Naším cieľom je byť dvojkou na slovenskom trhu v počte čerpacích staníc, hovorí v rozhovore pre denník Pravda konateľ Orlen Unipetrol Slovakia Marek Gieroń. Vysvetľuje tiež, z akej ropy sa vyrábajú pohonné hmoty Orlenu a ako si predstavuje budúcnosť čerpacích staníc v čase, keď už po cestách bude premávať stále menej áut so spaľovacím motorom.
Podarilo sa už kompletné prevzatie čerpacích staníc MOL – vlastníka Slovnaftu – ktoré ste začali v tomto roku?
Proces je už dokončený a čerpacie stanice fungujú a predávajú. Ide to zatiaľ dobre.
Prečo ste takúto veľkú expanziu na našom trhu začali?
Hlavný dôvod bol taký, že v Poľsku bola realizovaná fúzia spoločností Orlen a Lotos. Táto koncentrácia podliehala súhlasu Európskej komisie. Jednou z viacerých podmienok súhlasu s touto fúziou bola aj výmena čerpacích staníc medzi Maďarskom, Slovenskom a Poľskom.
Na Slovensku ste len štyri roky a podarilo sa vám rozšíriť počet čerpacích staníc až na 91. Aké sú plány na ďalšie roky, pokračovať v expanzii?
Naším hlavným cieľom je byť dvojkou na slovenskom trhu. Aktuálne je dvojkou OMV a na treťom mieste je Shell. Budúci rok chceme dosiahnuť métu 110 až 115 čerpacích staníc. To by nás malo dostať na druhú pozíciu pred spoločnosť OMV.
Ako prebieha takýto proces, čerpacie stanice staviate nové alebo ich už len odkupujete od niekoho?
Na Slovensku existujú rôzne siete čerpacích staníc. Sú to súkromné značky, ktoré nespadajú pod veľké európske koncerny. My s tými sieťami rokujeme a snažíme sa o prenájom týchto čerpacích staníc.
Takto ste získali aj sieť čerpacích staníc pod značkou Oliva?
Áno, tie máme v prenájme.
Cieľom teda nie je stavať nové stanice, ale prevziať už tie existujúce?
Sme otvorení všetkým možnostiam. Či už stavať nové alebo prenajať existujúce. Potom je tu možnosť ešte frančízy (prevziať licenciu od spoločnosti Orlen – pozn. red.).
Skúste vysvetliť, čo je najviac ziskové na prevádzke čerpacej stanice?
Podľa nášho názoru čerpacia stanica neslúži len na tankovanie. Vodič okrem tankovania vyhľadáva aj občerstvenie, aj ostatné služby pre oblasť motorizmu. Čerpacia stanica už je miesto, kam sa dá prísť, sadnúť si, objednať si občerstvenie, obed či raňajky. Máme občerstvovací koncept Stop Cafe a boli by sme radi, keby ho vodiči ku svojej spokojnosti využívali.
Orlen pomerne sebavedomo komunikuje o tom, ako chce byť dvojkou na trhu. Zámerne ste nastavili takú tvrdú komunikáciu?
Na Slovensku je Orlen už niekoľko rokov a od roku 2019 pôsobí aj v retaili. Všimli sme si, že značka Orlen na Slovensku vôbec nie je známa. Keď sme sa ľudí pýtali, či poznajú značku Orlen, tak ju poznali len tri percentá. To bolo veľmi málo. Naša expanzia je obrovská a bežný Slovák nepozná značku Orlen a kvalitu Orlenu. Dôležitá vec je zvýšiť povedomie o našej značke.
Orlen je na Slovensku relatívne nová značka. Ako budujete povedomie u ľudí o značke? Uvažujete o sponzoringu športu či kultúry?
