„Náklady všetkých vstupov do výroby batérií v poslednej dobe vzrástli, v nezanedbateľnom počte ich svetu dodávali Rusko a Ukrajina. Minuloročné nárasty cien surovín sme už premietli do cien elektromobilov. Teraz sa hrá o budúcu cenu batérií,“ priblížil v rozhovore pre český ekonomický denník E15 Jahn.
Potrebujú čas
V tejto súvislosti pripomenul, že osem krajín Európskej únie na čele s Českou republikou v spoločnom dokumente deklarovalo, že sú potrebné zásadné zmeny termínov na plnenie prísnejších pravidiel. Zdôrazňuje pritom, že ak by boli do návrhu Európskej Komisie pripomienky z dokumentu zapracované, česká automobilka bude mať dosť času na to, aby sa pripravila.
Čítajte viac Združenia sa zhodli: Elektromobilita a biopalivá majú jeden cieľ - zníženie emisiíNorma z Bruselu, ktorá by mala vojsť do platnosti v roku 2035, bude mať podľa Jahna výrazný vplyv na cenu malých áut a rovnako aj na to, ako dlho sa ešte budú vyrábať. Pre denník E15 tiež upozornil na to, že nové pravidlá povedú k vyšším cenám vozidiel, ktoré budú normu Euro 7 spĺňať čo bude znamenať nižší predaj najmä vo vstupnom segmente mobility a rovnako aj dlhšie používanie starých áut.
Zmeny sa však výrazne dotknú aj dílerov áut pretože automobilka prejde na agentúrny predaj. Samotní predajcovia tak už nebudú môcť súperiť prostredníctvom zliav. „Ak prejde díler na agentúrny predaj, zmení sa mu zmluva. Dnes je to tak, že má maržu a jej časť môže používať ako zľavu pre zákazníka. V novom systéme bude cena pevne daná nami. Dealer dostane poplatok za to, že klienta obslúži a potom bude vozidlo servisovať,“ priblížil člena predstavenstva Škoda Auto.
Čo sa týka samotného predaja elektrických áut, na českom ale aj európskom trhu aktuálne dominuje Tesla. Jahn vysvetľuje, že americká automobilka začala na trhoch rásť po tom, ako masívne znížila ceny. Podľa neho je však otázne, aký predajný potenciál bude mať Tesla keď odznie efekt výrazného zlacnenia.
Zelené šrotovné
Návrh, s ktorým prišiel Brusel, dlhodobo kritizuje aj exminister hospodárstva Karel Hirman. Ten tvrdí, že ak sa zavedie norma Euro 7 v aktuálnom znení a od júla 2025, bude to znamenať okamžité zdraženie nových osobných áut o tisícky eur. Podľa neho rovnako hrozí, že najpredávanejšie autá na Slovensku sa prestanú vyrábať úplne a nové autá sa stanú pre domácnosti nedostupným luxusom.
„Práve nasledujúce dni a týždne sa bude o norme Euro 7 intenzívne rokovať. Preto je nutné, aby úradnícka vláda a hlavne minister dopravy, tejto téme venovali prioritnú pozornosť a osobne sa týchto rokovaní na úrovni EÚ zúčastňovali,“ píše ďalej exminister.
Čítajte viac Boj o novú normu z Bruselu vrcholí. Pozrite si, o koľko predraží autáPodľa neho totiž nové nariadenie výrazne zníži povolené emisie na dieselové motory a zavádza tiež nové normy na emisie z bŕzd a pneumatík. To bude podľa neho znamenať pre automobilky enormné náklady.
Navrhuje preto riešenie v podobe „zeleného šrotovného“. To by malo prispieť k výraznému zníženiu emisií, zvýšeniu bezpečnosti áut ale rovnako aj k udržaniu kvalifikovaných zamestnancov vo výrobe áut.
„Priemerný vek áut v EÚ dosahuje okolo 12 rokov, u nás je to až 15 rokov. Ak s pomocou "zeleného šrotovného“, na ktoré by sme mohli využiť aj finančné zdroje EÚ, vymeníme podstatnú časť starých neekologických, neekonomických a málo bezpečných vozidiel za nové, tak to bude výhodné pre všetkých a bude to mať aj praktický ekologický zmysel," uzatvára Hirman.