Nová kultúra pitia piva: klasická krčma, kde sa chodí len na „orosené“, vymiera. Spolu s ňou aj smädní štamgasti

Nič nie je večné. Mení sa aj tradičný spôsob konzumácie piva v krčmách, hostincoch, vo výčapoch či v pivných baroch. Typické dedinské krčmy, lacné výčapy, kde sa chodilo nie na jedno, ale dobrých pár pív neraz zasmažených borovičkou, vymierajú. Zmenu dokumentuje zánik jednoduchých prevádzok.

13.09.2023 05:00
2275989561 Foto:
Štamgast sedí na pive v krčme. Ilustračné foto.
debata (65)

Od roku 2019 zanikla celá jedna štvrtina tradičných krčiem. Pandémiu prežilo len 75 percent prevádzok.

Pivovary čelia novej realite, ktorú priniesla nielen doba postkovidová. Na to, že na Slovensku sa narodila nová generácia milovníkov piva, ktorá si čoraz viac potrpí na príjemné prostredie a celkový zážitok spojený nielen s konzumáciou piva, ale aj dobrého jedla, upozornil Robert Fegyveres, obchodný manažér spoločnosti Heineken Slovensko. Dodal, že súčasne sa rozširuje nový typ prevádzok, ktoré ponúkajú zážitkovú kuchyňu spojenú s ochutnávkou nielen tradičných ležiackych, ale aj ochutených pív.

Starosta obce Valaliky Štefan Petrík o príchode spoločnosti Volvo
Video

Tento jav sa začal objavovať už pred vypuknutím pandémie covidu, ale tohto roku je už úplne zreteľný. Zúžil sa tradične silný kmeň každodenných pivárov. Do podnikov čapujúcich pivo chodí pravidelne už len 48 percent návštevníkov, čo je o 20 percent menej ako na konci minulého desaťročia.

Budvar, pr, nepouzivat Čítajte viac Ocenili najlepšie pivá na Slovensku. Pozrite si víťazov

Vekovo sa podľa Fegyeveresa nedá úplne presne popísať, kadiaľ vedie hranica medzi tradičným a novým typom milovníka piva, ale s istou odchýlkou je kdesi na pomedzí 45 plus. To, čo sa dá však celkom presne určiť, je, že klesla frekvencia návštev HoReCa zariadení, teda reštaurácií a gastro prevádzok. S rastúcou citlivosťou na cenu piva sa objavil nový fenomén: ľudia síce navštevujú pohostinské a reštauračné zariadenia menej, ale doprajú si viac a zároveň si potrpia na vyšší štandard služieb.

Zbohom vysedávaniu len pri pive

Po tridsiatich rokoch tu máme teda novú kultúru pitia piva, ktorá dala definitívne zbohom zvykom z čias socializmu. Vtedy nebolo ničím neobyčajným, že do krčiem vošiel takmer celý autobus ľudí, ktorý ich priviezol z práce vo fabrike. Takýto obrázok bol typický pre okolie Topoľčian. Chlapi si vypili po pracovnej šichte dve-tri pivá, odišli domov, kde niečo porobili a večer sa vrátili, aby pokračovali v konzumácii piva. Tak opisoval zvyklosti jeden z veľkých znalcov slovenskej pivovarníckej duše, niekdajší riaditeľ marketingu v Topvare Jozef Nemec. Zomrel na jar tohto roku a spolu s ním akoby odišla do minulosti celá jedna éra spôsobu života na Slovensku.

Všetko dnes vyzerá inak, vrátane krčiem, ktoré aj v malých dedinkách nesú označenie pub. Stávka len na pivo však už nestačí. Jednak preto, že súčasná mladá generácia má oveľa širší výber nápojov. Trendy je piť proseco či aperol, najmä v očiach mladých sú to "cool“ nápoje, pivo si však stále udržiava postavenie dominantného nápoja. Pravda, ak sa ho ešte v roku 2020 napriek drastickým obmedzeniam gastrosegmentu vypilo 70 litrov na hlavu, teraz jeho ročná spotreba klesla na 59,5 litra na hlavu.

