Trend pritom hovorí jasne. Zatiaľ čo v roku 2004, v ktorom Slovensko vstúpilo do štruktúr EÚ, bolo u nás zamestnaných približne 3 400 ľudí zo zahraničia, posledné údaje hovoria o vyše 95-tisíc zamestnancoch. Takmer za 20 rokov tak ide o nezanedbateľný nárast. V percentuálnom vyjadrení je to nárast takmer o 2 800 percent. Odborníci aj firmy pritom predpokladajú, že tento rast bude pokračovať aj naďalej.
To sa však netýka iba cudzincov. Podľa najnovšieho prieskumu personálnej agentúry ManpowerGroup aktuálne takmer tretina firiem očakáva v najbližšom období nárast počtu zamestnancov.
Rebríček najväčších zamestnávateľov na Slovensku
Rozmanité sú aj oblasti, v ktorých sa na našom trhu cudzinci najčastejšie uplatňujú. „Veľká väčšina pracovníkov z tretích krajín pracuje vo výrobe či v potravinárskom priemysle, títo k nám primárne prichádzajú prostredníctvom personálnych agentúr," priblížila pre denník Pravda hovorkyňa pracovného portálu Profesia.sk Ľubica Melcerová.
V tomto prípade však uplatňujú špecifický prístup, ako sa na našom pracovnom trhu udržať a nájsť si svoje pevné miesto. Z údajov najväčšieho pracovného webu na Slovensku vyplýva, že mnohí cudzinci sa po svojom príchode k nám najskôr zamestnávajú v akejkoľvek oblasti. „Následne, keď si vytvoria zázemie a zvyknú si na zmenu, prípadne im úrady uznajú potrebné doklady o vzdelaní, zamestnajú sa v odbore, v ktorom pôsobili doma," ozrejmuje spoločnosť.
Čítajte viac Ako sa zo zamestnancov stali pániKoľko cudzincov v podnikoch pracuje?
Nikoho v tejto súvislosti zrejme neprekvapí, že časť cudzincov sa rozhodla pre prácu u našich najväčších zamestnávateľov. Medzi nich patrí napríklad aj nemecká automobilka Volkswagen, ktorá celkovo zamestnáva vyše 11-tisíc ľudí. Podľa spoločnosti tvoria asi 98 percent z nich Slováci a Slovenky.
„Medzi zvyšné asi dve percentá zamestnancov so zahraničnou štátnou príslušnosťou patria vyslanci z iných koncernových spoločnosti, ktorí pracujú na určitých projektoch počas stanoveného obdobia, a stáli zamestnanci. V podniku pracujú kolegovia a kolegyne viac ako 20 štátnych príslušností z rôznych kútov sveta," povedala hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová. Pre slovenský Volkswagen tak pracuje približne 220 ľudí pochádzajúcich z cudziny.
Podobne sú na tom aj iní veľkí zamestnávatelia. Spoločnosť Schaeffler Kysuce, ktorá sa venuje výrobe komponentov pre automobilový priemysel a prácu dáva takmer 4 300 ľuďom, hovorí o podobných číslach ako Volkswagen. Podľa vedúceho centra vývoja a výskumu Jána Klimka Shaeffler zamestnáva ľudí, ktorí pochádzajú z 20 rôznych štátov.
Kórejská automobilka Kia Slovakia s výrobným závodom, ktorý sa nachádza pri Žiline, zamestnáva približne tri percentá cudzincov. Z celkového počtu pracovníkov, ktorých je približne 4 300, tak v závode pracuje asi 130 ľudí zo zahraničia. „Z celkového počtu tvoria zamestnanci zo Slovenska 97 percent. Zvyšné tri percentá kolegov zo zahraničia pracujú najmä vo výrobe, na montáži vozidiel," povedal denníku Pravda hovorca automobilky Tomáš Potoček.
Diametrálne odlišná situácia je potom v Slovnafte. Z tvrdení spoločnosti totiž vyplýva, že medzi jej zamestnancami pôsobí iba 0,8 percenta zahraničných pracovníkov. „Aktuálne tak ide len o desiatky ľudí," dodáva rafinérka.
Najviac je Ukrajincov
Okrem samotného počtu pracujúcich, ktorí na Slovensko prichádzajú z cudziny, sa menila aj ich národnostná štruktúra. Zatiaľ čo napríklad pred desiatimi rokmi, keď na Slovensku pracovalo celkovo približne 13 400 ľudí zo zahraničia, dominovali pracovníci z Rumunska (vyše 3 100) v roku 2023 ide najmä o Ukrajincov (viac ako 36-tisíc).