Sponzoring a marketing sú pre nás veľmi dôležité oblasti. Pôsobíme v Poľsku, Litve, Česku, Nemecku, v Maďarsku či na Slovensku. Pre celú skupinu sú pripravené spoločné marketingové a sponzoringové projekty. Dá sa povedať, že Orlen v Poľsku je jedným z najväčších podporovateľov športu, ale aj iných oblastí. Podobný prístup uplatňuje aj v ostatných krajinách, v ktorých pôsobí.
Skúste byť konkrétnejší, koho chcete sponzorovať?
Je to určite oblasť športu. Nerád by som bol teraz konkrétnejší.
Ešte stále sa ruská ropa predáva s výraznou zľavou v porovnaní s ropou Brent. Odzrkadľuje sa to aj na cenách na čerpačkách?
K cenovej politike sa nebudem vyjadrovať.
Dá sa ísť s cenami benzínu a nafty na vašich čerpačkách ešte nižšie?
Situácia na trhu a vo svete sa za posledné roky diametrálne zmenila. Mali na to veľký vplyv dve udalosti, a to pandémia covid-19 a agresia Ruskej federácie na Ukrajine. Našou snahou je, aby náš zákazník mal tie najlepšie ceny.
Kde máte rafinérie?
Orlen Slovakia dováža viac ako 90 percent pohonných hmôt z Českej republiky z rafinérií našej skupiny. V Českej republike do portfólia skupiny Orlen patria rafinérie v Litvínove a v Kralupoch nad Vltavou. V rafinérii v Kralupoch nad Vltavou sa spracováva ropa, ktorá má neruský pôvod. V rafinérii v Litvínove sa spracováva ruská aj neruská ropa. Cieľom je, aby v rokoch 2024 a 2025 naše rafinérie v Českej republike spracovávali už len neruskú ropu. Na dosiahnutie tohto cieľa je potrebné navýšiť kapacitu ropovodu TAL, ktorý zabezpečuje transport neruskej ropy do našich rafinérií v Českej republike.
Plány na odstrihnutie sa od ruskej ropy začali po ruskej agresii na Ukrajine, alebo ste to zamýšľali urobiť ešte predtým?
Neviem, aká je genéza toho rozhodnutia, lebo to bolo rozhodnutie na úrovni najvyššieho manažmentu, ale vojna to určite urýchlila.
Vodič na Slovensku tak tankuje pohonné hmoty, ktoré boli vyrábané v Česku. Nepredražuje to benzín či naftu, ak sa musia prevážať na takú veľkú vzdialenosť?
Logistika je jednou z kľúčových otázok, ktorú sa nám darí úspešne manažovať, čo má pozitívny vplyv na cenotvorbu.
Piateho decembra prestala platiť pre Slovnaft výnimka na vývoz výrobkov do Česka z ruskej ropy. V Bruseli sa rokuje o jej predĺžení. Hrozí nárast cien, prípadne výpadky dodávok nafty v Česku, ak by výnimku nepredĺžili?
Nemyslím si, že by v Českej republike po 5. decembri hrozil nedostatok palív. K cenovej situácii v Českej republike by som sa nechcel vyjadrovať.
Beriete to ako šancu, že Slovnaft vypadne z českého trhu a zaberiete jeho miesto?
Nie, Slovnaft/MOL má v Českej republike svoje pevné miesto v oblasti predaja palív. Myslím si, že sa to pravdepodobne nezmení, či už výnimka bude predĺžená alebo nie.
EÚ definitívne rozhodla o zákaze predaja áut so spaľovacím motorom. Ako bude vyzerať čerpacia stanica o 15 rokov?
Podľa môjho názoru čerpacia stanica budúcnosti bude miestom, kde budú k dispozícii rôzne druhy palív od konvenčných až po alternatívne a zároveň bude miestom s komplexnými službami pre motoristov.
Marek Gieroń
poverený konateľ spoločnosti Orlen Unipetrol Slovakia. V minulosti zastával funkciu riaditeľa Štátnych hmotných rezerv v Poľsku.