Z krachujúcej zadlženej firmy urobili úspešný biznis. Príbeh Slovákov, ktorí zápasili o spolužiačku

Jeden je stavebný inžinier, ktorý nestavia budovy, ale firmy. Druhý je architekt, ktorý tvrdí, že aj marketing je ako architektúra, pretože nemá byť len estetický, ale aj funkčný. Oboch spojila najskôr vášeň pre staviteľstvo, potom zápas o spolužiačku. A dnes ich spája úspešná firma Effectix.

03.01.2024 05:00
Karol Veleba Foto:
Karol Veleba.
debata

Karol Veleba a Milan Markovič, dvaja spolužiaci zo stavebnej priemyslovky, od detstva najlepší kamaráti z Bratislavy, sú tváre československej značky Effectix, pre ktorú dnes pracuje takmer 90 ľudí. Ani jeden z nich nevyštudoval marketing. Spojila ich vášeň pre staviteľstvo a zápas o spolužiačku.

Karol vyštudoval staviteľstvo, je inžinier, ktorý nestavia budovy, ale buduje firmy. Od roku 2002 sa aktívne pohybuje v on-line marketingu. Pracoval v manažmente firiem ako Centrum.cz, Mladá fronta, a. s., Mediatel, a. s., v Prahe aj v Bratislave.

Milan je autorizovaný architekt, desať rokov projektoval verejné aj súkromné stavby. Hovorí, že marketing je ako architektúra – ani reklama nesmie byť len estetická, ale má byť hlavne funkčná.

Začalo sa to katastrofou

Príbeh Effectixu sa začal tým, že Karol Veleba v Bratislave založil najskôr svoju digitálnu agentúru Internet Partners. O dva roky ju pohltila agentúra, ktorú potom na Slovensku viedol ako obchodný riaditeľ. Bol to Effectix.com. Od roku 2015 je CEO a spolumajiteľ digitálnej agentúry Effectix.com.

Milan Markovič. Foto: EFFECTIX
Milan Markovič Milan Markovič.

Vedenie firmy prevzal v momente, keď v nej predchádzajúce vedenie nechalo sekeru vyše 20 miliónov korún a firma sa ocitla v existenčných problémoch. Boli potrebné rýchle, ťažké a účinné rozhodnutia, ktoré ozdravia firmu a naštartujú jej rast. Podarilo sa. Karol firmu zachránil a ako poďakovanie získal od majoritného investora 30-percentný podiel. Tam sa začal príbeh inovácií. Pretože len kreativitou a stávkou na tých najlepších sa dala zachrániť budúcnosť Effectixu.

Hrdina digitálnej doby

V roku 2019 sa so svojím príbehom o podnikaní stal súčasťou knihy Hrdinové digitální doby. Tri roky za sebou úspešne obhájil pozíciu medzi Google trénermi v Čechách. A oslovil dlhoročného kamaráta Milana, aby sa zapojil do Effectixu, najskôr ako projektový manažér a neskôr ako COO, riaditeľ slovenskej pobočky (od roku 2019) a dvojnásobný Google Trainer pre Design Thinking a Leadership.

Marek Gieroń Čítajte viac Poľský Orlen zobral Slovensko útokom. Šéf slovenskej pobočky vysvetľuje, ako chcú byť dvojkou na trhu

Sloboda a zodpovednosť ruka v ruke

Obaja radi hovoria, že si firmu urobili takú, aby do nej radi chodili a prinášala im radosť. Dnes sa aj preto Effectix hrdo nazýva slobodnou "tyrkysovou firmou” s firemnou kultúrou podľa štýlu Netflixu. Neobmedzený home office, neobmedzené dovolenky, žiadne kontroly PN, pet friendly office, obrovská dôvera, ale zároveň veľká zodpovednosť za kvalitu práce. Samozrejme, občas sa stane, že ľudí neodhadnú a do tímu sa dostane toxický človek, ale atmosféra je už tak silne vyvinutá, že firma ho prirodzene vytlačí.

Covidové domáce chradnutie

Keď v roku 2019 ekonomika zamrzla pre covid, aj Effectix sa stiahol domov. No už po 14 dňoch firmu opäť otvorili. „Videl som, že kolegovia doma chradnú, psychicky sú na tom zle. Tak sme to riskli. Povedali sme si, že dôležité je zostať psychicky zdraví, že sme mladí a imunita si poradí. V Česku sme dobrovoľne chodili do práce a pomáhali sme našim klientom, ktorý celé svoje podnikanie presúvali na internet. Zažili sme rekordný rast tržieb a totálnu zmenu kultúry. Stali sme sa firmou, kde funguje každý pre každého, kde sa môžeme bezvýhradne na seba spoľahnúť,“ hovorí Karol Veleba.

Stále na vlne

Prišiel rok 2023 a firma je stále na vlne, hoci aj jej sa dotýka pokles e-commerce segmentu. „Je nás 90, máme dobré meno a perfektných kolegov. Zrazu je všade okolo nás hlavnou témou AI. Je to hrozba? Alebo príležitosť? Som presvedčený, že do piatich rokov skončí 50 percent agentúr, ktoré už nebudú mať miesto na trhu, pretože ich plne nahradí AI. Agentúry, ako ich poznáme dnes, nebudú potrebné,“ myslí si Karol Veleba. „A to je super príležitosť pre nás. Vieme, ako pracovať v kríze.

Fľaškomat v Dunajskej Lužnej Čítajte viac Sto obalov za minútu. V Dunajskej Lužnej majú superfľaškomat, fľaše sa do neho sypú naraz

Vďaka tomu, čo sme si prežili v roku 2015, máme v našej DNA efektivitu a chuť veci meniť. A vďaka úspešným rokom počas covidu máme aj dostatočné sebavedomie, aby obdobie vstupu AI do nášho podnikania bolo pre nás obrovskou príležitosťou. Máme oddaný tím, ktorý skúma nástroje AI a implementuje ich do našich procesov. Máme pozíciu CAIO (riaditeľ pre AI), už po troch mesiacoch sme nahradili umelou inteligenciou prácu polovice copywriterov. Z copywriterov sa stávajú AI editori. Naše kreatívne oddelenie znásobilo množstvo práce, ktoré dokáže pre klientov realizovať, bez navýšenia ľudských zdrojov. A to sme len na začiatku.“

Digitálni anjeli

Kľúčovou hodnotu Effectixu je a bolo od začiatku pomáhať. Pomáhať trhu, klientom pomáhať budovať ich značky, pomáhať aj tým, ktorí to potrebujú najviac. Firma sa aktívne zapája do projektov tretieho sektora, napríklad Digitálni Anjeli, o. z., WomanUp (ktorý sa venuje vzdelávaniu a rastu mladých podnikateliek), aktuálne je súčasťou projektu Odpútaj sa (venuje sa vplyvu traumy na naše fungovanie a duševné zdravie). Vo firme sú viacerí Google certifikovaní tréneri, učia na univerzitách a mentorujú v treťom sektore.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #podnikanie #podnikatelia #firmy na Slovensku