Už v najbližších dňoch sa o nej bude rokovať na pôde európskych inštitúcií. Ak norma prejde, začne platiť už o dva roky. Automobilky varujú, že za veľmi veľa peňazí sa podarí znížiť len minimum emisií.
Aj preto hrozí, že jej zavedenie prinesie zdraženie nových áut o tisíce eur a stratu desiatok tisíc pracovných miest v automobilovom sektore. Norma má začať platiť už v roku 2025 pre osobné autá a v polovici roka 2027 pre nákladné vozidlá a autobusy. Schváliť novinku z dielne eurokomisie musia členské krajiny Európskej únie (EÚ).
Čítajte viac Ako Rusi obchádzajú sankcie. Tankery s ropou sa prekladajú, toto sa onedlho zrejme skončíPokiaľ emisnú normu schvália bez zmien, pre slovenských občanov sa kúpa nového auta stane menej dostupná. „Dvetisíc eur je spodná hranica zdraženia,“ opísal dôsledky emisnej normy na cenu nových vozidiel výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak.
Ku kritike sa pridal najnovšie aj exminister hospodárstva Karel Hirman (Demokrati). Hovorí, že automobilky už teraz avizujú, že pre prísnu normu nebudú schopné niektoré modely áut vyrobiť. Podľa neho hrozí, že po roku 2025 si tu bežný občan nebude môcť dovoliť kúpiť nové auto.
„Drvivá väčšina z nás bude mať problém kúpiť si nové auto a budeme mať problém so zamestnanosťou v našich kľúčových fabrikách, ktoré vyrábajú na Slovensku autá,“ vyhlásil v utorok na tlačovej konferencii.
Náklady výrazne porastú
Európska komisia v jej hodnotení vplyvov počítala s tým, že emisná norma zdraží osobné benzínové autá o 184 eur. Naftové nákladné autá a autobusy o 2 765 eur. V skutočnosti to však môže byť štvornásobne až desaťnásobne viac. O výrazne vyšších nákladoch pri výrobe nových áut hovorí Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Poukazuje pritom na štúdiu Frontier Economics, ktorá vyčísľuje priame náklady pri benzínových autách na 1 862 eur na vozidlo. Pri naftových autobusoch a nákladných autách budú podľa štúdie náklady predstavovať priemerne 11 707 eur na vozidlo.
Okrem priamych nákladov vyvolá novinka aj nepriame náklady. Napríklad v dôsledku vyššej spotreby vozidla stúpnu náklady na pohonné hmoty počas celej životnosti osobného vozidla až o 650 eur. Pre nákladné vozidlá až o 20-tisíc eur, upozorňujú výrobcovia automobilov. V praxi by to znamenalo, že nové autá emisná norma poriadne predraží.
Extrémne nízky vplyv na životné prostredie pri mimoriadne vysokých nákladoch. To je hlavná námietka automobilového sektora. Ten emisie z dopravy chce znižovať, návrh normy Euro 7 však nie je podľa neho správnou cestou, ako to dosiahnuť. „Väčší prínos pre životné prostredie a zdravie sa dosiahne prechodom na elektrické vozidlá a zároveň nahradením starších vozidiel na cestách EÚ vysoko účinnou emisnou normou Euro 6,“ tvrdí šéfka ACEA Sigrid de Vriesová.
Automobilový sektor tiež upozorňuje, že peniaze vynaložené na emisnú normu by mohli chýbať v prechode na elektromobilitu. Členské krajiny EÚ sa ešte začiatkom tohto roka dohodli, že nové autá na benzín a naftu sa nebudú predávať po roku 2035. Je to kľúčový krok k tomu, aby sa EÚ stala v roku 2050 uhlíkovo neutrálnym kontinentom. Za zákaz spaľovacích motorov na benzín a naftu hlasovalo aj Slovensko.
Aliancia proti norme
Slovensko sa ocitlo v skupine ôsmich krajín únie, ktoré sa postavili proti novej emisnej norme. Pripravované pravidlá označujú za nerealistické. Nové pravidlá by podľa nich odčerpali investície v automobilovom priemysle, ktoré sú nutné na dosiahnutie cieľov stanovených pre rok 2035 a rozvoj elektrických áut.
Okrem Slovenska je v aliancii aj Česko, Taliansko, Poľsko, Rumunsko, Francúzsko, Maďarsko a Bulharsko. Pokiaľ by sa všetky spomenuté krajiny postavili proti norme, neprešla by. Česká vláda na čele s Petrom Fialom návrh kritizuje. Český premiér vyhlásil, že dúfa v realistickejšiu podobu návrhu. Podľa talianskeho ministra dopravy Mattea Salviniho je navrhovaná emisná norma jednoznačne zlá a nepomáha ani z hľadiska ochrany životného prostredia.
Emisie z áut zabíjajú
Cestná doprava je hlavným prispievateľom k znečisteniu ovzdušia, najmä v mestách. Škodlivé emisie z cestnej dopravy mali podľa eurokomisie v roku 2018 za následok vyše 70-tisíc predčasných úmrtí v EÚ. Postihnutí sú najmä ľudia žijúci v husto obývaných oblastiach. Európska komisia tvrdí, že prísne pravidlá sú potrebné na zníženie škodlivých emisií a tiež na to, aby sa neopakoval škandál okolo falšovania testov emisií, ktorému čelila automobilka Volkswagen.