Šéf Stellantisu prišiel na Slovensko: Prinesieme extrémne cenovo dostupný elektromobil. Trnava tu bude hrať kľúčovú úlohu

Trnavská automobilka je ako ľadoborec raziaci cestu pre ostatných členov v skupine. Je to miesto, z ktorého chceme vyrábať cenovo dostupný elektromobil, ktorý bude konkurovať Číne, vyhlásil šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares pri príležitosti návštevy Slovenska.

21.03.2024 05:00
Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Foto:
Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis
debata (22)

Zároveň potvrdil, že jeho výroba by mohla začať už o pár týždňov. Vo svetovom automobilovom sektore patrí Tavares medzi kľúčové postavy. Pripomeňme, že automobilka Stellantis združuje niekoľko značiek, medzi nimi napríklad Peugeot, Opel, Fiat-Chrysler či Citroën alebo Jeep.

Podľa neho bude trnavská automobilka pre svoje kvality vedúcim bojovníkom skupiny Stellantis. „Bude zohrávať strategickú úlohu,“ dodal. Podľa jeho slov je to jedna za najlepších fabrík skupiny Stellantis na celom svete. Vyzdvihol predovšetkým kvalitu výroby, vysokú produktivitu vo výrobe a vysoký objem výroby. „Vyrábajú sa v nej vozidlá s najvyššou kvalitou na celom svete,“ povedal.

Islandská premiérka Čítajte viac Ženy na Islande nechali prácu a vyšli do ulíc, krajinu to paralyzovalo. Vybojovali si to, čo nikde inde na svete

Aj tieto slová nasvedčujú tomu, že výrobu vozidiel v Trnave čaká svetlá budúcnosť. Automobilový sektor momentálne prechádza veľkou transformáciou na elektrické vozidlá. Európski výrobcovia vozidiel zároveň čelia ostrej konkurencii lacných čínskych elektromobilov, ktoré sa už teraz predávajú zhruba o 30 percent lacnejšie ako tie z Európy. Lacné čínske elektrické vozidlá pomaly začínajú zaplavovať starý kontinent a európski výrobcovia len ťažko dokážu konkurovať.

Video
Zdroj: TV Pravda

Aj preto chcú v Stellantise prísť s vozidlom, ktoré by mohlo v ťažkej cenovej konkurencii preraziť. Má ním byť model Citroënu ë-C3, ktorého výroba by sa mala spustiť v priebehu niekoľkých týždňov. Zaujímavá je jeho cena, pretože sa predpokladá, že by v základnej výbave mohlo stáť menej ako 20-tisíc eur. Vozidlo v strednej triede by malo stáť zhruba 23-tisíc.

Trnavská automobilka sa nebude zameriavať čisto len na elektrické vozidlá. Budú sa v nej vyrábať aj autá so spaľovacím motorom. Európska únia rozhodla, že tie by sa mohli predávať len do roku 2035. Podľa Tavaresa chcú, aby automobilka v Trnave bola flexibilná vo výrobe. Ak zákazník rozhodne, že chce viac vozidiel so spaľovacím motorom, prispôsobia tomu podľa neho aj výrobu.

„Prinesieme extréme cenovo dostupný elektromobil. Trnava tu bude hrať kľúčovú úlohu,“ povedal na margo blížiaceho sa spustenia výroby elektrického vozidla Citroën ë-C3.

Vlaňajšok bol pre trnavskú automobilku Stellantis transformačný, pretože sa prestavovali výrobné linky a pripravovala sa na nový výrobný program. Medzi hlavné zmeny patrí skončenie výroby modelu Peugeot 208 a predstavenie nového modelu Citroën C3, ktorý sa bude na Slovensku vyrábať v elektrickej verzii. Odhadovaný objem produkcie za rok 2023 je na úrovni 265-tisíc vozidiel. Fabrika tak zaklincovala vlaňajšok znížením produkcie v medziročnom porovnaní, keďže v roku 2022 výrobné linky fabriky opustilo vyše 312-tisíc vozidiel. Výrobné maximum fabriky je dimenzované až na 400-tisíc vozidiel vyrobených za rok.

