Motoristický novinár Štefuca: Očakáva sa ofenzíva malých čínskych elektromobilov, rozkývajú náš trh s autami

Suma 25-tisíc eur stále nie je príliš motivujúca pre ľudí s nižším príjmom, ktorí si doteraz mohli dovoliť kupovať lacnejšie autá, prípadne jazdené, hovorí známy motoristický novinár Alexander Štefuca o medializovanom novom budúcom elektrickom aute Citroenu e-C3. Tvrdí, že ešte si budeme musieť počkať na lacnejšie elektromobily. Do toho prichádza veľká konkurencia čínskych automobiliek, ktoré zamiešajú karty na európskom automobilovom trhu.

01.07.2023 05:00
Alexander Štefuca Foto:
Motoristický novinár Alexander Štefuca.
debata (56)

Stellantis chce v roku 2024 predstaviť elektromobil Citroen e-C3 s cenou maximálne do 25-tisíc eur. Čo si o tom myslíte, je to zaujímavý a dostupný model?

Určite by to bola ďalšia, a najmä relatívne dostupná možnosť získať elektromobil, hoci samotná suma 25-tisíc eur stále nie je príliš motivujúca pre ľudí s nižším príjmom, ktorí si doteraz mohli dovoliť kupovať lacnejšie, prípadne jazdené autá, no silná agenda elektromobility ich bude viac či menej násilne tlačiť do kúpy elektromobilov. Aby to nadšenie nebolo neprimerane veľké, treba si uvedomiť, že podľa typového označenia ide o triedu subkompaktov, alebo inak malých vozidiel, ktorých dĺžka nepresahuje štyri metre. Na mestské použitie je to úplne ideálne, ak by sme však uvažovali o priemernej slovenskej rodine s celoročnými potrebami, na všetky účely rozhodne stačiť nebude (bez kompromisov). Dôležité bude aj to, aké bude mať auto parametre – najmä z hľadiska dojazdu. Navyše do začiatku budúceho roka je stále ďaleko, a je otázne, či sa dnes sľubovanú cenu podarí aj udržať pri predaji.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Plán na rozbeh elektromobility: Peniaze na nákup auta sú späť, spaľovákom hrozí rýchlostný limit

Oproti sľubovanému Citroenu, aké sú ešte iné modely, ktoré môžu osloviť Slováka?

Momentálne najdostupnejší elektromobil na našom trhu je Dacia Spring. Je to však očividne menšie auto, o dobrých pár centimetrov kratšie, ale aj lacnejšie – aktuálne za 21 500 eur. V ponuke ja aktuálne aj Smart EQ, ale ten je dvojmiestny, a spomenúť by sme mohli aj Opel Corsa-e či Peugeot e-208, no tieto sa začínajú na cene okolo 33 000 eur. Ak by sme sa mali pozrieť na reálne možnosti väčšiny možných budúcich majiteľov – buď si budú môcť dovoliť iba vyslovene malé auto za „naoko“ prijateľnú cenu, alebo budú nútení investovať oveľa väčšie sumy za autá, ktoré nebudú len jednoúčelovými mestskými približovadlami, no tie už zďaleka nebudú za ceny, o ktorých je teraz reč.

Patrik Križanský: Garantujem vám, že väčšina Slovákov bude v roku 2035 rozmýšľať iba o elektromobiloch
Video

Ktorý z čínskych elektromobilov sa vyrovná s cenou a kvalitou tomuto Citroenu?

O pripravovanom Citroene je ešte veľmi málo informácií, aby sme ho porovnávali s konkrétnymi modelmi. Navyše malé čínske elektromobily k nám ešte stále masovo nedorazili, hoci sa očakáva ich veľká ofenzíva, ktorá by mala poriadne zamiešať kartami na európskom trhu, a teda aj na tom našom slovenskom, ponukou mimoriadne dostupných elektromobilov. Ešte by sme mohli chvíľu pochybovať o ich dokonalosti z hľadiska bezpečnosti a pohodlia ovládania, no ako sme sa už viackrát presvedčili, čínski výrobcovia sa učia veľmi rýchlo.

