Slovenský motor rastu šliape naplno: v ohrození sú desaťtisíce miest, predáci tvrdia, že situácia je alarmujúca

Slovensko je naďalej lídrom vo výrobe áut na jedného obyvateľa. Vlani sa na tisíc obyvateľov vyrobilo až 198 vozidiel, čím sme zostali na čele rebríčka. Priemer Európskej únie je pritom len 27 vyrobených áut. Na svete tak neexistuje krajina, kde by bola výroba vozidiel koncentrovanejšia.

11.01.2024 17:14
debata (56)
Škoda ukázala, ako sa vyrába nový Superb v Bratislave
Video
Zdroj: TV Pravda

Slovenský automobilový sektor sa opäť dostáva na predkrízové čísla, keď výroba dosahovala rekordné úrovne. Ukazujú to údaje za vlaňajšok, keď štyri automobilky vyrobili spolu 1,08 milióna vozidiel. To je takmer o 100-tisíc vozidiel viac ako za rok 2022. Rekordným rokom bol rok 2019, keď sa vyrobilo vyše 1,11 milióna vozidiel. Ukázali to kompletné čísla Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP).

Tri krízové roky, keď sa vyrobilo menej áut, boli poznačené pandémiou, vojnou na Ukrajine a problémami s dodávateľskými reťazcami či čipovou krízou. Problémy s dielcami a zásobovaním majú zrejme automobilky nateraz vyriešené. Ak pôjde všetko podľa plánu, predpokladá sa, že už tento rok by sa na Slovensku mohol vyrobiť rekordný počet áut. Sektor zároveň zaznamená vo februári ďalší dôležitý míľnik, pretože sa očakáva, že z výrobných liniek zíde už 17-miliónte vozidlo.

Slovenský automobilový sektor je na Slovensku motorom rastu hospodárstva. Predstavuje až 47 percent celkovej priemyselnej výroby. Za zmienku stojí aj vysoká efektivita závodov na našom území, čo ukazujú štatistiky automobilového zväzu. Na jedného zamestnanca pripadá 12,6 vyrobeného auta ročne, čo predstavuje druhú priečku, hneď za Španielskom s 13,4 vozidlami.

Automobilový sektor momentálne prechádza zrejme najväčšou transformáciou vo svojej doterajšej histórii. Automobilky prestavujú svoje výrobné linky, aby mohli vyrábať elektrické autá, čo prinesie veľké investície, ale aj nápor na pracovné miesta. Výroba elektromobilov totiž vyžaduje omnoho menej súčiastok v porovnaní s autami so spaľovacím motorom a sú tiež jednoduchšie na montáž.

Panuje preto obava, čo bude s pracovníkmi v dodávateľských reťazcoch a automobilkách, ktoré tvoria kostru ekonomiky na Slovensku. Tento sektor zamestnáva priamo vyše 170-tisíc ľudí a nepriamo je naň nadviazaných možno až 255-tisíc ľudí. Podľa predvlaňajšej analýzy organizácie Globsec by mohlo v rámci prechodu na elektromobilitu prísť o prácu na Slovensku asi 85-tisíc zamestnancov.

Sme na chvoste

„Elektromobilita na Slovensku nefunguje. Prepadli sme sa na posledné miesto v Európe,“ vyhlásil v súvislosti s jej podporou na Slovensku Alexander Matušek, prezident ZAP. Zatiaľ čo automobilky na Slovensku ohlasujú masívne investície do výroby elektrických vozidiel, ich predaj na Slovensku je najnižší v celej EÚ.

Niektoré automobilky už výrobu elektrických vozidiel začali, iné sa na prechod len pripravujú. Bratislavský závod Volkswagenu napríklad vlani spustil výrobu najnovších modelov VW Passat a Škoda Superb a je možné, že to budú posledné modely so spaľovacími motormi vyrábané v tomto závode. Prvé čisto elektrické vozidlo koncernu Volkswagen zišlo z výrobnej linky už roku 2013 a stalo sa to práve v Bratislave. Bol to malý model Volkswagen e-up!. V Bratislave sa bude vyrábať napríklad aj elektrické Porsche Cayenne.

