Vysvetľuje, že neodchádza zatrpknutá, ale s obavami, ako nastavené reformy dopadnú. „Ukázali sme, že aj európske peniaze sa dajú využívať efektívne a Slovensko môže byť lídrom aj v európskom porovnaní,“ tvrdí v rozhovore pre denník Pravda.
„Nemyslím si, že táto vláda je tak proreformne orientovaná ako tie predchádzajúce. Už teraz máme signály, že sloboda a výtlak smerom na rezorty sú výrazne slabšie ako za predchádzajúcich vlád,“ dodáva Vašáková.
Po skončení mandátu vicepremiérky v úradníckej vláde ste sa vrátili na pozíciu generálnej riaditeľky plánu obnovy. Po pár týždňoch však prišiel koniec. Čo sa stalo?
Keď som išla na pozíciu vicepremiérky, tak som si uvedomovala, že nie je automatické, že sa budem môcť vrátiť na pozíciu, ktorú som mala doteraz, a to bola pozícia generálnej riaditeľky plánu obnovy. Keď som skončila v pozícii vicepremiérky, tak ma mnohí odhovárali od návratu. Vrátila som sa hlavne kvôli tímu, ktorý sa mi podarilo vybudovať. Cítila som spolupatričnosť s tímom. Zároveň som cítila zodpovednosť za pokračovanie reforiem a investícií, ktoré v pláne obnovy máme. Od začiatku boli neformálne signály, že moje zotrvanie na pozícii generálnej riaditeľky môže byť časovo veľmi obmedzené. Oficiálne som sa dozvedela, že končím minulý piatok a to bol aj deň, keď som skončila.
Ako vám boli vysvetlené dôvody, pre ktoré ste museli skončiť?
Dôvody mi vysvetlené neboli.
Doteraz teda ani neviete, prečo ste skončili?
Nie.
Kto bol ten, kto vám oznámil, že už nebudete na čele plánu obnovy?
Osobný úrad, teda personalistky.
V súčasnosti predseda vlády rozhoduje o tom, kto bude na čele plánu obnovy?
To už vám neviem povedať, či to bolo rozhodnutie pána predsedu vlády, alebo pána podpredsedu vlády, ktorý je zodpovedný za plán obnovy. To je skôr otázka pre nich.
Čítajte viac Šéfkomentátor Financial Times: Je neuveriteľné, čo Fico dokázalVicepremiér Peter Kmec, ktorý má v súčasnosti na starosti plán obnovy, pred dvomi týždňami povedal, že Európska komisia pozitívne vyhodnotila ďalšie splnené opatrenia z plánu obnovy. „Hodnotenie Európskej komisie potvrdzuje, že realizácia plánu obnovy ide správnym smerom,“ povedal Kmec. Na jednej strane eurokomisia hovorí o vašich dobrých výsledkoch, keď ste boli na čele slovenského plánu obnovy, a na druhej strane vás odvolajú. Dáva vám to logiku?
Nedáva mi to vecnú logiku, ale dáva mi to sčasti politickú logiku. Ďakujem pánovi podpredsedovi vlády za uznanie a hlásenie sa ku kontinuite plánu obnovy.
Počas vášho pôsobenia ako riaditeľky slovenského plánu obnovy patrila naša krajina k tým lepším. Vyplýva to z hodnotenia spoločnosti Erste Bank, ktorá ešte na jar porovnávala členské krajiny Európskej únie (EÚ). Žiadosti o platbu sa podávali načas, ale aj dokonca rýchlejšie v porovnaní s ostatnými krajinami. Cítite krivdu za to, že ste museli skončiť aj pre dobré výsledky z hodnotenia?
