Riaditeľka McDonald's hovorí, koľko u nich zarobia ľudia, čo Slovákom chutí a ako funguje ich biznis

Reštaurácie siete McDonald's sa na seba podobajú, no napriek tomu otvorenie novej prevádzky môže na Slovensku trvať mesiace, ale aj celé roky. O tom, ako funguje podnikanie známej spoločnosti na Slovensku, sa denník Pravda rozprával s Yuliyou Badritdinovou, výkonnou riaditeľkou spoločnosti McDonald's pre Českú republiku, Slovensko a Ukrajinu.

18.03.2024 05:00
Yuliya Badritdinova, riaditeľka McDonald's pre... Foto:
Riaditeľka McDonald's na Slovensku Yuliya Badritdinová.
debata (17)

Tvrdí, že priemerne na Slovensku platia zamestnancom od 1 200 eur mesačne. Výška platu závisí od pracovnej pozície a lokality, kde sa reštaurácia nachádza. V rozhovore hovorila okrem iného aj o tom, ako vyzerá reštauračné podnikanie v krajine, v ktorej sú vojnové boje.

Spoločnosti McDonald's sa na Slovensku v minulých rokoch darilo zdvojnásobiť zisk, pričom tržby zostali zhruba rovnaké. Prečo?

Dôležité je, že roky, o ktorých hovoríme, sú roky poznačené pandémiou koronavírusu. A to je hlavný dôvod. Počas pandémie zápasil so situáciou každý, špeciálne náš segment podnikania a služieb, ktoré boli pre nás, ale aj zákazníkov výrazne obmedzené. Ľudia mohli využívať iba výdajné miesta, prípadne doručovacie služby. Napríklad v Bratislave, kde máme niekoľko reštaurácií v centre mesta, nechodili ani turisti, čo dnes našťastie už neplatí, pretože od roku 2022 sa podnikanie postupne začalo zotavovať.

Duel farmárov po protestoch: Andrej Gajdoš z SPPK vs. Marián Glovaťák z ASYF
Video
Zdroj: TV Pravda

Čísla však ukazujú, že tržby ani počas pandémie na Slovensku výrazne nestúpli, napriek tomu stúpol zisk. Čo teda firma robila inak?

Rozhodujúce bolo, že tesne pred prepuknutím pandémie sa nám podarilo odštartovať na Slovensku donáškovú službu. V roku 2022 sme ju ešte výraznejšie posilnili. Začali sme totiž spolupracovať s prvým doručovacím partnerom Wolt. Následne sme spoluprácu rozšírili o Bolt a Foodoru. Donášková služba nám pomohla počas pandémie, no je oporou aj dnes.

Ďalším dôvodom sú zlepšené služby pri stoloch a objednávanie jedál cez kiosky. Správanie ľudí sa mení a my sa tomu prispôsobujeme. Automatizujeme procesy a ponúkame rôzne spôsoby pre objednávky jedál. To znamená tiež, že naši zamestnanci reštaurácií prechádzajú postupne na iné pracovné úlohy. Napríklad pred desiatimi rokmi stáli za registračnými pokladnicami a boli tam aj vo chvíli, keď neprichádzali noví zákazníci. Teraz sú procesy v reštaurácii iné – personál nepostáva, no snaží sa obsluhovať zákazníka, no ak to v konkrétnom okamihu nie je potrebné, môže ísť pomôcť napríklad do kuchyne. To, že zákazníci už nevyžadujú neustálu prítomnosť obsluhy pri pokladniciach, nám umožnilo zmeniť procesy práce v reštauráciách.

Zároveň nám pomáha to, že rozširujeme našu sieť reštaurácií. Navyše, s rastúcim objemom predaja dokážeme zabezpečovať lepšie dohody s našimi dodávateľmi.

Yuliya Badritdinová

Yuliya Badritdinova pracuje v spoločnosti McDonald's už vyše desaťročia. Generálnou riaditeľkou pre Slovensko, Česko a Ukrajinu je od 1. augusta 2022. Predtým bola zodpovedná za ukrajinský trh. Na tejto pozícii bola tri roky. Na starosti mala analýzy, korporátnu komunikáciu a strategické plánovanie pre celý ukrajinský trh.

Každá reštaurácia je teda v podstate malá manufaktúrna výroba.

Je to povedzme malý výrobný podnik, ktorý je však plný ľudí.

Aké majú platy pracovníci v reštauráciách McDonald's na Slovensku?

