„S cieľom uspokojiť zvýšený dopyt po eBike pohonoch (pre divíziu Bosch eBike Systems) Bosch v minulom roku rozšíril svoje výrobné priestory o prenájom priestorov v oblasti Prešova. Dopyt po eBikes sa však nezvyšuje tak, ako sa pôvodne predpokladalo a očakávané množstvá je možné vyrobiť s existujúcimi výrobnými kapacitami v hlavnom závode v Miškolci v Maďarsku," stručne opísal situáciu Roman.
Ako pokračoval, situácia v celom odvetví bola za posledné tri roky ako na horskej dráhe. Pandémia Covid-19 priniesla vysoký dopyt koncových zákazníkov v kombinácii s nestálymi dodávateľskými reťazcami. Tieto faktory viedli v niektorých prípadoch k predimenzovaným objednávkam. „Aktuálne sme zase svedkami inflácie alebo dokonca recesie v niektorých krajinách. Tržby v maloobchodoch sú príliš nízke na to, aby výrazne znížili zásoby v dodávateľskom reťazci," priblížil ďalej Roman.
Čítajte viac Slovensko dosiahlo významný míľnik. Výroba elektriny z vody dosiahla nový rekordCelé odvetvie je tak v súčasnosti vo fáze konsolidácie, kým sa ponuka a dopyt nevrátia do rovnováhy, čo by mohlo trvať minimálne celý rok 2024. „Súčasné a strednodobé očakávané množstvá pohonných jednotiek pre elektrobicykle je možné vyrobiť s existujúcimi výrobnými kapacitami v hlavnom závode v Miškolci v Maďarsku," skonštatoval Roman. Z tohto dôvodu teda podľa neho padlo rozhodnutie o ukončení výroby. Okolo 200 zamestnancov bolo o tejto skutočnosti informovaných 26. februára.
Investíciu spoločnosti Bosch oznámil vtedajší minister hospodárstva Richard Sulík ešte v lete roku 2022. Podľa jeho vtedajšieho vyjadrenia mala firma v priemyselnom parku Záborské pri Prešove zamestnať 4-tisíc ľudí. Oficiálne potvrdenie investície prišlo až v októbri toho istého roku, keď už rezort hospodárstva viedol Karel Hirman. Už sa však nehovorilo o vytvorení 4-tisíc pracovných miest ale len o 400 pozíciách.
Bosch sa vtedy rozhodol zriadiť prevádzku v prenajatých priestoroch. Okrem existujúcej infraštruktúry a prístupu ku kvalifikovaným zamestnancom bolo podľa rezortu výhodou lokality aj blízkosť skupinového závodu pre komponenty v maďarskom Miškovci, ktorý je vzdialený približne 130 km. „V závislosti od vývoja trhu Bosch plánuje zvážiť ďalšie rozširovanie svojich aktivít na východnom Slovensku," dodalo vtedy ministerstvo.
Čítajte viac Slovenský motor rastu šliape naplno: v ohrození sú desaťtisíce miest, predáci tvrdia, že situácia je alarmujúcaRezort hospodárstva ubezpečuje, že ďalších viac ako tisíc zamestnancov tejto spoločnosti pracujúcich na Slovensku v inom výrobnom sektore sa tieto rozhodnutia nedotknú. „Informovala som spoločnosť Bosch, že rezort hospodárstva je pripravený rokovať o akejkoľvek budúcej spolupráci, ktorá by priniesla pracovné miesta do regiónov Slovenska,“ upozorňuje podpredsedníčka vlády a ministerka hospodárstva SR Denisa Saková.
Expremiér a bývalý minister financií Igor Matovič (Slovensko) vyhlásil, že za zamarenou investíciou stojí predseda strany SaS Richard Sulík. Za zmarenie investície firmy Bosch na Slovensku je zodpovedný v prvom rade bývalý minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Ten ju mal ešte v roku 2022 napriek prísľubu mlčanlivosti prezradiť skôr, ako o nej nemecká spoločnosť definitívne rozhodla. Vyhlásil to v utorok na tlačovej konferencii v Národnej rade (NR) SR líder hnutia Slovensko Igor Matovič s tým, že ani súčasnej vláde Roberta Fica (Smer-SD) sa investíciu nepodarilo udržať.
Sulík podľa Matoviča informoval ostatných kolegov na vláde o potenciálnej investícií Boschu na východe Slovenska v auguste 2022. Zároveň všetkých prítomných požiadal, aby o nej nikomu nič nehovorili, lebo investícia na Slovensku nebude. Nemali sa totiž o nej vopred dozvedieť odborári v nemeckej firme, ktorí kritizovali príliš veľa investícií mimo Nemecka. Hneď po vláde však o investícii Sulík povedal médiám.
Čítajte viac Matovičov návrh môže podľa analytika otvoriť Pandorinu skrinku, zamestnávatelia žiadajú dať ruky preč od Zákonníka práce„Nechápali sme, čo sa dialo. Počas rokovania vlády nám minister hospodárstva priamo oznámi, že o tomto musíme mlčať, lebo inak tu investíciu stratíme a za pol hodinu on priamo na tlačovke tú investíciu vytrúbi, hoci mal podpísanú dohodu priamo s vedením firmy Bosch v Nemecku, že spoločne tú investíciu oznámia až v októbri. Tým momentom sa všetko zrútilo,“ vyhlásil Matovič.
Zároveň kritizoval aj súčasnú Ficovu vládu, od ktorej očakával, že túto zbabranú investíciu opravia, budú sa snažiť rokovať a prinavrátiť dôveru investora. „Je evidentné z toho, ako sa Bosch rozhodol, že ako ich na začiatku Sulík podrazil, tak ich na konci Fico svojim prístupom dorazil,“ dodal Matovič.