Nové diaľnice a opravy ciest v roku 2024: pozrite si, čo sa chystá (prehľad v krajoch)

Aj v roku 2024 sa diaľničiari budú snažiť o to, aby sa vodiči po našich cestách dostali do svojho cieľa po nových úsekoch. Napriek tomu, že tento rok nebude z pohľadu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest až tak bohatý ako niektoré z rokov minulých, cestári pokračujú vo výstavbe viacerých kľúčových úsekov.

22.01.2024 05:00
debata (82)
Výstavba v tuneli Višňové.
Video
Zdroj: TV Pravda

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) avizuje, že v priebehu tohto roka budú vo výstavbe desiatky kilometrov diaľnic či rýchlostných ciest. „V roku 2024 bude vo výstavbe takmer 70 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Budeme pokračovať vo výstavbe tunelov Višňové (D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala), Čebrať (D1 Hubová – Ivachnová) a Okruhliak (R4 Prešov, severný obchvat)," priblížil pre Pravdu Tomáš Ferenčák z odboru komunikácie diaľničiarov.

Okrem toho dodáva, že čoskoro odštartuje aj výstavba prvej etapy cesty R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča.

Ako vyzerá diaľnica D1 pri tuneli Višňové

Ako vyzerá diaľnica D1 pri tuneli Višňové

Fotogaléria
Diaľnica D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala,...
Diaľnica D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala,...
+21Diaľnica D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala,...

Čo sa týka cesty R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, ide približne o 3-kilometrový úsek, ktorý bude stáť takmer 90 miliónov eur, na ktorý NDS vypísala súťaž v prvých mesiacoch roka 2023. Práce na úseku majú podľa predpokladov trvať 32 mesiacov. Ide o pokračovanie rýchlostnej cesty R1 Trnava (D1) – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica, ktorá sa bude začínať na 169. kilometri rýchlostnej cesty R1 v Banskej Bystrici, pričom končiť sa bude na mimoúrovňovej križovatke Šalková.

Tunel Višňové Čítajte viac VIDEO: Výstavba najväčšieho tunela na Slovensku napreduje. Pozrite si unikátne zábery zvnútra

Diaľničiari budú v roku 2024 pokračovať aj vo výstavbe rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná. Úsek v dĺžke takmer 5,6 kilometra má odbremeniť frekventovanú dopravu v Tvrdošíne, pričom vodičom skráti aj čas jazdy. Podľa NDS by mala výstavba úseku odľahčiť aj zvyšné obce v oravskom regióne, cez ktorý premáva kamiónová doprava z Poľska.

Úsek s dvoma pruhmi mal byť odovzdaný už v minulom roku, no cestári ho napokon dokončiť nestihli. V súvislosti so spomalením stavby sa hovorilo o tvrdších kameňoch v teréne, ktoré práce výrazne spomalili. Súčasťou diaľničnej siete by sa tak úsek mal stať až v tomto roku.

V priebehu tohto roka sa počíta aj so spustením hlavných prác v hlavnom meste na križovatke diaľnic D1 a D4. Diaľničiari pripomínajú, že stavba má vo výraznej miere prispieť k zlepšeniu dopravnej situácie v Bratislave. Rozširovanie úseku sa pritom končí v diaľničnej križovatke Triblavina.

Jozef Ráž ml. Čítajte viac Tunel pod Donovalmi znova ožíva. Ráž chce pokračovať v jeho príprave

Okrem toho budú diaľničiari pokračovať aj v prácach na troch tuneloch – Višňové, Čebraď a Okruhliak. V prvom prípade ide o projekt, ktorý je súčasťou výstavby diaľničného ťahu D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, pričom po jeho dokončení pôjde o najväčší tunel na Slovensku s celkovou dĺžkou 7,5 kilometra. Celý diaľničný úsek, ktorý bude dlhý 13,5 kilometra, má za cieľ prepojiť Žilinu a Martin.

Diaľničiari predpokladajú, že tento kľúčový cestný úsek by mal byť otvorený v budúcom roku. V roku 2025 by mal byť rovnako otvorený aj obchvat Ružomberka, ktorý je súčasťou diaľnice D1 na Liptove Hubová – Ivachnová. Úsek takmer v 15-kilometrovej dĺžke sa po dokončení pripojí na štvorprúdovú diaľnicu do Košíc. Autostráda, ktorej súčasťou je aj spomínaný tunel Čebrať, podľa NDS vodičom ušetrí až 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy.

Taktiež bude tento rok NDS pokračovať napríklad aj vo výstavbe rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, ktorý bude súčasťou juhovýchodného obchvatu Košíc a má mať dĺžku viac ako 14 kilometrov. Súčasťou obchvatu bude dokopy 13 mostov, ale napríklad aj vyše sedem kilometrov protihlukových sti­en.

