„Snažili sme sa vyjednať, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo k vodíku nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť," uviedol minister dopravy Pavol Lančarič. Ak by podľa neho automobilky museli vynaložiť veľké investície do novej prísnej emisnej normy, navyše len na krátky čas, viedlo by to k výraznému zvýšeniu cien pre konečných spotrebiteľov.
Hlavnou požiadavkou Slovenska bolo realistické nastavenie termínov, kedy sa má ukončiť registrácia vozidiel, ktoré nespĺňajú podmienky normy Euro 7. Tie sú pre výrobcov veľmi dôležité. Spoločne sa podarilo presadiť, aby sa ľahké úžitkové vozidlá mohli registrovať 42 mesiacov a ťažké úžitkové vozidlá 60 mesiacov od začiatku uplatňovania nariadenia, ak nebudú plniť normu Euro 7.
Ďalšou zásadnou zmenou je, že skúšobné podmienky a emisné limity pre ľahké úžitkové vozidlá sa upravili tak, aby vychádzali zo súčasnej normy Euro 6e. Vďaka tomu nebudú musieť automobilky ukončiť výrobu vozidiel v tomto segmente a tiež sa predíde ich výraznému zdraženiu. Dnešné hlasovanie ešte neznamená definitívne schválenie normy Euro 7, legislatívny proces je približne v polovici. Už o pár týždňov sa o norme bude rokovať v Európskom parlamente.
Čítajte viac Norma z Bruselu zmení hru, zľavy na autá zmiznú. Kľúčové budú ceny batérií, hovorí predstaviteľ Škody„Samozrejme, privítali by sme, aby poslanci zaujali podobný postoj ako Rada pre konkurencieschopnosť. Po prijatí pozície Európskeho parlamentu sa začnú trialógy a vyjednávanie medzi jednotlivými inštitúciami. Boli by sme radi, ak by sa k dohode dospelo ešte počas španielskeho predsedníctva. Španielsko pristúpilo k rokovaniam veľmi racionálne, čo musím oceniť,“ uzavrel Lančarič.
Oproti pôvodnému návrhu sa postavilo 8 členských štátov. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR by táto varianta predražila nová autá o dvetisíc eur. Ako s cenami zamáva najnovšia podoba dohody, je otázne. Európska komisia v jej hodnotení vplyvov počítala s tým, že emisná norma zdraží osobné benzínové autá o 184 eur.
Tajomník na ministerstve: zahlasovali sme s čistým svedomím
Slovensku a siedmim ďalším štátom EÚ sa v pondelok v Bruseli podarilo presadiť pozíciu k nariadeniu Euro 7, ktorá zmierňuje a časovo predlžuje prísne kritériá presadzované Európskou komisiou. Po zasadnutí Rady EÚ pre konkurencieschopnosť to pre spravodajcu TASR uviedol štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Peter Švec.
Švec spresnil, že Slovensko podporilo pozíciu Rady EÚ, takzvané všeobecné smerovanie k nariadeniu o emisnej norme Euro 7, a v skupine ôsmich štátov pod vedením Česka (Bulharsko, Francúzsko, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko a Taliansko) presadilo takú mieru kompromisu, že tá norma je prijateľná aj pre automobilový priemysel. Kompromisný návrh presadzovalo aj španielske predsedníctvo v Rade EÚ.
„Vo svojom príhovore som pripomenul, že automobilový priemysel na Slovensku tvorí významnú časť hrubého domáceho produktu a takmer polovicu nášho exportu. Toto je dôvod, prečo sme boli veľmi aktívni v skupine ôsmich štátov pri hľadaní čo najpragmatickejšieho riešenia tak, aby emisná norma Euro 7 nepoškodila automobilový priemysel, nepredražila najmä malé vozidlá pre budúcich zákazníkov a zároveň aby bola ohľaduplná voči životnému prostrediu,“ vysvetlil Švec.
Čítajte viac Čo znamená zákaz spaľovákov, emisná norma Euro 7 a čínska konkurencia? Vysvetľuje zástupca automobiliekPotvrdil, že v skutočnosti to znamená zmiernenie prísnosti noriem, ktoré pôvodne predložila eurokomisia, a aj predĺženie času ich zavádzania. Spresnil, že prijatá pozícia Rady ministrov de facto znamená návrat k emisnej norme Euro 6 a predĺženie termínov uplatňovania normy ich robí realistickejšími a prijateľnejšími pre automobilový priemysel.
Podľa jeho slov sa niektoré štáty zdržali hlasovania, aj Nemecko, lebo chceli, aby ustanovenia normy Euro 7 boli oveľa prísnejšie. „Táto niekoľkomesačná diskusia je veľmi citlivou, aj preto sa kompromis hľadal ťažšie, ale môžeme povedať, že sa to podarilo a mohli sme s čistým svedomím zaň zahlasovať,“ opísal situáciu.
Švec upozornil, že prijatá pozícia bola dopredu odkonzultovaná s predstaviteľmi automobilového priemyslu tak, aby to riešenie bolo technicky prijateľné pre automobilky a aby vychádzalo v ústrety cieľom EÚ v oblasti ochrany životného prostredia.
Pozícia Rady EÚ neznamená koniec legislatívneho procesu normy Euro 7, keďže svoje stanovisko musí ešte vyjadriť Európsky parlament a potom obe inštitúcie budú rokovať o konečnej podobe nariadenia. „Stále je priestor našu pozíciu posilňovať a ustrážiť to, aby dosiahnutý kompromis bol dodržaný aj vo finálnej podobe nariadenia,“ odkázal Švec.