Číňania s obrovskou investíciou chcú Slovensko zaradiť na svetovú špičku. Jej šéf má veľké plány

Na Slovensko prichádza veľká investícia. Novú fabriku na výrobu bateriek, takzvanú gigafabriku, postaví čínska spoločnosť Gotion a slovenská firma InoBat na juhu krajiny v priemyselnom parku v Šuranoch. Spoločný čínsko-slovenský podnik Gotion InoBat Batteries podpísal vo štvrtok memorandum o porozumení so slovenskou vládou.

24.11.2023 05:00
MH   Gotion 22.11.2023-2 Foto:
Podpis Memoranda o porozumení medzi vládou SR a spoločnosťou Gotion InoBat Batteries (GIB) pri výstavbe továrne na batérie v Šuranoch.
debata (45)

Celková výška investície sa môže vyšplhať na niekoľko miliárd eur, Úrad vlády ju však nespresnil. Dlho sa hovorilo o tom, že tu baterkáreň postaví nemecká automobilka Volkswagen, tá od svojich plánov odstúpila.

Výstavba sa začne v roku 2024, na plný výkon by mala fabrika bežať o dva roky neskôr. Továreň by mala stáť na 65 hektároch a vytvorí 1 500 pracovných miest. V prvom štádiu by mala dosiahnuť kapacitu 20 gigawathodín (GWh), pričom jej plný výkon bude 40 GWh. Kapacita jednej gigawathodiny by dokázala zabezpečiť výrobu batérií do vyše 10-tisíc elektromobilov.

MH   Gotion 22.11.2023-7 Čítajte viac Veľká správa pre Slovensko: Prichádzajú k nám Číňania s mega investíciou

Ekonomický analytik Iness Radovan Ďurana hovorí, že z pohľadu vývoja automobilového priemyslu je takáto investícia dôležitá. „Prechod na elektromobilitu nastane bez ohľadu na súčasnú ekonomickú výhodnosť. Pre baterkáreň je určite prínosom, že vysoký podiel jadra v slovenskej energetike umožňuje nízku emisnú stopu výroby. Ak by sme predpokladali, že fabrika bude vyrábať batérie s kapacitou 60 kilowatthodín, hovoríme o 333 333 batériách ročne. Išlo by teda o pomerne významného producenta vzhľadom na súčasné predaje elektromobilov v Európe,“ povedal.

Slovenská vláda sľúbila v šurianskom priemyselnom parku v okrese Nové Zámky investorom dotácie, vysporiadanie pozemkov, prípravu stavebných parciel a pripojenie k elektrickej si­eti.

Predseda predstavenstva čínskej spoločnosti Gotion High-tech Li Zhen pri podpise memoranda nešetril slovami chvály. Netajil ani svoje ambície, že Slovensko by sa mohlo stať jednotkou na svete v počte vyrobených batérií na osobu.

O firme Gotion InoBat Batteries

Gotion InoBat Batteries je spoločným podnikom slovenského InoBat a čínskeho Gotion High-Tech. Gotion High-Tech je jedným z top troch globálnych batériových konglomerátov a exkluzívnym dodávateľom pre Volkswagen mimo Číny. Volkswagen zároveň vlastní 24,77-percentný podiel v Gotion High-Tech a je najväčším akcionárom spoločnosti.

„S podporou vlády Slovenskej republiky má Gotion ambíciu vybudovať tento projekt ako najvyspelejšiu továreň na batérie s nulovou uhlíkovou stopou nielen v Európe, ale dokonca aj na celosvetovej úrovni. Dúfame, že v budúcnosti bude Slovensko nielen svetovou jednotkou v produkcii áut na obyvateľa, ale aj v produkcii batérií na obyvateľa. Dokončenie továrne bez uhlíkovej stopy výrazne posunie proces udržateľného rozvoja v Európe a prispeje k novej globálnej energetickej transformácii,“ povedal Li.

volkswagen autor: Robert Huttner Čítajte viac V hre o megainvestíciu bolo aj Slovensko. Najnovšie Volkswagen mení plány

Spokojný bol aj premiér Robert Fico (Smer). „Zahraničné investície sú pre našu ekonomiku nevyhnutným katalyzátorom. Prinášajú nielen kapitál, ale aj pracovné príležitosti a technologické inovácie,“ vyhlásil Fico. Ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas) vyhlásila, že továreň prinesie okrem pracovných miest aj špičkovú technológiu. „Vďaka nej máme príležitosť opäť zažiariť na mape krajín s technologicky vyspelým priemyslom, pričom výroba batérií pre elektrické vozidlá ide ruka v ruke so silnou tradíciou automotive výroby, ktorú na Slovensku máme,“ povedala.

Šéf slovenskej batériovej firmy InoBat Marián Boček poďakoval vláde za podporu. „Spoločne sme schopní urýchliť úsilie o dekarbonizáciu a umiestniť Slovensko a Európu do stredu zelenej ekonomiky. Sme nadšení a hrdí, že vláda Slovenskej republiky ukázala silnú podporu a dôveru,“ vyhlásil.

„Potenciálny príchod výroby gigatovárne na batérie je veľmi dobrou správou pre slovenský automobilový priemysel,“ reaguje Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu. Pripomína, že baterky sú dôležité, lebo od 30 do 40 percent dnešnej hodnoty elektromobilu je v batérii.