Výroba Škoda Superb Čítajte viac V Bratislave sa začala vyrábať vlajková loď Škody. Detailne ukázali, ako nový model skladajú

Trnavská automobilka Stellantis bude vyrábať tri elektrické vozidlá vrátane modelu Citroën e-C3. Tento týždeň odklepol kabinet skoro 30 miliónov pre žilinskú automobilku Kia, ktorá plánuje v rokoch 2025 až 2026 naplno rozbehnúť výrobu elektrických vozidiel. Do konca dekády má v pláne vyrábať elektrické vozidlá aj nitrianska automobilka Jaguar Land Rover. V neposlednom rade je to piata ohlásená automobilka Volvo, ktorá začne výrobu čisto elektrických vozidiel v roku 2027. Do výroby bateriek na Považí bude investovať aj Porsche. Dobrou správou pre náš automobilový sektor bola aj vlani ohlásená investícia čínsko-slovenského konzorcia Gotion a Innobat, ktoré spolu ohlásili zámer postaviť gigafabriku na baterky.

Podľa zväzu začína byť alarmujúca situácia na Slovensku s podporou elektrických vozidiel. V rámci Európy patrí Slovensko medzi krajiny s najhoršími výsledkami. Neplníme si záväzky pri znižovaní oxidu uhličitého pri nových autách. Máme najmenej registrovaných elektromobilov v EÚ. Len 2,6 percenta z celkového počtu nových vozidiel sú elektrické autá. Európsky priemer je pritom 14,2 percenta. „Slovensko patrí k premiantom výroby. Žiaľ, pri podpore a registráciách elektromobilov sme na tom úplne najhoršie v Európe. Riešenie vidím v dôslednom dodržiavaní a aplikovaní Akčného plánu pre elektromobilitu 2.0, ktorý bol prijatý minulý rok. Tento plán považujem za veľmi dobrý základ toho, aby sme mali šancu splniť si naše medzinárodné záväzky,“ povedal Matušek. Pripomína tiež, že na Slovensku neexistujú dotácie na nákup elektrických vozidiel a krajina neponúka ani daňové úľavy pre vlastníkov takýchto áut.

Automobiloví predáci preto navrhujú, aby sa nevyužité prostriedky z plánu obnovy použili na podporu nákupu elektrických vozidiel. Napríklad suma 5 000 eur by mohla byť podpora pri nákupe elektrického vozidla. Suma 3 000 eur by mohla byť podpora pri kúpe plug-in hybridného vozidla a 1 000 eur by mohla byť podľa zväzu podpora pri zriadení súkromnej nabíjacej stanice. Natíska sa však otázka, či dotácie na nákup elektromobilov nie sú len podpora bohatých ľudí, keďže kúpu elektrického vozidla s priemernou cenou vyše 30-tisíc eur si ľudia s priemernou mzdou môžu len ťažko dovoliť.

sulík Čítajte viac Cena elektromobilov letí nadol, bod zlomu príde onedlho. Sulík narazil na realitu

Okrem toho akékoľvek zmeny v pláne obnovy musí schvaľovať Európska komisia a všetky reformné ciele a investície treba zrealizovať do roku 2026. Je teda otázne, či by sa zmeny v pláne obnovy, príprava dotačnej schémy a jej realizácia stihli urobiť do roku 2026. Prezident zväzu Matušek upozorňuje na to, že Slovensko nebude schopné minúť všetky financie z plánu obnovy. „Je to jedna z možností, ako by sa dali využiť nevyužité peniaze,“ povedal s tým, že investície do nabíjacích staníc sú len minimom, ktoré by sa malo zrealizovať.

