Fico vyhlásil, že do mesiaca treba vypracovať špeciálny plán na prechod na elektromobilitu, ktorý treba prebrať do mesiaca na špeciálnom zasadnutí vlády. Konať sa má na prelome februára a marca. Hovorí, že už nie je na čo čakať a stretnutie chce dokonca v jednej zo slovenských automobiliek. „Prechod na elektromobilitu je najväčšia výzva. Nemôžeme zaspať,“ povedal Fico. Zároveň dodal, že celá agenda elektromobility prejde pod ministerstvo hospodárstva, ktoré vedie Denisa Saková (Hlas).
„Úloha z dnešného dňa, do mesiaca bude spracovaný dokument, ktorý bude obsahovať celý rad konkrétnych legislatívnych, inštitucionálnych a finančných opatrení. Chceme vidieť jasný legislatívny plán," vyhlásil Fico. V ňom by mali byť aj detaily, ako veci meniť. Tie na tlačovke vo štvrtok ešte neodzneli.
Slovenská výhoda v podobe vysokej zamestnanosti, produktivity a automobilovej výroby sa tak môže stať onedlho nevýhodou, tvrdia kompetentní. Slovensku hrozí „jedna obrovská tragédia“, povedal Fico. „Na jednej strane sme všetci spokojní, že na Slovensku je obrovská koncentrácia automobilového priemyslu, máme však súčasne aj určité riziká, ktoré sú spojené s touto koncentráciou, predovšetkým vzhľadom na tlaky, ktoré sa týkajú elektromobility a konkurencie, ktorá prichádza z iných regiónov sveta," zhodnotil Fico a vyzval na konkrétne kroky.
Čítajte viac Automobilový predák Matušek: Treba jasne povedať, ako je to s elektromobilmi. Nikde sa o tom nediskutuje, iba u násHrozba prichádza z Číny
V súčasnosti sú veľkou hrozbou najmä relatívne lacné čínske elektromobily, ktoré môžu ohroziť tradičné európske automobilky. „O štyri roky nám môže vybuchnúť Slovensko, môžu prísť o prácu stovky tisíc ľudí,“ povedal Fico. O čom sa bavili vo štvrtok na Úrade vlády, to najnovšie zástupcovia automobiliek budú preberať s rezortom hospodárstva.
Faktom je, že Slovensko v elektromobilite zaostáva. Sme na chvoste v rámci Európskej únie (EÚ) v počte zaregistrovaných elektromobilov. Ich podiel od januára 2023 do novembra toho istého roku tvoril 2,4 percenta. Na porovnanie, priemer EÚ je vyše 14 percent, v Maďarsku vyše piatich percent, v Poľsku takmer štyri percentá, v Česku zhruba tri percentá.
Odborníci už vypracovali Akčný plán elektromobility, ktorý ponúkli politikom. Zatiaľ sa ho nikto poriadne nechopil. V ňom sú zahrnuté rôzne riešenia. Píše sa v ňom okrem iného, aby sa oveľa viac začala podporovať sieť nabíjačiek a aby štát investíciami vytvoril infraštruktúru na rozvoj batérií pre súkromné firmy, ktoré chcú podnikať v oblasti elektromobility. Priame dotácie na nákup elektromobilov zatiaľ Ficova vláda odmieta.
Chrbtová kosť ekonomiky
Na tlačovke bol aj minister školstva Tomáš Drucker, ministerka hospodárstva Denisa Saková, minister životného prostredia Tomáš Taraba či eurokomisár Maroš Šefčovič. Eurokomisár vyhlásil, že autopriemysel je významný pre celú slovenskú, ale aj európsku ekonomiku. „Je absolútnou chrbtovou kosťou aj európskej ekonomiky. Hovoríme tu o 13 miliónoch priamych a nepriamych pracovných miest.
Automobilový priemysel investuje do európskej vedy a výskumu vyše 59 miliárd eur, čo je najvyššie číslo zo všetkých sektorov, ktoré sa podieľajú na vedeckovýskumnom rozvoji európskej ekonomiky,“ dodal Šefčovič.
Prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek na tlačovke vyhlásil, že jeden z najväčších problémov sú chýbajúci pracovníci, najmä tí kvalifikovaní. Ďalej treba vyriešiť problém schvaľovacích procesov, nedostatku nabíjačiek, batériového priemyslu a vyzval na ucelený pohľad na elektromobilitu na Slovensku.