-Tech, patriaca do trojky najväčších batériových konglomerátov na svete, totiž v druhej polovici minulého roka kúpila štvrtinový podiel v slovenskej baterkárni InoBat. Aj vďaka tejto investícií chce veľké čínska spoločnosť strojnásobiť výrobnú kapacitu svojich baterkární vo svete, ktorá je aktuálne na úrovni 100 gigawattho­dín (GWh).

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #USA #WTO #elektromobilita