Sektor dopravy dlhodobo vykazuje nedostatok tejto pracovnej sily a týmito opatreniami by sa mal celý proces získania nových zamestnancov urýchliť. „Cieľom je zvýšiť počet národných víz v profesii vodič autobusu z najviac dvesto na najviac dvetisíc ročne a v prípade vodičov nákladného vozidla, kamiónu z najviac dvetisíc na najviac päťtisíc ročne,“ uvádza rezort práce. Zároveň sa rozšíria tieto pravidlá aj o ľudí z Indie, Indonézie, Nepálu a Filipín.
V oblasti priemyslu navrhuje ministerstvo práce zvýšiť počet víz z najviac dvetisíc na najviac desaťtisíc ročne. Upravuje tiež podmienky minimálneho obdobia usadenia zamestnávateľa zo štyroch na tri roky.
Čítajte viac Predaj slovenských potravín v ohrození? Ultralacný poľský reťazec Biedronka môže zatriasť naším trhomZa zamestnávateľa možno považovať podľa rezortu práce aj agentúru dočasného zamestnávateľa s podmienkou verifikácie zoznamu štátnych príslušníkov tretích krajín užívateľským zamestnávateľom. Na základe doteraz platného nariadenia vlády, boli agentúry dočasného zamestnávania vylúčené z možnosti zamestnať cudzincov na základe národných víz a z tohto dôvodu značná časť zamestnávateľov prístup k národným vízam nemohla využiť.
„Zapojením agentúr dočasného zamestnávania do národných víz očakávame výrazný nárast záujmu o ich vydávanie,“ konštatuje rezort práce. Nové podmienky majú platiť aj pre ľudí z Indie.
Ministerstvo práce prichádza s týmito opatreniami vo forme nariadenia na obdobie nasledujúcich mesiacov kým nenadobudne účinnosť novela zákona o pobyte cudzincov.