Som hrdá na výsledok, ktorý sa nám spolu s tímom podarilo dosiahnuť. Ukázali sme, že európske peniaze sa dajú využívať efektívne a Slovensko môže byť lídrom v európskom porovnaní. Sme premiantom aj v porovnaní s našimi susedmi pri pláne obnovy. Tým, že sme si podali tretiu platbu, patríme medzi šesť najrýchlejších krajín. Ak sa nám podarí podať aj štvrtú žiadosť o platbu, ktorá už je pripravená, tak Slovensko sa zaradí na úplnú špičku všetkých európskych krajín. Neodchádzam zatrpknutá. Myslím si, že som mala zaujímavú kariéru počas posledného 3,5 roka. Ďakujem za šancu, ktorú som dostala, a za prejavenú dôveru bývalého premiéra Eduarda Hegera, ktorý mi zveril plán obnovy a dal mi slobodu zostaviť tím a nastaviť si implementačné postupy, aby mal šancu fungovať. Chcem poďakovať tiež za dôveru, ktorú som dostala ako členka úradníckej vlády. Neodchádzam zatrpknutá ale odchádzam s obavami, ako bude projekt plánu obnovy ďalej napredovať.
Ako sa vám podarilo vytvoriť okolo seba silný tím odborníkov?
Mala som absolútnu slobodu pri zostavovaní tímu. Nebol postavený politicky, ale na základe odbornosti, integrity a dobrých medziľudských vzťahov. To boli faktory úspechu, prečo tím tak dobre fungoval a bol ako šťuka vo vodách slovenskej štátnej správy.
Ako to vyzerá s našou štvrtou platbou, o ktorú by sme chceli požiadať do konca roka?
Pri mojom odchode semafor už svieti nazeleno, čo znamená, že všetkých 16 opatrení, ktoré máme v štvrtej žiadosti o platbu, je splnených. Naozaj sú tam ťažké reformy ako dôchodkové reformy, kurikulárna reforma, zákon o verejnej osobnej doprave či implementácia súdnej mapy. Boli to ťažké opatrenia, ktoré sa podarili zrealizovať. Do veľkej miery sa podarili zrealizovať ešte za čias predchádzajúcich vlád. Teda za premiéra Hegera a Ódora. Za posledný mesiac sa dolaďovali posledné detaily týkajúce sa záchraniek a školstva. Som rada, že táto žiadosť skoro za miliardu eur je pripravená a verím tomu, že sa ju novému vedeniu podarí poslať do konca roka na Európsku komisiu.
Spomínali ste dôchodkovú reformu. Môžete priblížiť, o čo presne išlo v nej?
Bola schválená ešte za predchádzajúcich vlád. Išlo o nadviazanie dôchodkového veku na vek dožitia sa. Má to zabezpečiť udržateľnosť dôchodkového systému.
Súčasná vláda ohlásila zavedenie plného 13. dôchodku, ponechanie rodičovského dôchodku a obmedzí príspevky sporiteľov do druhého piliera. Nie sú tieto kroky vlády proti udržateľnosti dôchodkového systému? Nehrozí, že sa zvráti táto reforma?
Sledujem veľmi pozorne verejnú debatu a súbežné ponechanie rodičovského dôchodku a ponechanie plného 13. dôchodku môže túto udržateľnosť výrazne ohroziť. Stále je však možné zaviesť iné kompenzačné opatrenia, ktoré by tento systém urobili udržateľným. To je napríklad zrušenie rôznych výnimiek pre odchod do predčasného dôchodku či predĺženie veku odchodu do dôchodku. Paleta opatrení je širšia a určite sa dá pracovať aj s týmito nástrojmi.
Čítajte viac Štátni analytici skúmajú, či sa oplatí stavať diaľnice v hladových dolináchAk by vláda neurobila nič z týchto opatrení, mohli by sme prísť o financie z plánu obnovy?
V takom prípade by išlo o zvrátenie reformy, čo by znamenalo, že Európska komisia nám nevyplatí štvrtú žiadosť o platbu, dá nám čas na nápravu a zrejme by nasledovala finančná sankcia, ktorá by pri takej zásadnej reforme mohla byť v stámiliónoch.
Po prijatí tretej žiadosti budeme mať spolu vyše dvoch miliárd eur za splnené opatrenia. Ako sa darí míňať peniaze na investície?