Predať pivo, prilákať naň ľudí znamená vedieť ho čo najpríťažlivejšie ponúknuť.

Pivo, pivári Čítajte viac Slovenské pivo po 30 rokoch: domáci privatizéri predali pivovary nadnárodným spoločnostiam

Kto spojil svoj život s pivom a s ním spojenou gastronómiou však vie, čo má robiť. O tom, ako zareagoval na zmeny, ktoré priniesol nielen covid, ale vôbec predstavy o kvalitnejších službách, svedčí príbeh Romana Kóňu. Tento chlapík vyštudoval matematiku a ekonomiku, ale vždy ho ako magnet priťahovalo dobré jedlo a nápoje. Vábeniu neodolal a otvoril si v Bratislave reštauráciu. Bolo to pár mesiacov pred covidom a za pochodu sa musel prispôsobovať novým podmienkam. S odstupom času možno povedať, že ich zvládol, pretože podnik Mäso od Romana, kde sa podávajú atraktívne mäsové, ale aj vegetariánske jedlá s dobre vychladeným a majstrovsky načapovaným pivom, prežil.

Pijeme menej, no sme ochotní zaplatiť viac

Jednou z nových čŕt v správaní zákazníkov bol presun návštev z obedňajších do večerných hodín. "Je to dobré, lebo ak si majú zákazníci vychutnať jedlo aj pivo, potrebujú na to čas. Obligátna pol až trištvrte hodinka na to nestačí,“ opisuje zmenu Roman Kóňa. Nielen on, ale väčšina podobných gastronomických zariadení reagovala na nové správanie zákazníkov zmenou otváracích hodín.

"Ak bolo kedysi obvyklé, že mnohé "pivné“ putiky sa otvárali už dopoludnia, kde pred nimi postávali smädní štamgasti, tak teraz sa otvorí napoludnie, potom sa na pár hodín zatvorí a podnik sa nanovo otvorí okolo štvrtej či skôr piatej podvečer,“ zhrnul jednu z hlavných zmien Robert Fegyveres. Dodáva, že už dávno nie je v kurze prefajčený výčap, ale čoraz viac najmä mladých zákazníkov oceňuje čisté, voňavé prostredie. V tom je budúcnosť podnikov HoReCa ponúkajúcich pivo s dobrým jedlom, už to nie je o dvoch eurách za pivo,“ načrtol nové smerovanie nielen podnikania, ale aj konzumácie piva.

"Pijeme teda menej, zato sme ochotní za pivo a dobré jedlo zaplatiť viac, ale požadujeme za svoje peniaze viac než obvyklý priemerný zážitok. Krčmy, ktoré fungovali len na nápojoch, nemajú budúcnosť,“ myslí si Robert Fegyveres.

šimečka, fico, pellegrini Čítajte viac Trinásty dôchodok, štvordňový pracovný týždeň či 100 eur na hypotéku. S nápadmi sa roztrhlo vrece, ktorá strana nasľubovala najviac?

Hoci má pivo desiatka stále najväčšie zastúpenie v spotrebe, keď sa už Slováci vyberú do reštaurácie, dožičia si dvanástku ako top pivo. Ak sa prv chodilo len na pivo a štamprlík, tak teraz sa chodí na dobré jedlo a pivko k nemu, ale jedno aj druhé musia byť výnimočné. Mladí pritom radi experimentujú, pijú nielen klasické ležiaky, ale aj rôznym spôsobom kvasené či ochucované pivá. Prostredie a servis hrajú v predaji piva kľúčovú rolu.

Zmenil sa aj spôsob komunikácie. Rolu tradičnej knihy prianí a sťažností prevzali sociálne siete. Na nich bývajú spotrebitelia až nekompromisne otvorení. Ale jednu poznámku Romana Kóňu v súvislosti s jedlom či pivom môžeme vari akceptovať: Ak sa vám niečo nepozdáva, dajte to obsluhe hneď na vedomie. V dobrom podniku vám nepochybne vyjdú v ústrety. Lepšie je vedieť veci hneď, ako ich riešiť dodatočne.

© Autorské práva vyhradené

65 debata chyba
Viac na túto tému: #pivo #reštaurácia #HORECA