Čítajte viac Záujemcov o prácu je nedostatok. Ktorí zamestnávatelia sa o vás pobijú?Národnostná štruktúra sa podľa dát z ústredia práce nemenila ani v rokoch 2014, 2015 a 2016. Najviac ľudí v týchto rokoch na náš trh práce prichádzalo z Rumunska, Poľska, Maďarska a Česka. V ďalších rokoch vzrástol aj počet srbských občanov, ktorí sa na Slovensku uplatnili v niektorej zo širokého spektra pracovných oblastí.
Dominancia Rumunov a Srbov sa skončila až v prvom pandemickom roku 2020. V roku, keď počet zamestnaných cudzincov na Slovensku, v porovnaní s trendom predchádzajúceho obdobia, prudko poklesol, u nás pracovné uplatnenie našlo rekordných vyše 14-tisíc občanov pochádzajúcich zo susednej Ukrajiny. Podobné čísla boli aj v roku 2021. V tom čase kvôli pandémii ochorenia COVID-19 klesol počet pracujúcich cudzincov u nás približne na 68-tisíc.
Posledné čísla z mája ukazujú, že počet Ukrajincov pôsobiacich na našom trhu práce, zrejme aj vďaka vojnovému konfliktu, ktorý na území nášho suseda stále prebieha, každým mesiacom rastie.
Ich zastúpenie je pritom nemalé napríklad v automobilkách. „Z celkového počtu cudzincov predstavujú väčšinu kolegovia z Ukrajiny," informuje Kia. Výrazné zastúpenie občanov Ukrajiny pritom uvádza aj Volkswagen.
Bezproblémová práca
Profesia však tejto súvislosti vysvetľuje, že samotné firmy sa pritom priamo neorientujú na hľadanie nových kolegov v zahraničí. V praxi to funguje tak, že pracovníkov z cudziny im zabezpečujú personálne agentúry. „Veľa pracovných ponúk je obsadzovaných relokáciou zahraničných pracovníkov. Napríklad centrá zdieľaných služieb dnes majú veľmi veľký počet pracovníkov z krajín EÚ, ale aj z krajín mimo EÚ," ozrejmila Melcerová.
Čítajte viac Kysuce sa dočkajú špičkovej investície, firma zamestná desiatky ľudí. Slovensko naberá nový vietor v elektromobiliteZamestnávanie cudzincov so sebou môže neraz prinášať väčšiu či menšiu mieru komplikácií. Práve z toho dôvodu sa spoločnosť Schaeffler podľa slov Klimka orientuje hlavne na pracovníkov pochádzajúcich z krajín balkánskeho polostrova.
„Vyberáme si ľudí, ktorí majú podobnú mentalitu ako na Slovensku. Určite sa neorientujeme na ľudí zo západných krajín," vysvetlil šéf R&D centra spoločnosti, ktorá na Kysuciach iba nedávno otvorila nové výskumné centrum. To sa bude orientovať na vývoj v oblasti elektromobility.
Čo sa týka samotných problémov, ktoré sa v prípade zamestnávania cudzincov vynárajú, napríklad rafinéria Slovnaft označuje za najväčšiu prekážku jazykovú bariéru. „Vnímame dopyt cudzích štátnych príslušníkov po pozíciách vo výrobnej časti rafinérie. Tu je však perfektná znalosť slovenského jazyka kľúčovou kompetenciou," vysvetľuje spoločnosť, podľa ktorej práve neznalosť slovenčiny cudzincom často znemožní uspieť na pohovore.
Kia, naopak, tvrdí, že výraznejšie problémy v práci u ľudí pochádzajúcich zo zahraničia nepociťuje. Keďže zamestnáva hlavne ľudí z Ukrajiny, automobilka si pochvaľuje príbuznosť našich jazykov, čo zamestnancom alebo uchádzačom o zamestnanie výrazne skracuje dobu výučby slovenčiny. Problém však vidí v samotnom administratívnom procese zamestnávania cudzincov na Slovensku, ktorý je neraz komplikovaný.
S týmto tvrdením súhlasí aj Volkswagen, ktorý zdôrazňuje, že v aktuálnych krízových časoch by konkurencii slovenského hospodárstva pomohlo zjednodušenie a zrýchlenie zákonných procesov pri prijímaní zamestnancov z tretích krajín. Automobilka však problémy s občanmi zo zahraničia pri v každodennom chode závodu neeviduje.
Čítajte viac Väčšina ľudí má problém vyžiť, varujú odborári a pripravili sériu krokov, aby zastavili pokles životnej úrovne„Vo Volkswagene Slovakia celkovo vytvárame prostredie, ktoré propaguje rozmanitosť každého jednotlivca a aktívne podporujeme integráciu. Jedným z nástrojom sú aj tréningy a workshopy zamerané na tému diverzity, napríklad aj s využitím virtuálnej reality," uzatvorila Kovarovič Makayová.