Záujem o vernostné karty je u Slovákov skutočne veľký. Dokazujú to čísla, ktorými disponujú samotné obchody. „Za minulý rok použilo unikátnu vernostnú kartu Clubcard vyše 1,7 milióna užívateľov," prezradila pre Pravdu hovorkyňa Tesca Mária Zerzanová. O niečo menej používateľov bonusových kariet eviduje obľúbený slovenský obchodný reťazec Coop Jednota. Hovorkyňa spoločnosti Jana Kuklová spresnila, že ich je viac ako milión. O rovnakom počte, teda o milióne zákazníkov zapojených do vernostného programu, hovorí aj Lidl.
Nemecký reťazec Kaufland počty zákazníkov, ktorí na Slovensku čerpajú benefity prostredníctvom jeho Kaufland Card, neprezradil. Obchod však tvrdí, že počet majiteľov vernostnej karty, rovnako ako aj jej aktívne používanie kontinuálne rastie. Presnejšie čísla nesposkytla ani Billa. Rakúsky reťazec v tejto súvislosti aspoň priblížil, že jeho Billa Bonus kartu používa vyše 90 percent zákazníkov, ktorí jednotlivé prevádzky obchodu po celom Slovensku navštevujú.
Čítajte viac Reťazce sa bijú o ľudí vyššími platmi. Ktorý ponúka najviac?K súhrnnému počtu Slovákov, ktorí používajú jednu či viacero bonusových kariet, tak nie je možné sa dopracovať. Zrejme však aj takáto forma „poistenia" si toho, že zákazník sa do niektorej pobočky svojej obľúbenej značky obchodu vráti, má svoj podiel na nemalých ziskoch reťazcov. Obchody, ktoré Pravda oslovila, totiž patria k tým s najväčšími ziskami.
Zisk Lidla sa podľa posledných dostupných čísel v roku 2022 vyšplhal na rekordných vyše 158 miliónov eur, Kaufland u nás zarobil takmer 88 miliónov eur, Tesco 57 miliónov eur, Billa vyše 10 miliónov eur a napokon Coop Jednota skončila pred dvoma rokmi so ziskom 2,5 milióna eur.
Čo reťazce ponúkajú?
Používanie bonusových kariet a aplikácií je v praxi výhodné nielen pre zákazníka, ale rovnako aj pre samotné reťazce. Zákazník má možnosť pri nákupe ušetriť alebo prostredníctvom virtuálnych bodov získať časť svojich peňazí pri ďalšom nákupe naspäť, ale zo systému profituje aj obchod. Predajca má totiž istotu, že ak chcete nazbierané body využiť a premeniť ich napríklad na zľavu z nákupu, vrátite sa k nemu a svoje peniaze miniete práve uňho.
Takmer každý zo spomínaných reťazcov ponúka dve možnosti, ako sa zapojiť do jeho vernostného programu. Buď si priamo v pobočke vypýtate plastovú kartičku, ktorej čiarový kód pri každom nákupe naskenujete pri pokladnici, alebo si stiahnete aplikáciu do mobilu a zaregistrujete sa priamo v nej. Niektoré obchody ponúkajú možnosť zobrať si fyzickú kartu od predavačky a následne si jej číslo naskenovať do mobilnej aplikácie. Pri nákupe sa potom môžete rozhodnúť, či svoj unikátny čiarový kód načítate z fyzickej karty, alebo cez aplikáciu.
Jedinou výnimkou je Lidl, ktorý pred štyrmi rokmi spustil na Slovensku výlučne digitálny vernostný program Lidl Plus. „Aplikácia Lidl Plus dlhodobo patrí k najsťahovanejším na Slovensku. Zákazníci najviac využívajú zľavové kupóny či akciové ponuky. Na rozdiel od kupónov ich netreba aktivovať a zľava sa načíta okamžite po naskenovaní karty," sumarizuje hovorca spoločnosti Tomáš Bezák.
Čítajte viac Zarábame menej ako naši susedia, no za potraviny platíme viac. Fico vo videu sľubuje, že jeho vláda zatočí s cenami v obchodochVo väčšine aplikácií môžu zákazníci nájsť zľavové poukážky, prehľad akciových ponúk či aktuálnych zliav aj prostredníctvom virtuálnych letákov, či prehľad bodov, ktoré sa im pripíšu ku kontu po nákupe. Prostredníctvom využívania jednotlivých produktov alebo ich kombinácií tak môžu ľudia často ušetriť aj výraznejšiu sumu. „Zákazníci Tesca na Slovensku vďaka Clubcard doteraz ušetrili na svojich nákupoch vyše 11 miliónov eur. Rovnako im Clubcard pomáha aj v aktuálnej neľahkej situácii zmierňovať dopady inflácie na ich rodinné rozpočty," hovorí Zerzanová.
