1. Šup, šup do predajní
Tento týždeň nezačal optimisticky. Už v pondelok sa ukázalo, že od budúceho roka si za nové autá priplatíme. Brusel totiž pritvrdí v emisných pravidlách. Automobilkám tak nezostane nič iné, ako dvihnúť ceny. A nie o málo. Nové modely zdražejú o stovky až tisíce eur. Pri Škode by takéto zdraženie predstavovalo takmer 2 200 eur na auto a pri Mercedese vyše 4 360 eur.
Za všetkým je koniec emisnej výnimky. Dnes v Európe platí, že priemerné emisie áut jednej značky nesmú prekročiť 95 gramov emisií CO2 na kilometer. Nepočítalo sa do toho päť percent najsilnejších áut. Od budúceho roka však budú automobilky musieť povinne do svojich emisných košov zarátať všetky predané vozidlá. A to bez výnimky.
Väčšina automobiliek už teraz nedokáže dosiahnuť stanovené limity. Museli by predávať autá so spotrebou do štyroch litrov na sto kilometrov, čo nie je technicky reálne.
2. Štrajkujem, štrajkuješ, štrajkujeme
V utorok pohrozili štrajkom odborári – a to nie hocijakým, ale rovno generálnym. Ustojí to dôchodková reforma z dielne ministra práce Milana Krajniaka?
Minister chce totiž meniť penzie rovno cez ústavný zákon. Presadil doň nielen rodičovský bonus, no i individuálny dôchodkový strop a automatický vstup do druhého piliera. Naopak odborári trvajú v podstate na zachovaní status quo. Zachovať sa má hlavne dôchodkový strop, ten Krajniakov individuálny ich nepresvedčil. Spísali kvôli tomu aj petíciu. Zatiaľ ju podpísalo 305-tisíc ľudí.
3. Koniec terás?
Tento týždeň nešetril veru ani reštaurácie. Od piatku platí ďalšie sprísnenie pravidiel pre ich prevádzku. Hygienikom neušlo, že mnohé podniky totiž začali oplášťovať svoje terasy de facto až tak, že vznikol v podstate uzavretý priestor. Takže nelenili a vyšli s vyhláškou, ktorá tvrdo upravila pravidlá pre terasy.
Po novom môžu byť uzatvorené len z troch strán. Reštaurácie hovoria o ďalšej rane. Ako-tak zachrániť tržby len cez rozvoz nedokážu. A o nejakom obrate pri studených terasách sa tiež hovoriť nedá. Ľudí, čo si radi pochutnajú na menu vonku za dažďa vetra v teplotách blížiacich sa nule je minimum.
4. Hľadá sa Nemo
Kde je reformný plán? Každý o ňom počul, mnohí na ňom pracujú, poniektorí si radšej napísali vlastný. Dozvieme sa kam pôjdu bruselské miliardy ešte tento rok? Minister financií Eduard Heger sa dušuje, že na materiály jeho ľudia pracujú.
Vraj už do konca roka bude na stole dohoda kam pôjdu miliardy z únie. Kritické hlasy tvrdia, že pre naťahovačky okolo plánu Slovensku hrozí, že peniaze z Bruselu dostane medzi poslednými. Čas sa však kráti. Konečná verzia reformného plánu má byť v Bruseli už v apríli.
Plán sprevádzajú zmätky od začiatku. Ako prvé bolo zrušené ohlásené „reformné leto“. Samotný premiér Igor Matovič (OĽaNO) sa totiž vyslovil, že bude prebiehať konferencia za konferenciou, kde sa budú vyberať nápady. Výsledok? Hegerovi analytici pracovali pekne potichúčky za zatvorenými dverami.
Výsledok ich práce ukázal šéf financov v októbri. Veľká sláva to nebola – materiál je obrovský a je v ňom azda všetko, čo krajinu kvári. V rýchlom slede nasledovali návrhy koaličných partnerov – Sme rodina i Za ľudí. Predseda SaS Richard Sulík sa nechal zase počuť, že do materiálu by malo byť zapracované takzvané podnikateľské kilečko.
Odvtedy je opäť okolo materiálu ticho. Heger tvrdí, že bude vonku do konca roka. Stihne to?
5. O prežitie bojujú aj domáci vinári
Stále menej a menej. To, že vinohrady ubúdajú, nie je novinka. Stačí chodiť po krajine s otvorenými očami, tu vyrastie dom, tam bytovka či ďalšia predajňa niektorého z reťazcov. Alebo sklad. Množia sa tiež zanedbané vinice „pusťáky“.
Nečudo, že na Slovensku sa predáva z vlastných vinohradov už len menej ako jedna tretina všetkého vypitého vína. Za tejto situácie sa ide prijímať nový zákon o vinohradníctve a vinárstve. Dokáže nový minister pôdohospodárstva Ján Mičovský (OĽaNO) zachrániť aspoň tie vinohrady a vinárov, čo ešte zostali?