To závisí od konkrétnej prevádzky. Mzdy totiž určuje majiteľ reštaurácie, takzvaný franšízant. Priemerne na Slovensku však hovoríme o mzde od 1 200 eur mesačne a viac. To závisí od pracovnej pozície, lokality, kde sa reštaurácia nachádza. Dôležité je tiež hovoriť o hodinovej mzde, máme totiž veľké množstvo flexibilných úväzkov, ktoré využívajú najmä študenti. Priemerná hodinová mzda v reštauráciách sa pohybuje okolo 7,50 eura. Týka sa najmä ľudí na nižších pracovných pozíciách, ktorých pracovný čas je flexibilný.

Eurovea Čítajte viac Radšej splácať vlastnú hypotéku, ako platiť cudziemu? Toto už neplatí, záujem o prenájmy rastie

Ktoré faktory teda ovplyvňujú výplaty?

Kľúčovú rolu zohráva situácia na trhu práce. Napríklad inflácia. Vidíme, že za rastom cien trh práce trochu zaostáva. Počas vysokej inflácie, ktorá bola v minulom roku, máme tlak na rast miezd až v tomto roku. Takto sa to deje vo všetkých krajinách, kde pôsobíme, a slovenský trh musí byť tiež konkurencieschopný. Veľa našich franšízantov svojim zamestnancom v tomto roku preto zvyšovalo mzdy.

O akom náraste hovoríme?

Hovoríme o piatich až siedmich percentách.

Zatiaľ je na Slovensku 43 reštaurácií, koľko nových sa otvorí tento rok? Aký je optimálny počet prevádzok, ak vezmeme do úvahy päťmiliónový slovenský trh?

Nemyslím si, že to je iba o tom, aká veľká je populácia. Dôležité je aj to, či rastie HDP na obyvateľa. Dúfam, že sa bude v každej krajine zvyšovať, čo platí aj o Slovensku. Ak to tak je, tak si zákazník môže dovoliť viac ako pred desiatimi rokmi. Našou stratégiou je teda rásť a v tomto roku chceme na Slovensku otvoriť minimálne ďalších päť reštaurácií, možno viac. Je ťažké povedať, aký je optimálny počet reštaurácií. Možno sa dostaneme na šesťdesiat reštaurácií a povieme si, že pribudne už len niekoľko. Potenciál konkrétneho trhu vyhodnocujeme každý rok. Ten sa v čase mení.

Sú veľké zahraničné mestá, napríklad v Číne, kde je reštaurácií skutočne dosť, až to vytvára dojem, že si konkurujú navzájom.

Niekedy sa môže objaviť krátkodobý efekt poklesu tržieb, keď sa v susedstve otvorí nová reštaurácia, no postupne sa obe prevádzky dokážu vrátiť k rastu a nájsť si svojich zákazníkov. V Číne spoločnosť v minulom roku otvorila tisíc reštaurácií. Ten trh je všakk, samozrejme, neporovnateľný a tie reštaurácie sú menšie. Vo všeobecnosti vieme povedať, že potenciál konkrétneho trhu je úzko spojený s tým, čo si ľudia či rodiny môžu dovoliť.

potraviny Čítajte viac Kamenický chce kúpiť porovnávač cien potravín z Maďarska. Ako funguje?

Aký je potenciál slovenského trhu?

V dohľadnej budúcnosti môžeme otvoriť do dvadsať reštaurácií. Nedá sa však povedať, ako rýchlo to bude. Uvítali by sme zjednodušenie procesov, napríklad proces získania stavebného povolenia je extrémne dlhý. Ja osobne mám v rámci trhov, kde McDonald's pôsobí, v tomto ohľade relatívne smolu. Zodpovedám za slovenský, český a ukrajinský trh a práve na týchto trhoch sú povoľovacie procesy asi najkomplikova­nejšie. Týka sa to získavania pozemkov a aj samotnej výstavby. Na Ukrajine sa to však zlepšuje.

Ako dlho trvá otvorenie reštaurácie od prvého momentu po moment skutočného otvorenia?

Záleží na tom, o aký druh reštaurácie ide. V obchodnom centre reštauráciu otvoríte do roka, ak je všetko pripravené a prichádzate do pripraveného priestoru, môžete otvoriť aj do troch mesiacov. Ak je to samostatne stojaca reštaurácia, ktorú treba postaviť, môže to trvať, samozrejme, dlhšie, niekedy aj tri roky.

