Predaj slovenských potravín v ohrození? Ultralacný poľský reťazec Biedronka môže zatriasť naším trhom

Recept na znižovanie cien potravín v obchodoch nemusí ponúkať iba štát. Trhom môže zatriasť napríklad aj príchod ďalšieho veľkého hráča, ktorý stavil na predaj lacných potravín. Práve to sa už čoskoro na Slovensku stane realitou. Jeden z najväčších reťazcov u nášho severného suseda Biedronka už potvrdil, že koncom tohto roka vstúpi na slovenský trh. Pre koho bude najväčšou konkurenciou a ako sa na príchod poľského ultralacného obchodu pripravujú najväčší hráči u nás?

29.02.2024 05:00
debata (15)
Otváračka najväčšej predajne Coop Jednota v Bratislave
Video
Zdroj: TV Pravda

Analytik maloobchodu Ľubomír Drahovský pre Pravdu v tejto súvislosti povedal, že poľská Biedronka bude okrem menších a stredných potravinárskych predajní najväčšou konkurenciou pre diskontné predajne. „U nás je najsilnejší diskontér Lidl. Ak sa Biedronka rozšíri po regiónoch, môže byť konkurenciou aj pre Coop Jednota Slovensko, to sa však ešte ukáže,“ myslí si odborník.

Diskontný reťazec, o ktorom analytik hovorí, však avizovaný príchod Biedronky nekomentuje. „Spoločnosť Lidl Slovenská republika nastavuje svoju stratégiu vždy autonómne a nikdy sa nevyjadruje ku krokom svojich aktuálnych či budúcich konkurentov," povedal pre Pravdu hovorca obchodu Tomáš Bezák.

Filip Kasana  1 Čítajte viac Lacnejšie potraviny? Dva razy meraj, raz rež, hovorí prezident Zväzu obchodu

Príchodu konkurenta sa však neobáva jeden z najväčších reťazcov na Slovensku, ktorý rok 2022 uzatvoril s tržbami vyše 10 miliónov eur, rakúska Billa. „Vstup novej konkurencie na slovenský trh rešpektujeme. Zároveň ale predpokladáme, že sa v tomto prípade pritvrdí boj najmä o diskontného zákazníka, ktorému neprekáža obmedzený výber a preferuje nižšiu cenu na úkor kvality a pôvodu,“ vyjadril sa hovorca reťazca Marek Kravjar.

Na rozpínanie „poľskej lienky“ na domácom poľskom trhu najviac doplatilo britské Tesco. Ako ešte v priebehu minulého roka informoval poľský web Wiadomości Handlowe, Biedronka, ktorá ročne predá tovar v hodnote miliárd eur, spôsobila na trhu v Poľsku „fiasko Tesca“. Web však spresňuje, že britský reťazec, ktorý koncom februára u nás ruší sieť potravinových predajní Žabka, má na Slovensku oveľa silnejšie postavenie ako v Poľsku. Podľa slov hovorkyne obchodu Márie Zerzanovej sa Tesco na Slovenku vydáva smerom posilňovania expres obchodov, supermarketov, väčších hypermarketov, ale aj on-line ponuky.

Sú slovenské potraviny v ohrození?

Do debaty o príchode poľskej Biedronky na Slovensko sa okrem samotných reťazcov, ktoré sa už na príchod konkurencie pripravujú, zapojil aj minister pôdohospodárstva Richard Takáč (Smer). Ten vyhlásil, že najskôr sa stotožňoval s názorom, že poľský obchod posilní konkurenciu a vďaka jeho príchodu sa u nás znížia aj ceny potravín. Neskôr však svoj postoj poopravil. „Odborníci, ktorí sa v tom vyznajú, ma presvedčili, že to na Slovensku spôsobí problém. Hlavne v kontexte toho, že to znova oslabí slovenských potravinárov a producentov potravín,“ vyhlásil minister s tým, že sa zastúpenie slovenských potravín v našich obchodoch bude znižovať.

online nakupovanie Čítajte viac Reťazce vyrukovali do boja o zákazníka zľavami. Ako viete ušetriť bonusovými výhodami?

