Na D1 odstránili most, motoristov pri Bratislave čakajú niekoľkomesačné obmedzenia

Po nočnom odstránení mosta nad diaľnicou D1, pričom z tohto dôvodu uzavreli úsek diaľnice Bratislava-Zlaté piesky - Triblavina, sa v nedeľu začínajú niekoľkomesačné práce na rozšírení jazdných pruhov a ich napojení na D1. Motoristi musia počítať s obmedzeniami v podobe zúžených jazdných pruhov pred hlavným mestom a zároveň so zníženou maximálnou povolenou rýchlosťou na 80 kilometrov za hodinu.

16.03.2024 12:33 , aktualizované: 17.03.2024 14:39
krizovatka-d1-d4 Foto:
Diaľnica.
debata (1)
Búranie mosta nad D1
Video
Zdroj: Tasr

Polícia odporúča vodičom, aby pri prejazde týmto úsekom sa maximálne venovali vedeniu vozidiel, počítali so zdržaním, dlhšou jazdou a zároveň aby znížili rýchlosť. Na uvedené obmedzenia upozorňuje aj príslušné dopravné značenie osadené v tomto úseku. „Vodičov vyzývame, aby sa riadili prípadnými pokynmi polície a ak to situácia umožňuje, na prejazd využili alternatívne trasy,“ informovala v nedeľu na sociálnej sieti polícia.

Motoristi môžu miesto úseku D1 použiť ako obchádzku v smere do Bratislavy zjazd z D1 v križovatke Triblavina a ďalej ísť po ceste prvej triedy I/61. Do mesta môžu prípadne využiť diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7. V smere z Bratislavy je k dispozícii trasa od križovatky Bajkalská na R7, následne na D4 a cez starú seneckú cestu až po križovatku Triblavina na D1. Dopravná polícia monitoruje aktuálnu situáciu v cestnej premávke na obchádzkovej trase. „V smere z Bratislavy do Trnavy je situácia bez problémov. V opačnom smere z Trnavy do Bratislavy je premávka zhustená, ale plynulá,“ priblížili policajti s tým, že zaznamenali na tejto trase dve škodové udalosti. Polícia zároveň zverejnila video so zábermi na cestnú premávku.

Tunel Višňové Čítajte viac VIDEO: Najväčší diaľničný tunel na Slovensku vo výstavbe. Stroje pracujú, pozrite sa na okolie aj dovnútra

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už vopred oznámila, že obmedzenia na D1 v súvislosti s prácami na jej rozšírení budú v smere Bratislava – Žilina medzi 13. a 16. kilometrom, v opačnom smere medzi 17. a 13. kilometrom. Nevyhnutné je rátať so zdržaniami najmä v dopravných špičkách, zároveň diaľničiari pripravili opatrenia, aby vplyvy na dopravu boli minimálne, a tiež posilnili posádky Diaľničnej patroly. „Dopravu ovplyvnia aj samotní motoristi. Práve ohľaduplná jazda, zvýšená pozornosť v zúžených jazdných pruhoch zásadným spôsobom dokážu podporiť plynulosť dopravy počas nevyhnutných prác,“ upozornila NDS. Na sociálnej sieti zverejnila video o priebehu nočného búrania mosta nad D1, ktorý spájal cestu I/61 s Čiernou Vodou, miestnou časťou Chorvátskeho Grobu. Most bol v havarijnom stave, po demolácii umožní rozšírenie telesa D1 a začne sa s prípravou výstavby nového mosta nad diaľnicou.

Dokončenie dôležitej križovatky D1/D4, v rámci rozšírenia úseku D1 Bratislava – Triblavina, má zásadne pomôcť odbremeniť hlavné mesto od tranzitnej dopravy. Nové náhradné vetvy budú najskôr slúžiť pri presmerovaní tranzitu počas dvíhania, modernizácie a rozširovania D1. Neskôr to budú plnohodnotné vyraďovacie vetvy z D1 na križovatku D1/D4.

Petr Kůrka Čítajte viac Český diaľničiar o chýbajúcej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami: Je to určite brzda rozvoja krajiny

Dokončenie dôležitej križovatky D1/D4.má zásadne pomôcť odbremeniť hlavné mesto od tranzitnej dopravy. Nové náhradné vetvy budú najskôr slúžiť pri presmerovaní tranzitu počas dvíhania, modernizácie a rozširovania D1. Neskôr to budú plnohodnotné vyraďovacie vetvy z D1 na križovatku D1/D4. NDS začala obstarávať zhotoviteľa dostavby križovatky D1/D4 a rozšírenia D1 v septembri 2021, teda počas odovzdávania posledných úsekov D4 a R7 v rámci PPP projektu.

V tom čase bol ministrom dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) a šéfom NDS Juraj Tlapa. Chýbajúce kľúčové prepojenie D1/D4 značne znižuje dopravný význam juhovýchodného obchvatu Bratislavy na D4. Výstavbu prepojenia D1/D4 počas predošlých troch vlád so Smerom (2012 až 2020) najprv za ministra dopravy Jána Počiatka (nominant Smeru) nezahrnuli do PPP projektu D4/R7, následne pri ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (vtedy Most-Híd) ju ani nezačali zvlášť obstarávať. V uvedenom období boli premiérmi Robert Fico (Smer) a Peter Pellegrini (vtedy Smer, v súčasnosti Hlas). Na čele NDS v tých rokoch sa pri nich vystriedali Milan Gajdoš, Róbert Auxt, Juraj Valent a Ján Ďurišin. Motoristi tak na dokončenie potrebnej križovatky musia čakať niekoľko rokov po sprevádzkovaní D4/R7 – zatiaľ dva a štvrť roky a počkajú si ešte najmenej do konca roka 2025.

NDS podpísala zmluvu na rozšírenie D1 Bratislava – Triblavina, vrátane vybudovania križovatky D1 a D4, v novembri 2022. Poľská spoločnosť Budimex sa zaviazala postaviť 3,6-kilometrový úsek za tri roky, teda do konca roka 2025, takmer za 111 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu.

Jozef Ráž Čítajte viac Na diaľnicu sa čaká aj 14 rokov. Nemysliteľné, tvrdí minister Ráž a prišiel so zmenami, ktoré viacerých pobúrili

Rekonštrukcia D1 začína v križovatke Vajnory v kilometri 13,6, súčasťou stavby bude obnova vozovky, doplnenie križovatkových kolektorov, dostavba vetiev križovatky Ivanka sever (D1/D4), výstavba 18 mostov na diaľnici, vetvách križovatky a súvisiacich komunikáciách. Stavba zahŕňa aj výmenu vozovky D1 v križovatke Triblavina a skompletizovanie informačného systému diaľnice na úseku Vajnory – Triblavina.

Na úseku budú dve križovatky a 2,5-kilometra protihlukových stien. V súvislosti s prepojením D1 a D4 najskôr zhotovia obchádzkové trasy a následne zdvihnú niveletu D1. Počas rekonštrukcie D1 bude dočasne vedená doprava po obchádzkových trasách na vetvách križovatky D1/D4. Kľúčové pre odľahčenie dopravy sú vetvy z D4 na D1 (Jarovce – Trnava) a opačne z D1 na D4 (Trnava – Jarovce), tie majú sprístupniť motoristom skôr, keďže sú to míľniky stavby.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #uzávierka diaľnice