To je veľký rozdiel, obchodné centrá sú, samozrejme, vopred pripravené.

Je to tak. Ak uvažujete nad samostatne stojacou reštauráciou, potrebujete pozemok, na ktorom sú inžinierske siete.

Aká je investícia, ktorú musí pri otvorení jednej reštaurácie spoločnosť urobiť?

Túto informáciu nezverejňujeme. Tiež sa to však líši. Záleží na tom, aká je konkrétna lokalita a čo všetko treba budovať.

Minulý rok spoločnosť investovala do otvorenia štyroch nových reštaurácií sedemnásť miliónov eur. Sedí tento údaj?

Áno.

SR Bratislava Vláda Schôdza BAX Čítajte viac Bič na ministrov ostáva v šuplíku, poslanci limit na prílišné míňanie neschválili

Ako vyzerá vzťah s franšízantom a čo vlastne robí? Koľko potrebuje peňazí?

Funguje to tak, že my postavíme reštauráciu a potom sa rozhodneme, či ju budeme prevádzkovať sami, alebo ju odpredáme franšízantovi. Pre Slovensko uplatňujeme stratégiu, v rámci ktorej reštauráciu, ktorú postavíme, okamžite ponúkame ako franšízu. Môže ju získať niekto nový, no väčšinou ju získa niekto, kto už reštauráciu prevádzkuje, musí mať totiž svoj tím trénovaných zamestnancov.

Sme teda vlastník reštaurácie, no jej prevádzku prenechávame franšízantovi. On si od nás kupuje licenciu na prevádzku. Nie je to licencia v pravom zmysle slova, jednoducho sa podieľa na nákladoch, ktoré sú potrebné na spustenie reštaurácie. Minimum, ktoré potrebuje, je približne 500-tisíc eur. Je to vždy zhruba podobná suma, ktorú si môže záujemca požičať z banky. Konkrétne náklady na prevádzku reštaurácie sa potom však líšia, to veľmi závisí od lokality. Franšízant vlastní celé vybavenie reštaurácie, to si od nás kupuje, budovu však nevlastní, tá patrí spoločnosti McDonald's.

Hovoríte o tom, že zariadenie reštaurácie sa mení zhruba každých desať rokov. Pre prevádzkovateľa to znamená ďalšiu investíciu?

Áno, je to tak. Táto investícia do renovácie sa delí medzi spoločnosť McDonald's a prevádzkovateľa. Tam záleží na tom, o akú ide renováciu. Ak napríklad nová legislatíva vyžaduje úpravy na fasáde budovy, hradí to spoločnosť McDonald's, pretože je vlastník budovy. Ak sa investícia týka vybavenia reštaurácie, napríklad sa zavádza nová technológia, hradí to prevádzkovateľ reštaurácie. Tiež platí, že nemusia čakať napríklad desať rokov, ak sa tak rozhodnú, a nejaké novinky sú k dispozícii, samozrejme, môžu modernizovať skôr.

Ktoré prevádzky sú na Slovensku najúspešnejšie? Dá sa povedať, že sú to typicky napríklad prevádzky v obchodných centrách?

Nedá sa to takto povedať. Na celkovú úspešnosť vplýva množstvo faktorov. Reštaurácie majú rôzne lokality, veľkosti, chodí do nich rôzny počet ľudí, na výkon vplývajú aj otváracie hodiny. Najväčšiu reštauráciu máme v obchodnom centre Eurovea a na jej výsledky vplýva napríklad to, či aktuálne v kine premietajú nejaký úspešný film. V konkrétnych dňoch sa môže veľmi dobre dariť reštauráciám v nákupných centrách, v iných dňoch to môžu byť iné prevádzky. Závisí to napríklad od počasia. Skutočne záleží na lokalite.

Akú mieru návratnosti vlastnej investície spoločnosť od slovenského trhu očakáva?

Takto sa na podnikanie nepozeráme. Postavíme reštauráciu, otvoríme ju, odovzdáme ju prevádzkovateľovi a v konkrétnej lokalite sa na výkon reštaurácie pozeráme individuálne.

Aké sú najbližšie plány, čo môžu slovenskí zákazníci v najbližšom čase očakávať?

