Vyplýva to z memoranda o porozumení, ktoré v stredu (22.11.) podpísal premiér Robert Fico (Smer-SD) a ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD) so spoločnosťou Gotion InoBat Batteries (GIB). Vo štvrtok o tom informoval Úrad vlády SR.
Dlho sa hovorilo o tom, že tu baterkáreň postaví nemecká automobilka Volkswagen, ten zo svojich plánov ustúpil. Celková výška investície sa môže vyšplhať na niekoľko miliárd, úrad vlády výšku investície nespresnil.
„Som veľmi rada, že jedna z prvých investícií, ktoré môžeme za môjho pôsobenia oznámiť, bude výstavba gigabaterkárne, ktorá je kľúčová pre budúcnosť automobilového priemyslu a elektromobility nielen na Slovensku, ale v celej Európe. Včera sme urobili prvý zásadný krok, ktorým spoločne deklarujeme, že máme záujem o ďalšiu spoluprácu, že na tejto investícii budeme veľmi intenzívne pracovať, a že spoločne tak opäť prispejeme k dekarbonizácii Slovenska,“ uviedla Saková.
Čítajte viac Kto sú Číňania, ktorí prichádzajú investovať na Slovensko. Pozdvihnú priemysel budúcnosti, zatiaľ v ňom zaostávameSpoločnosť Gotion InoBat Batteries má ambíciu vybudovať na Slovensku najvyspelejšiu továreň na batérie s nulovou uhlíkovou stopou nielen v Európe, ale aj na celosvetovej úrovni.
„Príchod zahraničných investícií, tvorba pracovných miest, technologický transfer a prílev kapitálu do krajiny sú preto priamym potvrdením vzájomnej dôvery medzi vládou a investormi,“ uviedol po podpise memoranda o porozumení Fico.
Predseda predstavenstva Gotion High-Tech Li Zhen dúfa, že v budúcnosti bude Slovensko nielen svetovou jednotkou v produkcii áut na obyvateľa, ale aj v produkcii batérií na obyvateľa. „Dokončenie továrne bez uhlíkovej stopy výrazne posunie proces udržateľného rozvoja v Európe a prispeje k novej globálnej energetickej transformácii,“ dodal.
Čítajte viac Číňania nezaháľajú. So šejkami z Kataru dohodli veľkú zmluvu o plyneGIB je spoločným podnikom slovenského InoBat a čínskeho Gotion High-Tech. Gotion High-Tech je jedným z TOP 3 globálnych batériových konglomerátov a exkluzívnym dodávateľom pre Volkswagen mimo Číny. „GIB je jedinečným príkladom silného partnerstva medzi rýchlo sa rozvíjajúcim startupom so špičkovými skúsenosťami v rozvoji projektov a znalosťami slovenského kontextu a technologickým lídrom schopným poskytnúť plný rozsah technológie a výrobné kapacity na zvýšenie výroby. Spoločne sme schopní umiestniť Slovensko a Európu do stredu zelenej ekonomiky,“ zdôraznil CEO spoločnosti InoBat Marián Boček.
Fabrika prinesie príležitosti
Prvá slovenská gigafabrika na batérie do elektromobilov prinesie nové možnosti aj pre slovenské firmy, a to od výroby materiálov cez komponenty, IT riešenia až po recykláciu batérií. Po oznámení zámerov investície spoločnosti Gotion InoBat Batteries (GIB) do výstavby novej továrne v Šuranoch s kapacitou 20 gigawatthodín batérií to uviedla predsedníčka Slovenskej batériovej aliancie Andrea Straková Fedorková.
„Vybudovanie gigafabriky na Slovensku okrem iného podporí aj udržateľnosť a cirkularitu celého výrobného procesu v lokálnom meradle, a to od základných materiálov až po recykláciu batérií. Zároveň v celom dodávateľskom reťazci gigafabriky sa môže uplatniť aj veľké množstvo slovenských firiem,“ uviedla Straková Fedorková.
Priestor vidí aj v oblasti vzdelávania a osvety v rámci realizácie rôznych aktivít spojených s propagáciou nových technológií, inovácií a ich implementácie do vzdelávacích procesov na všetkých stupňoch. „Práve aj to môže vznik tejto gigafabriky jednoznačne urýchliť,“ dodala.