Máme spustených okolo 150 výziev a priamych vyzvaní za 3,7 miliardy eur. Zazmluvnené prostriedky sú vo výške 1,3 miliardy eur. Počet projektov, ktoré majú v centrálnom registri zmlúv, je skoro 1800. Tieto čísla nie sú vôbec zlé. Ak sa porovnáme so štrukturálnymi fondmi, kde sa až počas úradníckej vlády spustili prvé výzvy z nového programového obdobia a nie je zazmluvnené nič, tak v pláne obnovy, ktorý začínal približne rovnako, máme zazmluvnené 1,3 miliardy na 1800 projektov.
Čo presne znamená, že sú zazmluvnené, že sa ešte len idú zavádzať do praxe?
To znamená, že je podpísaná zmluva. Že ste boli úspešný vo výzve a na základe vašej úspešnej žiadosti vo výzve je s vami podpísaná zmluva. Peniaze ešte nie sú minuté, ale idú sa zrealizovať.
Nemohol byť toto dôvod na odvolanie?
Nemyslím si.
Ako vicepremiérka v úradníckej vláde ste mali na starosti aj staré eurofondy. Pri nich hrozilo, že pre pomalé čerpanie z minulých rokov prídeme o stámilióny eur. Ako to nakoniec dopadlo – podarilo sa tieto peniaze vyčerpať a koľko nám môže nakoniec prepadnúť?
K tejto téme sme v úradníckej vláde pristúpili s maximálnym nasadením od samého začiatku, keďže času bolo a aj je málo – do konca tohto roka treba vyčerpať všetky eurofondy z predchádzajúceho programového obdobia. Nie je to už však, bohužiaľ, možné úplne. Riziko prepadnutia sme na začiatku úradníckej vlády odhadli na 800 miliónov eur, na jej konci na 100 miliónov eur. Teraz je na súčasnej vláde, aby sa čerpanie nespomalilo.
V statuse na Facebooku ste napísali, že predstavy o tom, ako by mal tento dobre rozbehnutý projekt napredovať, sa líšia od praxe, ktorá doteraz dobre fungovala. Ďalej píšete, že odchádzate s obavami. Čo to presne znamená?
Plán obnovy mal byť rýchla reakcia európskych ekonomík na pandémiu COVID-19. Podčiarkujem slovo rýchla reakcia. To znamená, že bolo potrebné nastaviť mechanizmus tak, aby sa peniaze vedeli rýchlo dostať do ekonomiky. Zároveň pri schvaľovaní reforiem musel byť ten proces rýchly, aby sme sa zmestili do päťročného obdobia, ktoré sme mali k dispozícii. Na porovnanie, v prípade eurofondov hovoríme až o desaťročnom období a je tam omnoho väčší čas na prípravu. V prípade plánu obnovy sme tak naozaj museli konať veľmi rýchlo, ak sme chceli byť úspešní. To, že Slovensko je úspešné, dokazujú aj európske porovnania, kde patríme medzi najlepších. Chcem poďakovať proreformným politikom, ktorí išli do nepopulárnych, ale dôležitých reforiem pre Slovensko.
Ktoré reformy to boli?
Je to napríklad kurikulárna reforma, kde hovoríme o tom, ako a čo sa majú naše deti učiť, aby boli lepšie pripravené na to, čo nás čaká v 21. storočí. Ďalej to boli fiškálne reformy, ktoré mali zabezpečiť udržateľnosť verejných financií. To má zabezpečiť, aby naše deti neboli zaťažené príliš veľkým dlhom. Bola tam tiež reforma verejného obstarávania, súdna mapa, optimalizácia siete nemocníc. Naozaj to bol bezprecedentný počet reforiem, ktoré sa schválili za krátky čas. Bol daný tým, že politici si uvedomovali, v akom stave je naša krajina a boli ochotní ísť s kožou na trh a presadzovať reformy, ktoré boli pre niektoré skupiny ľudí nepopulárne. To, čo som ja zabezpečovala na úradníckej úrovni, bol silný projektový manažment, ktorý bol založený na decentralizácii riadenia a rýchlej reakcie v prípade problémov. Každý projektový manažér mal slobodu a výtlak smerom na rezorty.