Budeme pokračovať v digitalizácii, budeme pokračovať v rozvoji rôznych platforiem, ktoré zákazníci môžu využívať. Komunikácia zákazníka s reštauráciou musí byť intuitívna a bez prekážok. Budeme sa snažiť ešte viac zrýchľovať procesy a rozvíjať chute našich produktov, cez ktoré chceme prinášať čoraz lepšiu zákaznícku skúsenosť.

Ako McDonald's podniká na Slovensku?

Spoločnosť na Slovensku buduje reštaurácie, ktoré následne dáva do prenájmu. Prevádzkovateľ reštaurácie, teda franšízant, kupuje od spoločnosti vybavenie reštaurácie, platí prenájom a odovzdáva podiel z tržieb. Rovnako platí mzdy zamestnancom vo svojej reštaurácii o objednáva zásoby na základe dohôd, ktoré McDonald's má so svojimi dodávateľmi. Prevádzkovateľ sa nemusí sám starať o vývoj produktov ani o marketing, ceny jednotlivých produktov sa môžu v jednotlivých reštauráciách mierne líšiť. Na Slovensku je aktuálne 43 reštaurácií, ich prevádzku má na starosti trinásť licencovaných partnerov.

Aké vnímate rozdiely medzi slovenským a českým trhom?

Rozdiel je v konkurencii, ktorú na oboch trhoch máme. Konkurencia na českom trhu je omnoho silnejšia. Druhý rozdiel vidím v infraštruktúre a podmienkach na expanziu. Na Slovensku je menej veľkých miest, celková podoba krajiny je iná. Základné východiská sa líšia, hoci samotní ľudia cítia, že sú si podobní.

Rozdiel vidím aj v tom, aké produkty ľudia kupujú. Slováci si prémiové produkty doprajú častejšie ako Česi. Česi častejšie volia cenovo dostupnejšie kombinácie a sú citlivejší na cenu. Slováci sú viac uvoľnení, radi skúšajú nové veci a prémiové produkty. Z môjho pohľadu je pozícia značky McDonald's na Slovensku silnejšia ako v Česku.

Riadite podnikanie značky aj na Ukrajine. Aké je podnikanie v krajine, na území ktorej je vojna?

Samozrejme sme museli zmeniť svoje procesy, najmä bezpečnostné protokoly. Trénujeme našich pracovníkov tak, aby dokázali evakuovať reštauráciu do desiatich minút, no štandardne to zvládajú rýchlejšie. Ak napríklad letí nadzvuková raketa, zvyčajne nemáte viac ako päť až šesť minút času.

Ako ste hovorili, reštaurácia funguje ako malá továreň, takže zamestnanci vypínajú všetky spotrebiče, ktoré by nestrážené mohli byť teoreticky nebezpečné. Následne sprevádzajú všetkých zákazníkov do krytu a aj oni ostávajú v kryte. Pokiaľ ide o bezpečnostný protokol, sme veľmi disciplinovaní a to nám umožňuje reštaurácie prevádzkovať. Ak by si pracovníci mysleli, že nemáme postupy pre prípad útoku, jednoducho by sme reštaurácie neprevádzkovali. Neprevádzkujeme tie reštaurácie, ktoré sú veľmi blízko ruských hraníc, lebo v prípade útoku by sme nemali dosť času to riešiť.

Zároveň platí, že sme o zákazníkov neprišli. Prichádzajú radi, pretože je to záblesk normálneho života aj počas vojny. Aj keď je vojna, bežní ľudia od toho potrebujú prestávku a chcú kúsok štandardného života. Preto sme už počas vojny mohli znovu otvoriť niektoré zavreté reštaurácie, ktoré si našli svojich zákazníkov. Platí to aj napriek tomu, že to nie je pohodlné a náklady sú vyššie.

V akom zmysle?

Predstavte si, že očakávate útok a idete sa schovať do krytu. Ak v ňom strávite dve hodiny, tak sú to dve neproduktívne hodiny, počas ktorých ste nepredávali, no, samozrejme, mzdy ľuďom zaplatíte. Ďalšie náklady vznikajú po návrate, pretože všetko, čo ste mali rozpracované, musíte vyhodiť. Platí pravidlo, že naše jedlo nemôže byť v kuchyni dlhšie ako niekoľko minút. Napriek tejto nepriaznivej situácii sme na Ukrajine v minulom roku otvorili desať nových reštaurácii. Môžem povedať, že aj vo vojne je možné podnikať. Je to síce veľmi ťažké a komplikované, no dá sa to.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #podnikanie #reštaurácia #reťazec #fast food #McDonald’s