Stellantis predbehol rivala z Volkswagenu

Stellantisu sa v úvode roka 2024 darí. Jeho hodnota akcií sa od konca januára do polovice marca zvýšila o 30 percent. Predbehol dokonca aj svojho odvekého rivala Volkswagen. Hodnota celého koncernu Stellantis je zhruba na úrovni 80 miliárd eur, Volkswagenu iba necelých 64 miliárd.

Podľa známych novín The Financial Times môže za to aj stávka na rôzne typy palív a nie iba stopercentná „oddanosť“ elektrine. Ak sa dopyt po autách s určitým typom paliva prepadne, nahradí ho dopyt po inom type paliva, ktorý Stellantis produkuje. Naopak, Volkswagen v poslednom čase stavil stopercentne iba na elektrinu, pričom záujem o elektrické autá opadol. Nemeckú skupinu tiež zradila Čína, odkiaľ má asi polovicu ziskov – v súčasnosti tam nemecké autá valcujú čínske elektromobily, ktoré stlačili trhový podiel predaných elektrických áut iba na päť percent.

K dobrým výsledkom Stellantisu prispel zrejme nemalou mierou aj súčasný šéf koncernu Carlos Tavares. Ten prišiel v roku 2014 do vtedy bankrotujúceho Peugeotu a primal ho na vytvorenie koncernu Stellantis kúpou značiek ako Opel a Fiat-Chrysler. Všetky tieto značky čelili existenčnému riziku. Fiat takmer skrachoval na začiatku tretieho milénia. Peugeot v roku 2014 zachránil štát a Opel predala automobilka General Motors po tom, čo vykazoval iba straty.

Do roku 2030 má Stellantis za cieľ, aby všetky nové autá v Európe boli elektrické a aby na celosvetovej úrovni batériové vozidlá predstavovali viac ako polovicu jeho príjmov v porovnaní s tromi percentami v roku 2021.

Taveres: Cenové preteky môžu priniesť krviprelievanie

Na začiatku roka sa vyjadril, že cenové preteky elektromobilov smerom dole prinesú „krviprelievanie“. „Ak pôjdete a znížite ceny bez ohľadu na náklady, sú to preteky ku dnu a skončí sa to krvavým kúpeľom. To je presne to, čomu sa snažím vyhnúť,“ citujú jeho slová Financial Times.

zväčšiť Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Foto: Ľuboš Pilc
Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis

Mal tým na mysli jednu značku, ktorá niekoľkokrát znížila cenu elektromobilov. A tou je americká automobilka pod vedením Elona Muska Tesla. „Poznám jednu spoločnosť, ktorá brutálne znížila ceny a jej ziskovosť sa brutálne zrútila. Keď to urobíte, skáčete do červeného oceánu, a keď to urobíte, veci sa v budúcnosti stanú veľmi ťažkými,“ povedal Tavares. Podľa novín chce Stellantis spôsobiť v Spojených štátoch „ofenzívu“ s jeho ponukou elektrických áut.

Tavares už dlho upozorňuje na nebezpečenstvo hroziace od čínskej konkurencie lacných elektrických áut. Čelí tomu celý európsky automobilový sektor. V lete minulého roka povedal, že automobilky čelia brutálnemu scenáru. „Čelíme neuveriteľne brutálnemu scenáru. Na jednej strane máme súťažiť s čínskymi rivalmi, ktorí sú o 25 percent lacnejší. Na druhej strane nám povedali, aby sme si poradili s dodatočnými 40 percentami nákladov spôsobenými elektrifikáciou áut,“ povedal Tavares. Príchod Číňanov na európsky trh nazval aj „inváziou“.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Citroen #Stellantis