Petr Kůrka Čítajte viac Český diaľničiar o chýbajúcej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami: Je to určite brzda rozvoja krajiny

Okrem diaľnic a rýchlostných ciest sa do zlepšovania cestnej infraštruktúry pustia v tomto roku aj jednotlivé župy. Pozrite si, aké opravy budú v jednotlivých krajoch.

Bratislavský kraj

Na nové cesty sa môžu tešiť vodiči v Bratislavskom kraji, ktorý plánuje v roku 2024 opraviť celkovo až 61 kilometrov ciest, do ktorých údržby a rekonštrukcií chce župa investovať 31 miliónov eur.

K najvýznamnejším úsekom, ktoré sa dočkajú opráv, majú patriť trasy Kuchyňa – Plavecký Mikuláš, Modra – Budmerice, Veľký Biel – Malý Biel či Chorvátsky Grob – Bernolákovo. „Ešte v minulom volebnom období sme sa pustili do rozsiahlych a komplexných rekonštrukcií regionálnych ciest. Vo vysokom tempe pokračujeme aj tento rok. Pri rekonštrukciách využívame moderné technológie, ako je napríklad recyklácia, ktorá nielenže šetrí prírodu a materiál, ale prináša aj vyššiu trvácnosť. Cesty tak budú pre vodičov bezpečnejšie a komfortnejšie,“ ozrejmil v tejto súvislosti predseda Bratislavského kraja Juraj Droba.

Kraj sa okrem toho pustí aj do rekonštrukcií a prestavieb celkovo sedmich mostov. Rekonštruovať bude napríklad most na Pezinskej Babe, nadjazd nad diaľnicou D2 vo Veľkých Levároch a prestavbou prejde aj most Kuchyňa – Letisko.

Trnavský kraj

Do údržby a rekonštrukcie svojich cestných komunikácií sa v roku 2024 pustí aj Trnavský samosprávny kraj. Dokument, ktorý približuje rozpočet župy na roky 2024 až 2026, prezrádza, že kraj vlastní cesty v celkovej dĺžke 1 605 kilometrov a spravuje 382 mostov.

Župa má na tento rok v pláne viacero rekonštrukcií, ktoré sa dotknú časti spomínaných ciest či mostov. Pokračovať v rekonštrukcii bude napríklad na ceste II/510 od hranice okresu Senec – Dunajská Streda – Dolné Janíky či na úsekoch Veľký Meder – Okoč či Pataš – Padáň. Do obnovovacích prác sa kraj pustí na úseku od hranice obce Šoporňa až po hranicu okresu Šaľa. Cesty bude okrem toho rekonštruovať aj v obciach Dolné Dubové, Zeleneč či Zavar. Čo sa týka mostov, kraj bude hneď dva obnovovať v obci Dlhá a s rekonštrukciou začne aj v prípade mosta cez Chvojnicu pri Holíči. Infoboxík v článku

Trenčiansky kraj

Trenčiansky samosprávny kraj sa v tomto roku pustí do opráv ciest II. a III. triedy, ktorú budú stáť celkovo sedem miliónov eur. Opravovať sa bude 39 úsekov v deviatich okresoch kraja v dĺžke 35 kilometrov. „Prostredníctvom mostných čiat, ktoré boli zriadené na cestmajsterstvách Správy ciest TSK v Trenčíne, Prievidzi a Považskej Bystrici, plánuje Správa ciest TSK v tomto roku opraviť 11 mostných objektov v predpokladanom objeme 180-tisíc eur. Dodávateľským spôsobom to bude osem mostných objektov v predpokladanom objeme 320-tisíc eur," približuje Lenka Kukučková z oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov Trenčianskeho samosprávneho kra­ja.

Okrem toho župa plánuje pokračovať aj v rekonštrukcii cesty II. triedy II/511 Uherce – Skýcov – 3. etapa v hodnote 12 miliónov eur. „Z tejto sumy nám zostáva dofinancovať 2,65 milióna eur," dodáva župa.

Nitriansky kraj

Nitrianska župa v roku 2024 investuje do obnovy ciest a mostov celkovo viac ako 14 miliónov eur, pričom v pláne má modernizovať viacero cestných úsekov. Modernizácia cesty II/511 v úseku Dolný Ohaj – Hurbanovo v dĺžke 22,92 kilometra bude stáť vyše 7,4 milióna eur a spolufinancovaná bude zo zdrojov Európskej únie. Ďalším projektom, v dĺžke 15,58 kilometra a v hodnote 3,5 milióna eur, bude modernizácia úseku Drženice – hranica.

