Motory poháňané benzínom a naftou po tomto dátume nevymiznú z ciest. Skončí sa iba nákup nových vozidiel na benzín či naftu. Ani zákaz spaľovacích motorov na benzín a naftu ešte nie je definitívny, stanovisko eurokomisie budú prehodnocovať členské štáty EÚ v roku 2026.
VIDEO: V Trnave majú „baterkáreň“ už viac rokov. Pozrite sa, ako vznikajú akumulátory do elektromobilov (video z roku 2020).
Toto rozhodnutie sa však nepáči Saske. Strana hovorí, že urobí všetko preto, aby sa automobily so spaľovacím motorom mohli predávať aj po roku 2035. Sulíkovci preto do parlamentu predkladajú uznesenie, ktoré zaväzuje vládu a jej predstaviteľov, aby sa postavili proti akémukoľvek návrhu Európskej únie, ktorý by viedol k zákazu predaju áut so spaľovacími motormi.
Čítajte viac Čo znamená zákaz spaľovákov, emisná norma Euro 7 a čínska konkurencia? Vysvetľuje zástupca automobiliek„Sme proti zákazu spaľovacích motorov od roku 2035. Považujeme ho za škodlivý, unáhlený a nedomyslený,“ povedal Richard Sulík. Predstavil niekoľko argumentov, prečo chcú sulíkovci zákaz spaľovacích motorov zvrátiť. Hovoria, že nie sú proti elektromobilite, ale proti politickým zásahom.
Zdôrazňujú, že podporujú elektromobilitu, ale v takom zmysle, aby súťažili rôzne pohony áut. Potom sa podľa nich uvidí, ktorá technológia sa presadí. „Najlepšie riešenia vznikajú zo slobodnej súťaže. Sme aj za slobodu voľby, nech si každý občan vyberie, na čom chce jazdiť,“ dodal.
Denník Pravda vybral najväčšie argumenty sulíkovcov a porovnal ich s realitou.
1. Elektromobily sú veľmi drahé
Sulíkovci upozorňujú, že elektromobily sú veľmi drahé a ľudia si ich nebudú môcť dovoliť kúpiť. Pravda je, že v súčasnosti sú elektrické autá drahšie ako klasické autá na benzín či naftu. Priemerne o 27 percent, odhaduje Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Lenže otázkou ostáva, dokedy to tak ostane. Nožnice sa postupne zatvárajú. Štúdia od agentúry Bloomberg ešte z roku 2021 ukazuje, že strašenie ľudí drahými elektromobilmi je neopodstatnené. Už v rokoch 2025 až 2027 sa stanú elektromobily – v závislosti od segmentu – lacnejšie ako klasické autá.
Čítajte viac Geissenovci nám nabíjačky nepostaviaV analýze sa píše, že ceny väčších elektrických sedanov, teda tých, ktoré sú známe ako vozidlá v segmente C a D, a SUV budú do roku 2026 rovnaké ako ich ekvivalenty poháňané benzínom. Menšie sedany v segmente B dosiahnu vyrovnanie ceny do roku 2027. Ľahké elektrické dodávky budú od roku 2025 lacnejšie ako dieselové dodávky a ťažké elektrické dodávky budú lacnejšie do roku 2026, uvádza analýza. Elektrické autá v iných segmentoch dosiahnu vyrovnanie cien v roku 2026. Po tomto roku by mali byť autá na elektrinu lacnejšie.
„Elektromobily budú lacnejšie ako spaľovacie motory pre všetkých, od muža s dodávkou v Berlíne až po rodinu žijúcu na rumunskom vidieku. Elektrické vozidlá nie sú lepšie len pre klímu a vedúce postavenie európskeho priemyslu, ale aj pre hospodárstvo,“ tvrdí Julia Poliscanova, vrchná riaditeľka pre vozidlá a e-mobilitu v bruselskej ekologickej spoločnosti T&E.
Križanský vysvetľuje, že dôvodom, prečo sa ceny elektromobilov znižujú, je najmä klesajúca cena batérií, ako aj ich masovejšia výroba. „Na porovnanie, v Číne je priemerná cena elektromobilu už o 27 percent nižšia ako cena spaľovacieho auta. Je len otázka niekoľkých rokov, kedy to prejde do Európy. A aj kvôli konkurencii z Číny, ktorej budú stále viac musieť naše automobilky čeliť,“ tvrdí pre Pravdu. Podľa neho Sulíkovou snahou „ochrániť“ výrobu spaľovacích motorov, naopak, vystavujeme naše automobilky veľkému riziku, že by sa nepridali k tomuto trendu. Okrem EÚ smerujú veľmi jasne k bezemisným vozidlám aj USA a Čína.
2. Elektriny nebude dostatok
Jeden z argumentov šéfa SaS Richarda Sulíka je, že výrazne vzrastie spotreba elektriny a nebude dostupná. Odvoláva sa napríklad na možný investičný projekt oceliarov z Košíc, kde by mali prejsť na dve elektrické oblúkové pece. Podľa Sulíka spotrebujú toľko elektriny, ako je 1,5-násobok výkonu tretieho reaktora Mochoviec. Ak k tomu pridáme množstvá inštalovaných tepelných čerpadiel, klimatizácií či elektromobilov, dopyt po elektrine bude rásť veľmi rýchlo. „Nebude dosť elektriny a tá, čo bude, bude drahá,“ vysvetľuje Sulík. Nová atómka sa podľa neho za taký krátky čas nestihne postaviť.