„Ak by sme batérie nevyrábali na Slovensku, naše automobilky by ich museli stále viac dovážať zo zahraničia, keďže do roku 2035 prejdú na výrobu elektromobilov. Takto by, samozrejme, podstatná časť pridanej hodnoty vozidla odchádzala napríklad do Poľska či Maďarska, kde batériové gigatovárne existujú a ďalšie sa stavajú. Podľa prepočtov našej asociácie budú slovenské automobilky potrebovať v roku 2035 ročnú výrobnú kapacitu až dvoch takýchto gigafabrík, aká bola ohlásená,“ pokračuje Križanský.

Investícia aj za päť miliárd

Analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák hovorí o naozaj veľkej investícii, keďže porovnateľné fabriky stáli miliardy eur. Porovnáva, že napríklad firma Basquevolt plánuje v Španielsku preinvestovať 700 miliónov eur s kapacitou produkcie na úrovni 10 GWh, čínsky Envsion chce postaviť baterkáreň takisto v Španielsku s kapacitou 30 GWh s plánovaným objemom investície vo výške 2,5 miliardy eur, indická Tata Group postaví gigatováreň v Spojenom kráľovstve s kapacitou 40 GWh za 5,2 miliardy eur.

ťažba, ložisko, nerastné bohatstvo, minerály Čítajte viac V Európe objavili masívne ložisko nerastného bohatstva. Zásoby stačia na 50 rokov. Sú to skvelé správy, reaguje Brusel

Horňák preto objem investície odhaduje až na päť miliárd. „Na základe týchto oznámených investícií môžeme odhadovať investíciu vo výške 1,5 až 2 miliardy eur v prvej fáze, s potenciálnym nárastom až na 4 až 5 miliárd po konečnom rozšírení. Kedy však baterkáreň dosiahne plnú plánovanú kapacitu, nateraz nevieme,“ tvrdí bankový analytik. V odhade ide až o 1,5 percenta celoročného výkonu slovenskej ekonomiky s potenciálnym nárastom až na štyri percentá.

Čínsko-slovenský kapitál tak posunie podľa Horňáka Slovensko správnym smerom. „Táto investícia spolu s ďalšími nedávno oznámenými ako Volvo, Porsche, ale aj ďalšie o niečo menšie napríklad v oblasti tepelných čerpadiel, posúva Slovensko správnym smerom v oblasti zelenej transformácie a vytvára predpoklady na zvládnutie zmeny, ktorú naše hospodárstvo čaká,“ dodal.

Križanský hovorí, že potenciálne by mohlo nájsť prácu až dve- či tritisíc ľudí. „Treba si uvedomiť, že v nej postupne vznikne vo fázach dve- až tritisíc pracovných miest, z toho stovky inžinierskych pozícií. Toto si ale vyžaduje aj poctivú prácu slovenských škôl, keďže ide vo veľa prípadoch o špecializované pozície batériových chemikov, materiálových či IT inžinierov,“ dodal.

Predsedníčka Slovenskej batériovej aliancie Andrea Straková Fedorková hovorí, že nová fabrika potiahne aj mnoho domácich firiem. „V celom dodávateľskom reťazci gigafabriky sa môže uplatniť aj veľké množstvo slovenských firiem. Od výroby materiálov cez komponenty, IT riešení, až po recykláciu batérií,“ tvrdí.

Fedorková hovorí, že spustili s podporou rezortu hospodárstva a spolu s ďalšími slovenskými univerzitami dokonca Slovenskú batériovú akadémiu, kde budú školiť a rekvalifikovať zamestnancov a záujemcov o prácu v takýchto oblastiach, kde sa vyrábajú a využívajú batérie.

Čína je veľký hráč s elektromobilmi

Aj keď sa dlhé mesiace špekulovalo, že v Šuranoch postaví fabriku na baterky iný veľký a svetový automobilový hráč – Volkswagen – nakoniec na Slovensko prídu Číňania. Ázijská krajina je podľa mnohých odborníkov už dnes svetovým lídrom v elektromobilite.

Masívne investuje do ťažby nerastných a vzácnych kovov, do výstavby vlastných elektromobilových závodov, ale aj mohutne podporuje vlastné domáce značky. Tie by mohli vo veľkom doraziť na európsky kontinent v nasledujúcich mesiacoch či rokoch a mohli by stáť oveľa menej ako elektrické autá od európskych výrobcov.

BMW iX M60 (2022) Čítajte viac BMW zainvestuje v Maďarsku. Postaví tam baterkáreň za dve miliardy

Analytik Horňák hovorí, že podľa niektorých zistení Čína kontroluje asi 41 percent svetovej ťažby kobaltu a 28 percent lítia, čo sú dva kľúčové prvky pre výroby elektromobilov. „Okrem toho v ďalšej fáze procesu výroby a spracovania má Čína má pod kontrolou až dve tretiny svetovej kapacity na spracovanie kobaltu a takmer tri štvrtiny rafinačnej kapacity lítia. Európska únia preto musí čím skôr čeliť otázke, ako pristúpiť k transformácii a nevytvoriť si pritom ďalšiu nebezpečnú závislosť od jednej krajiny pri dovoze vzácnych kovov a vstupov do výroby,“ tvrdí Horňák.

Analytik Medzinárodnej energetickej agentúry Peter Zeniewski v rozhovore pre Pravdu povedal, že v Európe už prebiehajú snahy o to, aby sa postavili domáce kapacity na lítiové batérie a podobne. „Európska únia sa snaží nájsť balans medzi manažovaním nákladov pri prechode na zelené palivá a tiež rizikami prílišnej koncentrácie na trhoch. Práve na boj proti prílišnej koncentrácii na trhu potrebujete budovať partnerstvá,“ povedal Zeniewski.

© Autorské práva vyhradené

45 debata chyba
Viac na túto tému: #Robert Fico #elektromobily #InoBat