Myslíte si, že na tento trend „lacných elektromobilov“ naskočia aj iné automobilky a budú ponúkať cenovo dostupné modely?

Bohužiaľ, asi im nič iné nezostane. Budeme svedkami mnohých nedobrovoľných kompromisov a výrobcovia sa budú musieť prispôsobiť, ak si náš trh neochránime nejakým iným spôsobom. Čínski výrobcovia majú veľkú výhodu aj v surovinovej dostatočnosti, a navyše paradoxne sa netrápia mnohými ekologickými obmedzeniami pri samotnej výrobe, ktorými tu v Európe bičujeme výrobcov.

Patrik Križanský, SEVA, riaditeľ, Čítajte viac Šéf elektromobilovej asociácie: Slovenskí politici spaľovacie motory nezachránia, Čína je už pred nami

Aká veľká je hrozba čínskych elektromobilov vyrábaných v tamojších automobilkách?

Ak sa niečo nezmení v prístupe k ochrane európskych výrobcov, tak veľmi veľká. Urobilo sa viacero nepremyslených rozhodnutí – v oblasti dovozu surovín aj výroby elektrickej energie – ktoré síce vyzerali veľmi progresívne, ale to, čo nás čaká, bude trpká žatva plodov práve takéhoto nerozumného, a hlavne náhleho rozhodovania.

Čo by mala Európa spraviť a kde by mala pridať, aby dohnala náskok Číny v elektromobilite?

Nie som odborník na hospodárske otázky, ale dlhší čas sledujem, že sme prestali počúvať tých ozajstných odborníkov, technicky a ekonomicky vzdelaných ľudí, ktorí by metódou postupných krokov dosiahli transformáciu výroby podľa možností aj podľa potrieb. Ak by som bol fanúšik konšpiračných teórií, budem tvrdiť, že celá hystéria okolo automobilov s falošným predstieraným cieľom ozdraviť životné prostredie našej planéty má úplne iné pohnútky. Veď v prípade európskej cestnej dopravy reálne hovoríme o jednotkách percent vplyvov na celosvetovú klímu, no reálne znížime kvalitu života miliónov obyvateľov a ohrozíme stovky výrobcov, ktorí nebudú schopní konkurovať lacnej čínskej výrobe dlhodobo – čiže udržateľne. Alebo inak, budeme radostne sledovať, ako sa nám darí pri výrobe automobilov rozvíjať recykláciu, a pritom bezradne pozorovať v oblasti hospodárstva našu likvidáciu.

Ste optimista v tom, že sa Slovensku podarí nejako zvýšiť podiel elektromobilov a počet nabíjačiek v najbližších rokoch?

Nie som optimista, ale realista. Nebude to nijako prudké, ľudia na Slovensku nemajú dosť prostriedkov na podporu tohto experimentu, ale budú k tomu postupe dotlačení – teda ak ešte skôr nenastane mnou očakávaný obrovský náraz, pri ktorom sa všetci náhle spamätáme a začneme hľadať oveľa normálnejšiu, spontánnu a zdravšiu cestu prirodzeného vývoja. Isteže postupne bude rásť počet elektromobilov a popri tom bude niekto chcieť zarobiť na rozvoji nabíjacích staníc, čiže budú sa rozširovať aj tie – to je úplne v poriadku. Navyše rôzne umelé nariadenia budú tlačiť do kúpy elektromobilov hoci aj proti vlastnej vôli rôzne korporácie a spoločnosti, ktoré sa budú vo svojich výročných správach chváliť rastúcim percentom udržateľných dopravných prostriedkov. Či to zlepší aj ich pracovné podmienky a zvýši pracovný výkon, v tomto prípade nebude vôbec dôležité.

Alexander Štefuca je motoristický novinár pôsobiaci v portáli topspeed.sk.

© Autorské práva vyhradené

56 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobilita #elektrické auto #Stellantis