Podobný názor má aj odborník na potraviny Drahovský, ktorý pre Pravdu potvrdil, že by sa podiel predaja domácich potravín mohol skutočne po príchode Biedronky na náš trh začať znižovať. „Trh s predajom potravín na Slovensku by to mohlo ovplyvniť tak, že v mnohých segmentoch predaja klesne podiel slovenských potravín. Aktuálne je podiel slovenských potravín na našom trhu medzi 38 až 40 percentami a mohol by klesnúť na 35 až 38 percent,“ podotkol analytik.

Hovorkyňa Coop Jednota Slovensko Jana Kuklová upozorňuje v tejto súvislosti na záujem Slovákov o nakupovanie domácich potravín. „Vzhľadom na predpokladané tovarové portfólio s dominanciou poľských potravín, ktoré prináša poľská diskontná maloobchodná sieť svojim zákazníkom, veríme, že o nášho tradičného a lojálneho zákazníka nebudeme musieť bojovať,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti.

Hovorkyňa zdôrazňuje, že príchod Biedronky na slovenský trh bude predstavovať silný tlak na slovenskú potravinovú produkciu a rovnako aj na jej konkurencieschop­nosť. „Ponuka spomínanej diskontnej obchodnej siete môže byť vážnym ohrozením pre našich poľnohospodárov, farmárov či výrobcov kvalitných slovenských potravín,“ uzatvára hovorkyňa spoločnosti.

Konkurencia je veľká už teraz

Prvé špekulácie o tom, že by poľský diskont Biedronka, ktorý patrí pod portugalskú spoločnosť Jerónimo Martins, mohol expandovať na Slovensko, sa začali vynárať už v marci 2023. Jasnejšie kontúry cesty ultralacného obchodu na Slovensko sa začali črtať v lete minulého roka, keď reťazec zverejnil svoj prvý inzerát, prostredníctvom ktorého „hľadá na Slovensku talenty“. Išlo o manažérsky posty, kde si nová posila mohla podľa inzerátu zarobiť v rozmedzí od 1 200 do 2 500 eur.

Približne v rovnakom čase sa tiež objavili informácie, že poľský diskont sa už obzerá po konkrétnych lokalitách, kde by mohol postaviť svoje predajne. Koncom roka zaradil korporát Jerónimo Martins ešte vyššiu rýchlosť. Biedronka už v závere roka 2023 spustila reklamy v slovenskom jazyku a v spoločnosti zároveň prebiehali debaty o tom, ako sa reťazec bude na Slovensku volať. Nakoniec zostane pri originálnom názve, ktorý už mnohí zákazníci zo Slovenska dobre poznajú.

predavačka, brigáda, pokladňa Čítajte viac Reťazce sa bijú o ľudí vyššími platmi. Ktorý ponúka najviac?

Podľa odborníkov však platí, že v potravinovom maloobchode na slovenskom trhu, kam už o niekoľko mesiacov vstúpi aj poľský lacný reťazec, je už teraz vysoká miera konkurencie. „Vzhľadom na fakt, že v blízkej budúcnosti veľmi pravdepodobne vstúpi na trh nový veľký hráč v podobe poľskej siete Biedronka (a za predpokladu, že žiadna sieť z trhu neodíde), miera konkurencie na maloobchodnom trhu s potravinami v nasledujúcich rokoch ešte ďalej stúpne,“ komentoval už minulý rok situáciu u nás analytik INESS Martin Vlachynský.

Odborár Ján Košč z Asociácie sociálno-ekonomických analytikov však v tomto kontexte tvrdí, že zatiaľ nie je jasné, či bude nový reťazec konkurovať skôr cenou alebo kvalitou. „Konkurencia na poli potravín môže byť tak v tom, že dovezú viac menej kvalitných, a zároveň lacnejších potravín, ako aj v tom, že sa bude na Slovensko dovážať kvalitný tovar z Poľska, kde však ceny až také konkurencieschopné nebudú. Môže sa teda stať, že Biedronka svojím príchodom zníži ceny potravín, ale zároveň dôjde k znižovaniu zamestnanosti v slovenskej potravinárskej sieti,“ uviedol už skôr odborník.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #obchody #reťazce #Biedronka