Župa sa okrem toho pustí aj do opravy mostov. „V súčasnosti je do projektovej prípravy zaradených 25 mostov na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve NSK, ktorých rekonštrukcia by mala byť začatá postupne v najbližšom období," informuje kraj.

Čo sa týka zvyšovania bezpečnosti na cestách v tomto roku, kraj bude obnovovať asfaltové vrstvy na 29 úsekoch ciest v celkovej dĺžke 62 kilometrov.

Banskobystrický kraj

Banskobystrický samosprávny kraj rozdelil výdavky na opravu ciest do dvoch kategórií. Prvou sú kapitálové výdavky, ktoré sú určené na komplexné rekonštrukcie ciest a mostov, druhou kategóriou sú bežná údržba a správa ciest. „Rozpočet pre Správu a údržbu ciest na rok 2024 je navrhnutý v celkovej výške 18 190 000 eur, čo je v porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2023 viac o 2 620 000 eur," priblížila pre Pravdu hovorkyňa kraja Lenka Štepáneková. Župa okrem toho počíta aj s ďalšími investíciami do rekonštrukcií ciest a mostov, na ktoré plánuje použiť peniaze z eurofondov v celkovom objeme 20 miliónov eur.

Kraj v roku 2024 plánuje rekonštrukciu desiatich mostov na cestách II. a III. triedy a výstavbu jednej kruhovej križovatky v celkovej predpokladanej hodnote takmer štyri milióny eur bez DPH. Štepáneková zároveň v tejto súvislosti dodáva, že na niektoré stavby ešte prebieha verejné obstarávanie, z ktorého vzíde konečná zmluvná cena rekonštrukcií.

Žilinský kraj

Žilinský samosprávny kraj bude v roku 2024 rekonštruovať takmer 30 kilometrov ciest a šesť mostov, na ktorých obnovu plánuje celkovo vyčleniť 13 005 15 eur. V praxi pôjde o modernizáciu a rekonštrukcie viacerých ciest II. a III. triedy v regióne Kysuce. Župa bude modernizovať napríklad cestu III/2020 Nesluša či zvyšovať bezpečnosť cesty III/2020 Korňa.

Čo sa týka mostov, kraj plánuje zrekonštruovať most ponad rieku Váh v Liptovskom Mikuláši alebo tiež mostný objekt ponad Rajčianku v Žiline. Prestavovať sa tiež bude most smerujúci ponad železničnú trať v obci Bešeňová.

Prešovský kraj

Prešovská župa plánuje do opráv prostredníctvom svojej organizácie Správy a údržby ciest do rekonštrukcií vozoviek a mostov a rovnako do ich údržby v tomto roku investovať 60 miliónov eur. „Významný objem finančných nákladov do cestnej infraštruktúry zodpovedá ambicióznemu zámeru kraja modernizovať cestnú i mostnú sieť, výrazne zlepšiť jej technické parametre a zvýšiť kvalitu i bezpečnosť dopravy na území PSK," hovorí pre Pravdu vedúca oddelenia komunikácie kraja Daša Jeleňová.

V roku 2024 by malo byť podľa aktuálnych predpokladov na území župy zrekonštruovaných asi 60 kilometrov ciest a rovnako aj 25 mostov. Na údržbu ciest má kraj na tento rok vyčlenených 30 miliónov eur. Jeleňová zároveň dopĺňa, že uvedené sumy výdavkov určené na modernizáciu cestnej infraštruktúry v rámci Prešovského kraja nemusia byť konečné a alokácia prostriedkov môže byť aj vyššia.

Ktorých ciest a mostov sa však opravy dotknú? Pôjde napríklad o rekonštrukciu mosta Poprad – Veľký Slavkov, opravu mosta cez potok Strážsky v obci Poprad – Stráže či obnovu mosta cez potom Lúčanka v obci Lúčka. Čo sa týka ciest, kraj bude modernizovať napríklad cestu III/3533, BNV – Hrabovec.

Košický kraj

V tomto roku sa rekonštrukcie a opravy rozbehnú aj v Košickom kraji. „Správa ciest Košického samosprávneho kraja plánuje v roku 2024 rekonštrukcie mostných objektov v celkovej predpokladanej hodnote 5 600 000 eur s DPH, rekonštrukcie ciest vrátane sanácie krajníc, priepustov a priekop v celkovej predpokladanej hodnote 500 000 eur s DPH," hovorí pre Pravdu hovorkyňa župy Katarína Strojná.

Košický kraj plánuje v tomto roku realizovať opravy v celkovom rozsahu v dĺžke približne 45 kilometrov. „Zároveň má župa rozpracované ďalšie projekty, na ktoré bude hľadať financie z externých zdrojov," dodáva hovorkyňa.

© Autorské práva vyhradené

82 debata chyba
Viac na túto tému: #cesty #opravy ciest #Národná diaľničná spoločnosť