Okrem klasického prehľadu zliav však v aplikáciách niektorých reťazcov môžete nájsť aj niektoré technické zaujímavosti. Napríklad Kaufland vo svojej aplikácii ponúka možnosť pripraviť si vlastný nákupný zoznam či rôzne recepty. Prostredníctvom Kaufland Card dokonca môžete cez svoj smartfón skenovať čiarové kódy výrobkov, ktoré kupujete, a na konci nákupu pri samoobslužnej predajni naskenovať QR kód a zaplatiť. Nákup tak nemusíte nikde vykladať a celý proces prebehne rýchlejšie.
Okrem toho má zákazník možnosť pozrieť si v aplikácii aj históriu svojich nákupov a mať tak prehľad o tom, koľko peňazí v obchodoch míňa. Napríklad aplikácia Coop Jednoty umožňuje archivovať doklady o nákupoch po dobu dvoch rokov.
Ako pri nákupe ušetriť?
Prvou možnosťou, ako pri nákupe ušetriť takmer v každej zo spomínaných aplikácií, je možnosť premeniť si nazbierané body z predchádzajúcich nákupov na peniaze, ktoré vám predavačka odpočíta z celkovej ceny nákupu. Napríklad Billa v januári spustila zlepšenia vo svojom vernostnom programe. „Hlavnou novinkou zákazníckeho programu je, že za každé 1 euro z nákupu získate 1 bod. V praxi to znamená, že ak máte vyzbieraných 100 bodov, môžete si uplatniť zľavu na nákup vo výške jedného eura," priblížil hovorca obchodu Marek Kravjar. Billa v súvislosti so spomínanými zmenami spustila masívnu reklamnú kampaň, ktorej tvárou sa stala slovenská herečka Gabriela Marcinková.
Na rovnakom systéme ako v Bille funguje udeľovanie bodov aj v Tescu či Kauflande. V praxi to znamená, že ak v aplikácii nazbierate napríklad 300 bodov, tie si môžete následne premeniť na poukážku v hodnote troch eur, ktoré vám pri platení nákupu odrátajú z celkovej sumy. Platí tak jednoduchá rovnica – čím viac peňazí miniete, tým viac sa vám vráti. Zároveň vás tak reťazce „zaväzujú" k tomu, aby ste sa k nim vrátili aj nabudúce.
V Coop Jednote potom funguje trocha iný systém. „Držitelia vernostnej karty COOP Jednota Klub majú v prvom rade možnosť uplatniť si dvakrát do roka zľavu, ktorej výška sa odvíja od výšky ich predchádzajúcich nákupov, preto zákazníkom odporúčame evidovať každý jeden nákup," priblížila pre Pravdu hovorkyňa reťazca Jana Kuklová.
Čítajte viac Fico: Po hypotékach a dôchodkoch sa pozrieme na potraviny. Takáč pripravuje lavínu návrhovUšetriť sa dá okrem toho aj tým, že si budete kupovať produkty, ktoré sú pri načítaní vernostnej karty lacnejšie. Hovorkyňa Kauflandu Lucia Vargová pripomína, že Kaufland Card ponúka každý týždeň zľavy na vybrané produkty. „Okrem toho sú produkty za Kaufland Card cenu špeciálne označené aj v predajniach, takže zákazníkom neujde žiadna výhodná ponuka," sumarizuje Vargová.
Okrem už spomínaných obchodov má radu na to, ako ušetriť, aj Lidl. „Najlepším spôsobom, ako ušetriť, je naskenovať pri každom nákupe kartu Lidl Plus, aktivovať si kupóny, prezrieť si pred nákupom akciové kupóny a využiť aj ďalšie funkcionality aplikácie – stierací žreb za každý nákup s možnosťou získania kupónu na ďalší nákup či zaslanie účasti do súťaží o skvelé ceny," uzatvára Bezák z nemeckého reťazca, ktorý u Slovákov patrí k najobľúbenejším.