Cesty Bratislavského kraja budú po novom brázdiť autobusy nového dopravcu. Spoločnosť Arriva vyhrala verejnú súťaž a najbližších desať rokov bude zabezpečovať autobusovú dopravu v kraji. Začať má už od 15. novembra.
Dopravca síce deklaruje dostatok autobusov, ale potrebuje ešte zohnať vodičov. V Bratislavskom kraji aktuálne zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu približne 400 vodičov. Tých je na Slovensku nedostatok a pocítila to už aj Arriva.

Chýbajú vodiči
„Pri takej špecifickej profesii, akou sú vodiči autobusov, nie je možné zabezpečiť 400 ľudí z voľného pracovného trhu,“ vysvetľuje pre Pravdu šéf spoločnosti Arriva László Ivan a dodáva, že ich chcú získať od spoločnosti Slovak Lines, ktorá dopravu v kraji zabezpečovala doteraz.
Zároveň apeluje na Slovak Lines, aby umožnili ukončenie pracovného pomeru zamestnancov dohodou a plynulý prechod vodičov. „Verím, že to si nikto zo zúčastnených neželá, aby ostalo 400 vodičov bez práce,“ dodáva.
Na druhej strane robia aj náborovú kampaň, kde ponúkajú 1 500 eur v hrubom. Priemerný plat vodičov autobusov je pritom na Slovensku vyše 1 200 eur a tieto pozície sa nedarí obsadiť.
Hovorca Slovak Lines Štefan Bako však tvrdí, že do dnešného dňa Arriva neoslovila odborový zväz vodičov. „Nepredstavila im oficiálne žiadny návrh kolektívnej zmluvy, platové, technické a pracovné podmienky či iné benefity,“ tvrdí pre Pravdu.
Do celej veci sa vložil v podobe mediátora župan Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba. V piatok sa má stretnúť so všetkými zúčastnenými stranami. Podľa hovorkyne BSK Lucie Forman vyvinú všetko úsilie na to, aby v autobusoch nového dopravcu pracovali pôvodní vodiči, pretože najlepšie poznajú región aj trasy.
Bez parkovania na stanici
Arriva okrem toho oznámila, že nemá záujem o prenájom zázemia a parkovacích plôch na novej autobusovej stanici Nivy. Čo toto rozhodnutie pre cestujúcich znamená? Lucia Forman ubezpečuje, že nový dopravca bude jazdiť na novú autobusovú stanicu Nivy a poskytovať služby obyvateľom kraja. „Či už dopravca bude alebo nebude využívať priestory stanice, parkovacie miesta či zázemie pre šoférov, nebude to mať vplyv na cestujúcich a nijako ich to neobmedzí,“ vysvetľuje pre Pravdu. V praxi sa ale môže stať to, že autobusy nového dopravcu budú parkovať mimo stanice, na ktorú budú prázdne dochádzať a môžu tak obmedzovať mobilitu v meste.
Nový regionálny dopravca prináša do kraja minimálne 120 nových autobusov. László Ivan ešte začiatkom týždňa prezradil, že postupne sa tak do mája 2022 obnoví autopark, v ktorom budú úplne nové nízkopodlažné autobusy vybavené klimatizáciou či WIFI pripojením.