Automobilky hodnotia vlaňajšok

Volkswagen očakáva, že za minulý rok dosiahne predkrízové čísla produkcie. „Vlani sme vyrobili takmer 330-tisíc vozidiel,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová. Na porovnanie, predvlani to bolo len vyše 268-tisíc vyrobených vozidiel. Za jediný rok sa im tak podarilo zvýšiť výrobu skoro o 62-tisíc vozidiel. „Vďačíme za to zlepšujúcim sa globálnym podmienkam,“ dodala. V krízových rokoch bratislavský závod tak, ako aj iné automobilky, zápasil s nedostatkom čipov a tiež s problémami v dodávateľských reťazcoch. Vlani odštartovali výrobu nových modelov VW Passat a Škoda Superb. Skončili zároveň výrobu malých vozidiel VW up!. Vďaka masívnym investíciám už celkové investície prekročili päť miliárd eur. Volkswagen Slovakia zamestnáva približne 11-tisíc zamestnancov.

Žilinská automobilka Kia vlani vyrobila vyše 350-tisíc áut. Ide o rekordný počet vozidiel. Medziročný nárast bol 12,6 percenta, čo predstavuje 39-tisíc vozidiel. Model Sportage má podiel na všetkých vyrobených vozidlách v závode asi 60 percent. Z toho 38 percent modelov Sportage sú elektrifikované verzie. V septembri sa pritom začala výroba v poradí už piatej generácie modelu Sportage. Dôležitým exportným trhom je Európa. Vozidlá najčastejšie smerujú do Veľkej Británie, Španielska či Nemecka. „Od začiatku pôsobenia spoločnosti Kia na Slovensku preinvestovala celkovo 2,3 miliardy eur,“ povedal hovorca spoločnosti Tomáš Potoček. Tento týždeň jej vláda odklepla takmer 30 miliónov eur na prechod na výrobu elektrických vozidiel. Cieľom investície je rozšírenie kapacity existujúcej prevádzkarne, ktorá umožní výrobu dvoch nových elektrických modelov automobilov nižšej strednej triedy a triedy takzvaných športovo úžitkových vozidiel, teda SUV. Investícia pomôže automobilke zvýšiť výrobu vozidiel o 36 percent. V rokoch 2025 až 2026 by mala automobilka naplno rozbehnúť výrobu elektrických vozidiel. „Dlhodobo si držíme stabilné množstvo zamestnancov, teda 3 800 ľudí,“ dodal Potoček.

Svoje zastúpenie mala na stretnutí s novinármi aj tretia automobilka Jaguar Land Rover. Tá je, pokiaľ ide o objem výroby, najmenšia. Výroba sa začala len pred piatimi rokmi. „Zamestnanosť v automobilke je na úrovni 4 732 pracovníkov,“ povedala šéfka komunikačného oddelenia Katarína Chlebová. Ako ďalej vysvetlila, vo fabrike pracuje množstvo cudzincov. Je tam zastúpenie až 26 rôznych národností. „Priemerný plat je 1 800 eur, čo je o 50 percent viac, ako je priemer v nitrianskom regióne,“ opisuje platové podmienky v závode. Nitriansky závod vyrába 3 000 áut týždenne. Ročná kapacita je pritom 150-tisíc vyrobených vozidiel. Defender tvorí vyše 80 percent produkcie. Chlebová hovorí, že jeho nová verzia sa predáva päťkrát rýchlejšie a je pritom za dvojnásobnú cenu. Do roku 2030 je naplánovaná plná výroba elektrických vozidiel.

Vlaňajšok bol pre trnavskú automobilku Stellantis transformačný, pretože sa pripravuje na nový výrobný program. Medzi hlavné zmeny patrí skončenie výroby modelu Peugeot 208 a predstavenie nového modelu Citroën C3, ktorý sa bude na Slovensku vyrábať od roku 2024 v elektrickej verzii. Odhadovaný objem produkcie za rok 2023 je na úrovni 265-tisíc vozidiel. Fabrika tak zaklincuje rok znížením produkcie v medziročnom porovnaní, keďže v roku 2022 výrobné linky fabriky opustilo vyše 312-tisíc vozidiel.

© Autorské práva vyhradené

56 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Volkswagen #automobil #Jaguar Land Rover #Stellantis