Český diaľničiar o chýbajúcej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami: Je to určite brzda rozvoja krajiny

Poliaci si skrátka povedali, že urobia všetko pre to, aby diaľnice postavili. Ak niekde diaľnica prechádza cez kopec alebo sa stavia tunel, je to skôr otázka peňazí, nie až toľko času. Napríklad diaľnicu bez tunela trvá postaviť tri roky, s tunelom štyri, hovorí Petr Kůrka, riaditeľ úseku výstavby z českej spoločnosti Ředitelství dálnic a silnic ČR.

15.10.2023 05:00
Petr Kůrka Foto:
Petr Kůrka, riaditeľ úseku výstavby z českej spoločnosti Ředitelství dálnic a silnic ČR.
debata (71)

V Poľsku trvá postaviť diaľnicu približne osem rokov, na Slovensku vyše 14 rokov. Koľko to trvá v Česku?

Bude to niekde medzi tým. Nemáme to presne spočítané, ale bude to zhruba 10 až 12 rokov.

Dvanásť rokov, to nie je až také kratšie oproti Slovensku, kde hovoríme, že nám dlho trvá stavať diaľnice.

Nepoznám detailný proces povoľovania stavieb na Slovensku. No nie je tak dávno, odkedy sa Česko a Slovensko rozdelili, čiže ten povoľovací proces by mal byť podobný. V Česku teraz prechádzame legislatívnymi zmenami. Kým doteraz potrebujeme pre výstavbu získať vplyv stavby na životné prostredie, územné rozhodnutie a stavebné povolenie, od 1. januára 2024 sa územné rozhodnutie a stavebné povolenie pre stavby diaľnic zlučujú do jedného procesu. A myslím si, že na Slovensku sa deje tiež niečo podobné.

oprava dialnice D2 Čítajte viac Slovensko sa môže od Poliakov učiť ako stavať diaľnice. Za 20 rokov ich vybudovali tisícky kilometrov

Na Slovensku stále nemáme diaľnicu z Bratislavy do Košíc. Čo si o tom myslíte?

Je to určite brzda rozvoja krajiny. Tovar aj ľudské zdroje treba presúvať po celej republike, ale aj po celom európskom priestore. To je aj dôvod, prečo my od nemeckej hranice cez Plzeň, Prahu a Brno pripravujeme paralelnú komunikáciu k diaľnici D1 severne, teda z Prahy cez Hradec Králové a Olomouc až na Slovensko.

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko povedal, že dlho trvá, keď na stavbe narazia na nejaké kosti, pretože musia upozorniť archeológov, čo stavbu predĺži. Inými slovami hovorí, že stavbu predlžuje byrokracia. Sú podobné problémy aj v Česku?

Prípravné práce robíme ešte pred realizáciou. Keď získame územné rozhodnutie a máme vykúpené pozemky, začneme archeologické výskumy preto, aby sa územie ešte pred stavbou vyčistilo. Niekedy s archeologickými nálezmi máme problémy a môže sa zdať, že to oddiali výstavbu, samotnú výstavbu to však väčšinou nebrzdí.

SR vláda schôdza konsolidácia opatrenia MF predstavenie TK BA Čítajte viac Zrušenie 13. aj rodičovského dôchodku. Škrtnutie sviatku, vyššie dane a prepúšťanie. Pozrite si 100 úsporných opatrení

V čom sú rozdiely medzi výstavbou diaľnic v Česku a na Slovensku?

V Česku niekedy od roku 2014 až 2015 máme jasnú stratégiu, čo chceme robiť v oblasti diaľnic. Koncepcia výstavby diaľnic je schválená aj vládou a približne každých päť rokov sa aktualizuje, doplňuje alebo spresňuje.

Chystáte v Česku nejaké zmeny alebo rozšírenie diaľnic, ktoré pocítia aj slovenskí šoféri?

Sú to dva základné koridory, ktoré sa dobudovávajú. Jeden je diaľnica D48 smerom na poľsko-slovenskú hranicu. Tam sa tento rok otváral obchvat mesta Frýdek-Místek. Druhý koridor, ktorý sa dobudováva, je, južný koridor smerom od Brna na Zlín a ďalej k slovenským hraniciam, kde aktuálne prebieha realizácia 17-kilometrového úseku diaľnice okolo mesta Zlín a k hranici so Slovenskom nám chýba dostavať ďalších asi 40 kilometrov.

Po českej diaľnici D1 z Brna do Prahy jazdí aj mnoho Slovákov. Dočkajú sa na tomto ťahu nejakých noviniek, respektíve akú novú výstavbu na tejto trase chystáte?

Pripravujeme šesťpruh okolo Brna. Na prvom dvojkilometrovom úseku aktuálne prebiehajú stavebné práce. Ďalších takmer 30 kilometrov je v projektovej príprave. Diaľnicu D1 chceme hlavne odľahčiť spojením Prahy cez Hradec Králové a Olomouc.

Koľko kilometrov diaľnic plánujete tento rok postaviť? A koľko kilometrov staviate priemerne za rok?

V tejto chvíli máme rozostavaných 173 kilometrov diaľnic a ďalších 81 kilometrov ciest prvej triedy. V súčasnosti má diaľničná sieť v Česku približne 1¤375 kilometrov. Cieľový stav je niečo málo vyše 2¤000 kilometrov. V roku 2023 sú sprevádzkované tri diaľničné stavby v celkovej dĺžke 15 kilometrov. V roku 2024 bude v Česku sprevádzkovaných ďalších 100 kilometrov nových diaľnic.

Poliakom sa darí relatívne rýchlo stavať diaľnice. Nám až tak nie. Môže terén – teda vyššie kopce – spomaľovať výstavbu?

Skôr si myslím, že je to o povoľovacích procesoch. Poliaci si skrátka povedali, že urobia všetko pre to, aby diaľnice postavili. Ak niekde diaľnica prechádza cez kopec alebo sa stavia tunel, je to skôr otázka peňazí, nie až toľko času. Napríklad diaľnicu bez tunela trvá postaviť tri roky, s tunelom štyri.

Čo robia Poliaci inak?

Celý štát pre to niečo robí. Trošku sme sa u nich inšpirovali majetkovoprávnymi postupmi, to znamená výkupy pozemkov pod diaľnicami. V Poľsku v prioritných stavbách vyvlastnia pozemky. V Česku je to tiež tak. Pre prioritné stavby je možné riešiť oddelene podstatu vyvlastnenia a peniaze až následne.

Ako často sa v Česku mení vedenie v spoločnosti Ředitelství silnic a dálnic, ktorá dozerá na výstavbu ciest?

U nás je aktuálne generálny riaditeľ pán Radek Mátl na svojom mieste štyri roky, čo je pomerne dlhý čas. Predchádzajúci riaditeľ pán Jan Kroupa tam bol päť rokov.

Petr Kůrka

je riaditeľ úseku výstavby v spoločnosti Ředitelství dálnic a silnic ČR. Je to štátna príspevková organizácia zriadená Ministerstvom dopravy ČR. Základným predmetom činnosti organizácie je výkon vlastníckych práv štátu k nehnuteľnostiam tvoriacim diaľnice a cesty I. triedy, zabezpečenie správy, údržby a opráv diaľnic a ciest I. triedy a zabezpečenie výstavby a modernizácie diaľnic a ciest I. triedy.

© Autorské práva vyhradené

71 debata chyba
Viac na túto tému: #výstavba #diaľnice #cesty