Kraľoval Vínnym trhom v Pezinku. Bol to náš druhý hetrik, na to sa nezabúda, hovorí vinár Mrva

Prvých 30 či 40 vín z Vínnych trhov Pezinok (VTP) by si mali viac všímať slovenskí hotelieri a gastronómovia. Zaradením týchto vín na vínne karty by pomohli v čase, keď Slovensko čelí záplave zahraničného vína. "Určite by to bola pre vinárov veľká motivácia,“ hovorí Vladimír Mrva, prezident Slovenského zväzu vinohradníkov a vinárov.

18.04.2023 05:00
Peter Stanko (vľavo) a Vladimír Mrva Foto:
Peter Stanko (vľavo) a Vladimír Mrva otvorili nezabudnuteľnú slovenskú jazdu na Vinalies Internationales, keď v roku 2010 získali titul šampióna za ružové víno Cabernet Sauvignon. Aj tohto roku priniesli štyri zlaté a jednu striebornú medailu.
debata

Spolu s Petrom Stankom pribudli do vašej zbierky úspechov traja Bakchusovia z najstaršej slovenskej vinárskej súťaže. Aké je to znovu a znovu ísť s vinárskou kožou na trh?

Naše vinárstvo je len o rôčik mladšie ako súťaž Vínne trhy Pezinok. Bol to náš druhý hetrik na VTP, úspech, na ktorý sa nezabúda a ktorý zaväzuje. Dovedna máme 22 Bakchusov, neskromne dodám, že je to svojrázny vinársky Oscar a v podmienkach Slovenska obdoba filmárskeho Slnka v sieti. Každý vinár sa z Bakchusa teší. Konkurencia je z roka na rok väčšia. Zo starej slávy sa na trhu s vínom žiť nedá, vinári bez výnimky rok čo rok musia bojovať znovu a znovu o priazeň milovníka vína. Vín je nepreberné množstvo, v ponuke je už viac zahraničného ako slovenského vína. Preto každý úspech poteší.

Protimrazová závlaha Čítajte viac Prezident ovocinárov: Žitný ostrov niektorí volali marhuľový ostrov. Žiaľ, je to už zabudnuté ovocinárske Slovensko

Krátko po skončení VTP sa niektorých zmocnili obavy o budúcnosť slovenského vína. Predaje domáceho vína v kríze klesajú, tlak na cenu stúpa. Ako sa dostať z neľahkej situácie?

Spisovatelia nepíšu do šuplíka, ale chcú vydávať romány a vinári sú takí silní, ako sú predaje vína, čo dorobia. Slovenské víno dokazuje, že je kvalitou porovnateľné so zahraničnou konkurenciou.

Potvrdzuje to množstvo medzinárodných súťaží. Pozrime sa však na police supermarketov a na vínne lístky v reštauráciách. Je tam prevaha zahraničných vín. Keď prídu na Slovensko vysoké zahraničné návštevy, nalieva sa, pochopiteľne, slovenské víno. Bodaj by sa však nalievalo častejšie v slovenských gastronomických a hotelových zariadeniach. Pomohlo by nám, keby si hotely reštaurácie, ale aj obchodníci všimli prvú tridsiatku či štyridsiatku vín z Vínnych trhov v Pezinku. Bola by to reálna pomoc pri uvádzaní slovenských vín na trh.

Inými slovami povedané, ak sa chce Slovensko dostať z krízy, malo by sa Slovensko zaujímať viac o seba a svoje produkty?

Kto nám pomôže, ak nie my sami? Často sa z úspechu tešíme len my vinári medzi sebou, ide o to, aby sa viac dostali do verejnosti. Ani zorganizovanie výstavy nie je zadarmo, stojí jednak peniaze, jednak úsilie desiatok ľudí, čo stoja za organizáciou podujatia. Keďže ide o víno, záleží nám mimoriadne na prepojení s gastronómiou. Pre gastronómiu je takáto súťaž vlastne výberom najlepších vín.

Vinár Vladimír Mrva pri kupáži 3 Burgundov. Cuvée sa stalo šampiónom v Štrasburgu aj na Oenoforrum v ČR. Čítajte viac Víťazi vinárskej klasiky Vínne trhy Pezinok. Zlato si odniesol Mrva a Stanko

Prečo tak dávate súťaže vín do pozornosti gastronómov?

Vzhľadom na to, že na VTP či v Národnom salóne vín sa stretávajú vína z celého Slovenska, môžu si vybrať vína z rôznych vinohradníckych oblastí aj rôznych kategórií. Je tam skutočne pestrá paleta vín od suchých, polosuchých, sladkých, prírodne sladkých, slamových, ľadových, barikových. Stačí len siahnuť do tohto výberu a to najlepšie by sa dostalo cez vínne karty do ponuky priamo slovenskému konzumentovi. Ľudia určite radi ochutnajú niečo, čo bolo ocenené.

Ako sa zmenilo slovenské víno za posledné štvrťstoročie?

Víno sa mení podobne ako ľudská spoločnosť. Aj Slovensko je dnes inde, ako bolo pred 25 rokmi. Do vinohradov a vinárstiev vstupuje nová generácia. Mladí vinári hľadajú nové štýly výroby vína, novú tvár, nový aromatický a chuťový prejav vína aj novú filozofiu predaja. Som rád, že moja generácia, ktorú reprezentuje povedzme Roman Janoušek, Jaroslav Žák, Milan Pavelka, Ladislav Šebo, Jaroslav Ostrožovič – všetkých kolegov nejde vymenovať – tvorí vína, o ktoré je záujem práve tak ako o vína, čo vychádzajú spod rúk Ladislava Ďorďa, Jaroslava Korbáša či celej plejády mladých modranských, strekovských a iných slovenských vinohradníkov a vinárov. Objavil sa úplne nový smer vinárov autentistov, hľadajúcich krásu vína v jeho prapôvodných podobách. Na Slovensku si je naozaj z čoho vybrať.

debata chyba
Viac na túto tému: #víno #vinári #Mrva & Stanko