Kuriéri stále chýbajú. Vianoce ich vyťažia na maximum, robiť sa bude niekde aj v sobotu

Dominika Čillíková | 06.12.2021 16:02
preclievanie, kuriér Foto:
Ilustračná fotka
Nie len pandémiou zasiahnutému gastro sektoru chýba pracovná sila. Denník Pravda taktiež viackrát upozornil na nedostatok vodičov. S chýbajúcimi profesionálnymi vodičmi zápasia aj ostatné firmy ako napríklad Arriva, Dopravný podnik Bratislava. Výnimkou nie sú ani kuriérske spoločnosti.

Objednávanie tovarov cez internet je dnes veľmi populárne. Určitú zásluhu na rozšírenie tohto trendu má aj pandémia koronavírusu. Ľudia si nakupovali radšej cez internet, aby sa vyhli kontaktu s iným človekom, aby minimalizovali nákazu. Na druhej stránke počas tvrdého lockdownu nemali inú možnosť nákupu, keďže obchody boli úplne uzatvorené.

Pracovne vyťažená je aj kuriérka Petronela, ktorá pracuje pre spoločnosť Packeta. „Nie len ja, ale aj moji kolegovia sme veľmi vyčerpaní a pracovne vyťažení.“ V spoločnosti rozvážajú balíčky po celom Slovensku. „Veľmi nám tu chýba posila. Blížia sa Vianoce a nával objednávok je stále väčší a väčší,“ tvrdí. Má strach ako zvládnu Vianoce. „Nejde ani tak o to, že by sme to nezvládli rozniesť, no radi by sme si aj cez sviatky oddýchli a rozložili naše sily,“ poznamenala pre Pravdu Petronela.

Beáta Barlíková, marketingová špecialistka Packety na Slovensku, tvrdí, že potreba ich pracovnej sily na predvianočné obdobie je momentálne pokrytá. V spoločnosti aktuálne pracuje 425 zamestnancov, ktorí sú podľa jej slov plne dostačujúci. „Na vrchol sezóny sa pripravujeme ihneď, ako skončí sezóna predchádzajúca, teda už od januára tohto roku. Ani teraz sme prípravy nepodcenili,“ tvrdí Barlíková.

IMG 20211118 181549 Čítajte viac Štartuje Vianočná pošta. Keď deti napíšu Ježiškovi, dostanú darček

Záujem o doručovanie tovaru objednaného na internete stále rastie. „Zvýšený záujem o doručovanie zásielok vidíme už od začiatku októbra. Každý týždeň rastie počet prepravených zásielok rádovo o státisíce,“ hovorí Barlíková. Najväčší záujem spoločnosť Packeta očakávala tradične na konci novembra a potom až do polovice decembra. S tým súhlasí aj Iveta Dorčáková, hovorkyňa Slovenskej pošty. „V závere roka preto štandardne zvyšujeme spracovateľské a kuriérske kapacity a pripravujeme sa na zvýšenú prevádzku, ktorú očakávame na úrovni 15–20 percentného rastu oproti minulému roku,“ dodáva Dorčáková.

Ako príklad uvádza aj medziročné porovnanie z predošlých rokov – napríklad november 2020 s novembrom 2019 zaznamenali 26,5 percentný nárast a za december 2020 oproti decembru 2019 to bol až 53 percentný nárast balíkových zásielok.

Prečo je nedostatok kuriérov?

Keďže predaj z online prostredia dosahuje rekordné úrovne, pribúdajú objednávky a kuriéri nestačia. Nejde teda o to, že by zamestnanci dávali hromadne výpovede, len sa objem objednávok rapídne zvýšil. „Musíme nabrať viac zamestnancov, aby sme pokryli procesy expedície tovaru náročných na pracovnú silu. Nemyslíme pritom len samotných kuriérov, hľadaní sú aj manažéri logistiky, vedúci zmeny alebo skladníci,“ poznamenala Barlíková z Packety. V súčasnosti to však pre Packetu nepredstavuje zásadný problém a na sezónu sú pripravení.

Arriva Čítajte viac Novému prepravcovi v Bratislave chýbajú šoféri. Ponúka im 1 500 eur v hrubom

Ďalší z dôvodov, prečo je zamestnancov málo, je aj nedostatok skúseností v logistike a chýbajúca atraktivita niektorých pracovných pozícií. Čitateľka Petronela tvrdí, že dosť zaváži u potencionálnych zamestnancov aj platové ohodnotenie, keďže práce je veľa. Zato keby bolo práce menej dostali by aj menej zaplatené. Avšak Barlíková tvrdí, že „našim zamestnancom preplácame všetky nadčasy a okrem toho majú naši zamestnanci aj vianočné odmeny. Denník Pravda oslovil aj iné kuriérske spoločnosti ako napríklad DLH či GLS, no na naše otázky do uzávierky nezaregovali.

Záchranou sú brigádnici

Postupne spoločnosti naberajú nových brigádnikov. „Rádovo ide o niekoľko stoviek ľudí,“ poznamenala Barlíková. Okrem toho, že Packeta navýšila svoje stavy zamestnancov, otvorili aj nové depá, ktorých počet stúpol na devätnásť. Za hlavný cieľ investícií pokladajú zvýšenie efektívnosti zvozov a rozvozov zásielok. „Spustili sme aj vlastné doručovanie na adresu Packeta domov. V súčasnej dobe máme k dispozícii viac ako 400 vodičov a ich počet neustále rastie. Naša úspešnosť doručenia je v súčasnej dobe 98 percent,“ hovorí Barlíková.

Slovenská pošta sa na chýbajúci personál a nárast objednávok pripravuje zvýšením svojich kapacít vo všetkých procesoch. Napríklad v spracovaní, v preprave ale aj doplnením doručovateľských kapacít. „V tomto roku sme do doručovania balíkových zásielok začali zapájať napríklad aj motorizovaných poštových doručovateľov,“ uviedla Dorčáková. To znamená, že vo vybraných lokalitách – zväčša na vidieku bude balík doručený spolu s listom či dôchodkom. Ďalej doplnila, že doručovanie balíkových zásielok bude vo vybraných lokalitách a podľa aktuálnej potreby realizované aj počas sobôt. Cielené bude na fyzické osoby keďže organizácie sú zväčša počas víkendu zatvorené.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