Nemecký dodávateľ komponentov pre automobilový priemysel, ktorý na Slovensku zamestnáva takmer 4 300 ľudí, do svojho nového centra v Kysuckom Novom Meste vložil 20 miliónov eur. Spoločnosť od investície očakáva najmä posilnenie špecializácie na komponenty pre elektromobily.
„Spoločnosť Schaeffler ako technologická firma orientovaná na budúcnosť výrazne investuje do výskumu a vývoja na Kysuciach, ale aj na celom svete,“ priblížil v tejto súvislosti Matthias Zink, CEO Automotive Technologies v spoločnosti Schaeffler AG.
Vývojové centrum spolu s testovacími laboratóriami, ktoré sa budú už v najbližšom čase podieľať na riešeniach a inováciách zameraných na elektromobilitu, majú rozlohu približne 8-tisíc metrov štvorcových. „Reagujeme na zvýšenú potrebu flexibilnej digitálnej spolupráce. Pre našich kolegov máme pracoviská, ktoré vyhovujú budúcim trendom,“ povedal v tejto súvislosti riaditeľ spoločnosti Milan Jurky.
Orientácia na elektromobilitu
Ján Klimko, vedúci R&D centra Schaeffler Kysuce pre denník Pravda priblížil, že výskumné a vývojové centrum spoločnosti na Slovensku sa bude sústrediť najmä na vytváranie rôznych typov nových produktov súvisiacich s batériovými vozidlami.
„Našim hlavným portfóliom sú mechatronické komponenty, ktoré sa dodávajú pre automotive sektor. Ide najmä o pohonné jednotky v oblasti elektromobility. Sú to vlastne systémy, ktoré poháňajú vozidlá,“ ozrejmil Klimko.
Nemecká spoločnosť, ktorá začala na Kysuciach s vývojom komponentov a systémov pre oblasť e-mobility už v roku 2019, pritom nevyvíja produkty iba pre elektromobily. Stále sa orientuje aj na vozidlá so spaľovacími motormi.
Inžinieri sa však podľa vedúceho výskumu začínajú čoraz viac zameriavať na batériové vozidlá. Zároveň platí, že značná časť vyrábaných komponentov sa začína prispôsobovať práve segmentu elektromobility. Slovensko tak v tomto segmente čaká v najbližšom čase výrazný posun.
Schaeffler rovnako zdôrazňuje, že chce v tejto oblasti pokračovať v ďalšom raste. Zameriavať sa pritom bude na snahu presadiť sa ako technologický partner pre CO2 efektívne pohony. Tým sa to však nekončí. Podľa Klimka chystá slovenská pobočka v najbližšej budúcnosti aj ďalšie investície nielen do testovacích kapacít, ale rovnako aj do rozširovania počtu nových zamestnancov.
Pribudnú stovky miest
Vo výskume a vývoji pobočky nemeckej spoločnosti u nás aktuálne pracuje 350 zamestnancov. V priebehu ďalších rokov však má tento počet výrazne narásť. Do roku 2025 plánuje spoločnosť prijať ďalších približne 150 ľudí, ktorí sú odborníci v oblasti strojárstva, elektrotechniky, softvérového inžinierstva a virtuálneho projektovania.
Čítajte viac Trnavský Stellantis chystá veľkú novinku. Bude vyrábať ultralacný elektromobilĽudí pritom naberajú priamo z regionálnych univerzít a rôznych výskumných inštitúcií. „Región Kysúc je pre Schaeffler ideálny. Umožňuje nám využívať univerzity a výskumné inštitúcie svetovej kvality s relevantnou technologickou odbornosťou a zároveň získať prístup k najlepším a najšikovnejším špecialistom na Slovensku,“ priblížil Jurky.
Klimko dodáva, že téma elektromobility je pre študentov veľmi príťažlivá a firma preto nepociťuje výrazný nedostatok kapacít v tejto oblasti. „Naše ciele napĺňame a prispôsobujeme ich trhu,“ doplnil. Okrem slovenských študentov posilňuje spoločnosť svoje rady aj odborníkmi zo zahraničia. Platí pritom, že spoločnosť má na oddelení výskumu aktuálne zastúpených približne 20 národností. Ide pritom o ľudí pochádzajúcich hlavane z balkánskych krajín, ktorí majú podobnú mentalitu, dodal riaditeľ vývoja.