Generálny riaditeľ slovenskej spoločnosti INO-HUB Energy Rudolf Sihlovec zdôraznil, že podpísanie memoranda je veľkou správou pre celý startupový trh. „Je dobré, že slovenské spoločnosti ako napríklad InoBat dokážu nájsť silného strategického partnera pre svoj budúci rozvoj a ďalšiu expanziu, čo nepriamo do budúcna vytvára priestor etablovať sa v očiach medzinárodných hráčov aj iných začínajúcich spoločností,“ upozornil. Podľa Sihlovca je dôležité si uvedomiť, že za každým takýmto príbehom sa skrýva veľa hodín tvrdej práce, odriekania a nadčasov.
Analytici: Investícia môže dosiahnuť aj 5 miliárd eur
Investícia – závod na výrobu batérií môže priniesť 1,5 až 4 % hrubého domáceho produktu (HDP). Uviedol to analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák v reakcii na oznámenie, že v Šuranoch má vzniknúť gigatováreň na autobatérie. Hodnota investície by podľa neho mohla dosiahnuť výšku asi dve miliardy eur v prvej fáze, s potenciálom nárastu až na päť miliárd eur.
„Celková suma investície nie je známa, keď sa však pozrieme na iné investície, hovoríme o rozpätí v miliardách eur. Napríklad firma Basquevolt plánuje v Španielsku preinvestovať 700 miliónov eur s kapacitou produkcie na úrovni 10 gigawatthodín (GWh), čínsky Envsion chce postaviť baterkáreň taktiež v Španielsku s kapacitou 30 GWh s plánovaným objemom investície vo výške 2,5 miliardy eur, indická Tata Group postaví gigafactory v Spojenom kráľovstve s kapacitou 40 GWh za 5,2 miliardy eur,“ priblížil.
„Na základe týchto oznámených investícií môžeme odhadovať investíciu vo výške 1,5 až 2 miliardy eur v prvej fáze, s potenciálom nárastu až na 4 až 5 miliárd eur po konečnom rozšírení. Kedy však baterkáreň dosiahne plnú plánovanú kapacitu, nateraz nevieme. Investícia tak môže dosiahnuť až približne 1,5 % HDP v prvej fáze s potenciálom kumulatívne až 4 % HDP (HDP roku 2023),“ spresnil analytik.
Upozornil, že výška vládnej pomoci je taktiež nejasná, napríklad v Maďarsku pri stavbe baterkárne v Debrecíne (jedna miliarda eur, 1000 pracovných miest) vláda poskytne investičný stimul 37,5 milióna eur.
Podčiarkol, že táto investícia spolu s ďalšími nedávno oznámenými (Volvo, Porsche, ale aj o niečo menšie, napríklad v oblasti tepelných čerpadiel) posúva Slovensko správnym smerom v oblasti zelenej transformácie.
„Nesmieme tiež opomenúť, že pri výrobe elektromobilov sa svet stále do veľkej miery spolieha na Čínu. Podľa niektorých zistení Čína kontroluje asi 41 % svetovej ťažby kobaltu a 28 % lítia, čo sú dva kľúčové prvky pre výroby elektromobilov. Okrem toho v ďalšej fáze procesu výroby, spracovaní, má Čína má pod kontrolou až dve tretiny svetovej kapacity na spracovanie kobaltu a takmer tri štvrtiny rafinačnej kapacity lítia,“ dodal Horňák.
„Keďže ide len o memorandum, cenu, ktorú zaplatia občania, ešte nepoznáme. Samozrejme, z pohľadu vývoja automobilového priemyslu je takáto investícia dôležitá. Prechod na elektromobilitu nastane bez ohľadu na súčasnú ekonomickú výhodnosť. Pre baterkáreň je určite prínosom, že vysoký podiel jadra v slovenskej energetike umožňuje nízku emisnú stopu výroby. Ak by sme predpokladali, že fabrika bude vyrábať batérie s kapacitou 60 kilowatthodín, hovoríme o 333.333 batériách ročne. Išlo by teda o pomerne významného producenta vzhľadom na súčasné predaje elektromobilov v Európe,“ doplnil analytik Iness Radovan Ďurana.