Čítajte viac Viac energie z vetra a hlbín zeme. Slovensko má nový plán, ako sa zbaviť závislosti od plynu z RuskaVýroba elektriny z reaktorov Mochovce 3 a 4 bude na úrovni sedem terawatthodín (TWh). Elektrina len z jadra však nebude stačiť na pokrytie všetkých plánovaných investičných projektov. „Chýbať budú zhruba dve terawatthodiny elektriny,“ upozorňuje vo svojom odhade analytik Útvaru hodnoty za peniaze Ján Mykhalchyk Hradický. V odhade počíta okrem elektrifikácie košických oceliarní aj s automobilkou Volvo či s možnou investíciou do baterkárne na Slovensku. O nej sa ešte stále nerozhodlo. Zahrnutá je aj zvýšená spotreba elektriny kvôli tepelným čerpadlám či elektrickým autám.
Medzeru v objeme dvoch terawatthodín vo výrobe elektriny by však mohli pokryť obnoviteľné zdroje. Ich výhodou je, že sú lacné a dajú sa rýchlo postaviť. Samozrejme, za predpokladu, že sa uvoľnia povoľovacie procesy. Vďaka novej kapitole plánu obnov REPowerEU sa už aj toto deje. Obnoviteľné zdroje môžu tak byť ideálnym doplnkom k jadrovej energii. Potenciál pre energiu z vetra či slnka na Slovensku je.
3. Elektromobily pôjdu „na uhlie“
Pred nedávnom sme v našom článku informovali, že odstavenie jadrových reaktorov v Nemecku bol neuváženým krokom. Za následok to má, že v súčasnosti Nemci pália omnoho viac uhlia či plynu. Ich uhoľné elektrárne spaľujú uhlie a dodávajú tak do siete elektrinu, aby jej mali dostatok. Preto nabíjanie ich elektromobilov pochádza aj z elektriny z uhlia. Tejto informácie sa chytili aj sulíkovci a hovoria, že elektromobily budú využívať „špinavú“ elektrinu vyrobenú z uhlia.
Čítajte viac V sobotu nastane úplný koniec jadra v Nemecku. Elektromobily v krajine pôjdu na „uhlie“Na Slovensku je však situácia diametrálne odlišná. V našom energetickom mixe dominuje výroba elektriny z jadra. Aj preto je väčšina vyrobenej elektriny na Slovensku bez emisií oxidu uhličitého, ktorý sa považuje za jeden zo skleníkových plynov zodpovedných za globálne otepľovanie.
Majitelia elektromobilov na Slovensku tak svoje vozidlá nabíjajú prevažne bezemisnou elektrinou. Keď sa nám konečne podarí zatvoriť uhoľné elektrárne, výroba elektriny bude ešte čistejšia. Inštitút environmentálnej politiky odhaduje, že Slovensko by mohlo do roku 2030 dosiahnuť takmer 90 percent bezemisnej elektrickej energie.
4. Ako sa budú recyklovať batérie
Exminister hospodárstva Sulík tiež argumentuje, že recyklácia batérií z elektromobilov nie je vyriešená. SEVA upozorňuje, že recyklácia batérií nie je technologickým problémom. Práve naopak, kvôli elektromobilom sa celé odvetvie ešte len rozbehne. „V podstate kvôli elektromobilom vznikne reálny recyklačný priemysel a zber batérií. Žiadna automobilka nenechá elektromobily na šrotoviskách, lebo v nich zostane stále veľká hodnota v batériách,“ oponuje Sulíkovi SEVA.
5. Prečo sa vybral rok 2035
Sulíkovcom chýba presné zdôvodnenie, prečo sa vybral práve rok 2035. Tento rok nebol určený náhodne. Zákaz spaľovacích motorov je súčasťou širšieho balíka opatrení v boji proti klimatickej zmene, ktoré sú obsiahnuté v takzvanej Európskej zelenej dohode. Nebezpečenstvo meniacej sa klímy si totiž vyžaduje celosvetový prechod od fosílnych palív k čistejším alternatívam v takom rozsahu a s takým tempom, o aké sa doteraz nikto nepokúšal. Doprava sa podieľa takmer štvrtinou na produkcii emisií v celej Európskej únii.
Brusel zvolil ako časový limit rok 2035, pretože priemerná životnosť vozidiel je 15 rokov a cieľom európskej zelenej dohody je dosiahnuť, aby do roku 2050 bolo celé hospodárstvo klimaticky neutrálne.
6. Sú naše automobilky pripravené?
Na prechod na elektomobilitu sú naše automobilky už dlhšie pripravené. Zväz automobilového priemyslu SR upozorňuje, že európsky automobilový priemysel týmto žije už mnoho mesiacov a nastavil podľa neho všetky svoje výrobné a podnikateľské plány.
„Aktuálne prebieha v automobilovom priemysle najväčšia revolúcia od vynájdenia dieselového motora a ak sa Slovensko nechytí dostatočne rýchlo, bude nás to stáť mnoho pracovných miest a HDP. Našťastie automobilky vrátane všetkých slovenských túto transformáciu plne podporujú, veď do 2030 už vo väčšine chcú predávať iba elektromobily,“ opisuje situáciu Križanský.