Čínsky hráč, ktorého najväčším akcionárom s takmer štvrtinovým podielom je nemecká automobilka Volkswagen, má pritom veľké plány. Do dvoch rokov chce totiž strojnásobiť výrobnú kapacitu svojich baterkární vo svete, ktorá je aktuálne na úrovni 100 gigawatthodín (GWh).
Spoločnosť InoBat ozrejmila, že vstup globálneho konglomerátu Gotion High-Tech do jej štruktúr sa pripravoval takmer rok, pričom zo strany batériového giganta ide vôbec o prvú podobnú investíciu do európskeho startupu.
„Táto spolupráca medzi globálnym batériovým konglomerátom a európskym špičkovým startupom znamená pre celý batériový priemysel v Európe nový míľnik a otvára dvere pre inovácie a industrializáciu,“ podotkol v tejto súvislosti spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti InoBat Marián Boček.
Čítajte viac Kedy budú lacnejšie elektromobily aj pre strednú triedu? Už o pár rokov, experti hovoria, čo nás čakáČínska firma Gotion je pritom skutočne obrovským hráčom na globálnej scéne. Vo svojom portfóliu má celkovo 14 fabrík nachádzajúcich sa v Ázii a osem ďalších výskumných a vývojových centier naprieč celým svetom. Po aktuálne prvej veľkej investícii do európskej baterkárne sa pripravuje aj na expanziu do Afriky či na Blízky východ.
„Gotion je významných hráčom na globálnej úrovni. Celkovo sa nachádza v prvej desiatke výrobcov batériových článkov na svete a v prvej trojke vo výrobe lítiumželezofosfátových batérií," priblížil pre denník Pravda šéf Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.
Potenciál pre Slovensko
Podľa analýzy Slovenskej sporiteľne je v rámci regiónu strednej a východnej Európy po zohľadnení počtu obyvateľov lídrom v oblasti automobilového priemyslu práve Slovensko. Postupný prechod od spaľovacích k alternatívnym pohonom pritom podľa analytikov najväčšej banky u nás motivuje firmy otvárať nové baterkárne blízko svojich potenciálnych partnerov.
„Z aktuálnych dát sa zdá, že v tomto boji o batérie nateraz vedie Maďarsko, kde sa spomedzi krajín strednej a východnej Európy očakáva najvyššia kapacita výroby batérií do roku 2030, a to až 250 GWh,“ píše sa v analýze. Analytici pritom dodávajú, že potenciál kapacity nových projektov na Slovensku je teraz na úrovni asi 10 GWh, čo je neporovnateľne menej ako v susedných krajinách.
Čítajte viac Motoristický novinár Štefuca: Očakáva sa ofenzíva malých čínskych elektromobilov, rozkývajú náš trh s autamiRiaditeľ slovenskej elektromobilovej asociácie Križanský pre denník Pravda v tejto súvislosti pripomenul, že v roku 2035 bude Slovensko potrebovať minimálne 80 GWh ročne a práve preto podľa neho u nás potrebujeme nových výrobcov batérií. „Toto je dobrá cesta, ako sa k nim dostať. Nemusí vždy ísť iba o investície, ktoré podporuje vláda, ale môže ísť aj o takéto podobné súkromné iniciatívy. Pre Slovensko je to významná vec,“ zhodnotil odborník.
V spoločnej tlačovej správe čínska aj slovenská spoločnosť zároveň hovoria o tom, že ich vzájomná spolupráca otvára nové možnosti pre inovácie v batériovom priemysle.
„Cieľom partnerstva je, aby spoločnosť Gotion High-Tech spolu s InoBat rozšírili dosah svojich batérií po celom svete. Svoje spoločné úsilie sústreďujeme na vývoj a výrobu batérií, ktoré sa dostanú do nespočetného množstva domácností v Európe,“ prízvukuje generálny riaditeľ spoločnosti Gotion Group Zhen Li. Ten zároveň vysvetľuje, že Gotion vyčlenil značný kapitál určený na zabezpečenie a ochranu úspechu spoločnosti InoBat v rámci tejto transakcie.
Nové možnosti
Vstup čínskej firmy do slovenského startupu tak pre inovácie v priemysle, ktorý sa venuje výrobe batérií u nás, prináša nové možnosti. „InoBat má príležitosť rozšíriť svoj trhový dosah a získať prístup k novým zákazníkom a obchodným príležitostiam nielen na Slovensku, ale v celej Európe,“ priblížil Boček.
To potvrdzuje aj Križanský, ktorý v tejto súvislosti upriamuje pozornosť na nemalý podiel Volkswagenu v čínskej spoločnosti Gotion. „Pre InoBat to môže znamenať, že prostredníctvom firmy Gotion bude mať prístup k zákazníkovi. Doteraz žiadnu zmluvu s automobilkou nemali, tento krok je tak pre nich významný,“ hovorí riaditeľ elektromobilovej asociácie. Čínska firma má totiž s nemeckou automobilkou exkluzívnu zmluvu na dodávky batérií do elektromobilov mimo Číny.
Čítajte viac 6-tisíc eur na nový elektromobil? Analytici odporúčajú, aby sa nové autá poriadne zadotovaliSlovenská baterkáreň zároveň aktuálne finalizuje výskumno-vývojové centrum, ako aj pilotnú výrobnú linku vo Voderadoch, odkiaľ plánuje dodávať na mieru prispôsobené vysokovýkonné batérie NMC. Pre slovenský startup sa tak skutočne otvára široké spektrum nových možností.