Môžete to vysvetliť?
To znamená, že sme zrušili zdĺhavé podpisové kolečká, ktoré často byrokratizujú a predlžujú procesy na ministerstvách. Nastavili sme proces tak, aby sme fungovali ako tá šťuka medzi kaprami vo vodách slovenskej štátnej správy. Zároveň sme vybudovali kultúru dôvery a spolupráce smerom na rezorty. Voči rezortom sme sa nesnažili si vykolíkovať územie, ale, naopak, sme s nimi spolupracovali a pomáhali im aj pri činnostiach, na ktoré nemali kapacitu alebo požiadali o pomoc. Boli to napríklad komunikačné kampane pri výzvach, aby sa do nich prihlásilo viac záujemcov. Potom to bola metodická pomoc pri nastavovaní procesov či odborná pomoc. Zároveň sme zaviedli transparentné informovanie verejnosti, čo je bezprecedentné v histórii Slovenska, pri investičných peniazoch. To je ten náš známy semafor. Vďaka nemu mohla verejnosť, novinári či záujmové skupiny vedieť, že napríklad niečo nejde podľa harmonogramu. Práve táto včasná informácia zabezpečila to, že sa zjednala náprava a bol tlak na politickej úrovni, aby sa prijímali reformy, prípadne zrýchlili procesy.
Čítajte viac Ekonómovia hodnotia program vlády. Čo považujú za najlepšie a čo za najhoršie opatrenia?Čo sa má po novom zrušiť – toto transparentné informovanie verejnosti formou semafora?
Mám obavy, že keď sa pozerám na vyššie uvedené faktory, tak postupne odchádzajú.
Skúste to vysvetliť.
Nemyslím si, že táto vláda je tak proreformne orientovaná ako tie predchádzajúce. Už teraz máme signály, že sloboda a výtlak smerom na rezorty sú výrazne slabšie ako za predchádzajúcich vlád. Nie som si úplne istá, či bude zachovaný model, ktorý sme mali. V prípade informovania verejnosti, tak kým ja som mala plnú autonómiu toho, čo môžeme zverejňovať na sociálnych médiách, tak teraz to tak nie je.
Môžu podľa vás súčasné kroky vlády viesť k tomu, že sa zvráti už v minulosti schválená reforma alebo míľnik, čo by mohlo ohroziť čerpanie európskych zdrojov z plánu obnovy?
Dôležité je teraz naozaj podanie štvrtej žiadosti o platbu. Je to plne pripravené a mrzí ma, že som nemohla ostať až do podania žiadosti, aby som zabezpečila kontrolu dokumentov pred podaním. Nič to nemení na fakte, že všetky opatrenia sú splnené. Keď sledujem verejnú diskusiu ohľadom rozpočtu, tak mám obavy, či do neho budú zakomponované výdavkové limity. Toto je veľmi dôležitá reforma, ktorá má zabezpečiť udržateľnosť verejných financií vzhľadom na to, čo si Slovensko môže dovoliť. Táto reforma bola súčasťou ešte prvej žiadosti o platbu. Komisia veľmi starostlivo sleduje, či sa táto reforma aplikuje na jednotlivé rozpočty. Pamätám si, že minulý rok sme až do Silvestra s kolegami z Európskej komisie riešili, či bola, alebo nebola táto reforma zvrátená, aby nám vedeli vyplatiť druhú žiadosť o platbu.
V tomto rozpočte majú byť zahrnuté výdavkové limity po prvý raz?
Minulý rok bola výnimka na európskej úrovni, keď sa uvoľnili fiškálne pravidlá vzhľadom na krízu. Tento rok to už neplatí. Je potrebné, aby v rozpočte figurovali výdavkové limity a zároveň, aby boli aj rešpektované. Výdavkové limity sú tu na to, aby limitovali nárast výdavkov. Aby sme nemíňali viac, než si môžeme dovoliť.
Hrozí ešte zvrátenie nejakých ďalších už schválených reforiem?
Už spomínaná dôchodková reforma a vo verejnej diskusii odznieva aj reforma národných parkov či optimalizácia siete nemocníc. Tam platí to isté. Pri každom zvrátení reforiem nám Európska komisia dá čas na nápravu a pokiaľ sa to nezmení, tak bude nasledovať finančná sankcia, ktorá pri dôležitých reformách môže ísť až na stámilióny.
Pred voľbami sme v jednom článku napísali, že nech už Slovensko bude mať akúkoľvek vládu, tak tá nová vláda bude práve vďaka plánu obnovy nútená pokračovať v reformách, ak chce získať európske peniaze na modernizáciu. Podarí sa vláde splniť všetky míľniky alebo urobí ešte zmeny v pláne obnovy?
Možnosť využitia peňazí len po splnení určitých reforiem sa ukázala ako účinný nástroj na presadzovanie reforiem. Tento nástroj minimálne v slovenských podmienkach funguje. Čo sa týka zmien v pláne obnovy, tak Slovensko už jednu revíziu plánu obnovy urobilo. Najväčším dôvodom revízie bol prudký nárast inflácie a stavebných nákladov. Upravili sa tiež niektoré lehoty. Mierne sa pozmenilo znenie opatrení, aby boli realistickejšie. Túto možnosť má aj nová vláda. Podľa mňa aj nová vláda pristúpi k tomu, že bude chcieť revidovať plán obnovy. Tu chcem povedať, že príliš veľká revízia môže ochromiť realizáciu plánu obnovy. Nebudú sa realizovať staré opatrenia, lebo ministri budú dúfať, že sa im podarí vyrokovať nové opatrenia. Na druhej strane proces rokovania s Európskou komisiou je relatívne dlhý a čas na splnenie všetkých opatrení je len do polovice roka 2026.
Aký je teda váš odhad, podarí sa vláde splniť všetky míľniky z plánu obnovy?
Chcem veriť tomu, že spravia všetko pre to, aby sa im to podarilo. Myslím si, že plnenie niektorých investícií bude čiastkové. Tým pádom Slovensko dostane len proporčnú časť investície.
Princíp, na ktorom je plán obnovy postavený, je: spravte si reformy a dostanete peniaze na investície. Zdá sa, že sa osvedčil. Myslíte si, že takto by mohli fungovať aj eurofondy?
Zaujímavá otázka. Na pôde Európskej komisie funguje pracovná skupina a aj sa diskutuje s členskými krajinami, ako preniesť niektoré prvky plánu obnovy do eurofondov po roku 2027.
Vytvorili ste okolo seba na pláne obnovy tím odborníkov. Máte informácie, či ostávajú, alebo sa rozhodli už nejakí odísť?
To je otázka hlavne pre nich. Boli tam vyberaní na základe ich osobnej integrity. Nebojím sa, že by podpisovali veci, s ktorými sa nevedia stotožniť. Na druhej strane morálne dilemy, do akej miery pracovať pre túto vládu, sú u každého trochu iné. Máme posledný mesiac v roku, tak nepredpokladám, že ľudia budú odchádzať v tomto roku. Ak sa rozhodnú, tak to bude v roku 2024.
Aké máte teraz plány?
Tým, že som bruselská úradníčka, tak plán B je vždy Brusel. Minimálne pár týždňov si chcem dať oddych a určite som otvorená aj alternatívam na Slovensku.
A politika? S pánom Ódorom ste boli v úradníckej vláde, tam sa niečo nečrtá?
Momentálne o ničom neviem.
Lívia Vašáková
Pracovala ako generálna riaditeľka sekcie plánu obnovy na Úrade vlády Slovenskej republiky. Vo vláde Ľudovíta Ódora bola vicepremiérkou. Predtým pôsobila ako vedúca sekcie ekonomických analýz na Zastúpení Európskej komisie na Slovensku a na generálnom riaditeľstve pre energetiku v Európskej komisii v Bruseli.