V rokoch 2025 a 2026 začnú prichádzať lacnejšie elektromobily. Tieto autá budú menšie, ale dojazd bude vyšší. Agentúra Bloomberg odhaduje, že cena bezemisných áut sa v priebehu dvoch či troch rokov vyrovná cene áut so spaľovacími motormi.
Ani dnes však už nie sú veľké rozdiely v drahších modeloch. Väčšie rozdiely sú v nižších segmentoch, ktoré na trh určite prídu, aj keď trošku neskôr, dodáva Matušek.
Úradnícka vláda Ľudovíta Ódora schválila plán elektromobility. Ako ho hodnotíte?
Veľmi pozitívne. Vláda uznala, že iná cesta nebude, a akceptuje realitu, ktorá platí všade, len nie na Slovensku. Je to dobrý plán, ako sa pohnúť z oblasti, kde zaostávame.
Čítajte viac Trnavský Stellantis chystá veľkú novinku. Bude vyrábať ultralacný elektromobilČiže vláda uznala, že iná cesta, ako ísť cestou elektromobilov, tu nie je…
Polemika o tom, či elektromobily áno, alebo nie, už neprebieha nikde inde, iba na Slovensku. Všade je rozhodnuté, že elektromobily sú budúcnosť a v mnohých krajinách už úspešne a do veľkej miery tvoria aj prítomnosť. U nás sa z tejto debaty stala predvolebná téma. Toto nie je záležitosť iba Slovenska, ale celej Európy a sveta. Čína je ďaleko pred nami už teraz. Európa je na tom zhruba rovnako ako USA. Čo sa týka takzvaného „zákazu spaľovákov“, je to zákaz registrácie nových vozidiel, ktoré nebudú mať bezemisný pohon. Ak sa nepohneme dopredu, bude to mať fatálne následky v Európe, a na Slovensku dvojnásobne.
Dá sa ešte niečo zvrátiť na pláne od roku 2035 registrovať iba bezemisné autá?
V prvom rade nerozumiem, prečo by sme sa mali ako štát snažiť na tom niečo zvrátiť. Kto tvrdí, že v roku 2026 sa bude niečo prehodnocovať, je na veľkom omyle. Urobí sa správa o pokroku. Do roku 2025 má byť 15 percent novozaregistrovaných bezemisných vozidiel na batérie. Dnes je priemer 12 percent, na Slovensku 1,7 percenta. Výsledkom priebežnej správy bude, že ako Európska únia míľnik spĺňame, pričom máme krajiny, kde je podiel elektromobilov vyšší, a potom máme krajiny, ktoré zaostávajú – a to sme my.
Čo hovoríte na kampaň Sasky, ktorá si postavila kampaň aj na téme „zákazu spaľovákov“?
To je otázka pre politikov. Ak by to chcel niekto zvrátiť, musí nájsť 65-percentné zastúpenie reprezentantov Európskej únie. A to je nereálne. Ani automobilky to nechcú zvrátiť, svoje výrobné stratégie tomuto smerovaniu postupne prispôsobujú už niekoľko rokov. Chcú iba väčší záujem od štátov. Dôležité je povedať, že my sa bavíme o technologicky bezemisných vozidlách, ktoré by sa mali registrovať po roku 2035. A tieto vozidlá môžu používať čokoľvek – či už je to vodík- alebo syntetické palivá. Fakt je však jeden – ciele, ktoré sme si nastavili – do roku 2025 má byť 15 percent bezemisných áut, 55 percent do roku 2030 a od roku 2035 úplný zákaz tzv. „spaľovákov na fosílne palivá“ – sú jasne dané a odhlasovali si ich samotné členské štáty. A štáty tak majú povinnosti, ktoré musia plniť. No aktuálne sme v stave, keď automobilky stavajú nabíjacie siete, aby zákazníci mohli jazdiť na elektromobiloch a mali ich kde nabíjať.
Čítajte viac Šéf elektromobilovej asociácie: Slovenskí politici spaľovacie motory nezachránia, Čína je už pred namiAko chceme napríklad oživiť cestovný ruch v Tatrách v budúcnosti, keď tam nebudeme mať kde nabiť elektromobily? Ako chceme ľudí motivovať ku kúpe elektromobilu, keď dostupnosť nabíjacej infraštruktúry aj v relatívne nových rezidenčných objektoch je otázna? Netreba to podceňovať, aj nabíjačka na elektromobil sa časom stane kritériom konkurencieschopnosti. Či sa nám to páči, alebo nie, nikto nebude na nás s elektromobilitou čakať. Vyhrňme si rukávy a pustime sa do práce.
Schválený plán elektromobility počíta s obnovením dotácií na elektromobily. Aké kroky treba podniknúť, aby sa aj u nás na Slovensku objavovalo viac elektrických áut na cestách?
Určite treba toho urobiť viac, ako len dotácie na kúpu nového elektroauta. Treba vybudovať nabíjaciu sieť, batériové a energetické úložiská a mnoho iných vecí, ktoré máme spísané a pripravené pre vládu a vlády v budúcnosti, pričom mnohé z opatrení majú len marginálny dopad na štátny rozpočet, ale pomôžu ľuďom prejsť na bezemisné vozidlo. Čo je však podstatné, je to, že sa zjednotíme a povieme „inak to nepôjde“. V Číne sú elektromobily lacnejšie aj preto, lebo tam dosiahli určitý podiel, ktorý spôsobuje, že tieto autá môžu byť lacnejšie. Je to vďaka veľkým objemom výroby a vozidiel v prevádzke. My tam ešte nie sme.
Skúste byť konkrétnejší. Aké opatrenia na podporu elektromobility fungujú najviac?
Pre našich partnerov vo vláde máme pripravený sumár tých najlepších opatrení, ktoré v iných krajinách Európy priniesli efekt. Fungujú aj priame dotácie na kúpu elektrického auta. Fungujú aj daňové úľavy na elektrické autá pre firmy a podnikateľov. Napríklad za používanie firemného auta aj na súkromné účely platíte odvody. Z elektroauta ich platíte z vyššej sumy, čiže viac zaplatíte. My sme navrhli, aby táto sadzba išla na nulu. Zozbierali sme najlepšie opatrenia z Európy, treba ich následne realizovať jedno po druhom. Jednotlivé opatrenia spolu súvisia a jedno môže pripraviť podmienky na zavedenie ďalšieho. Je však potrebné sa do toho pustiť naozaj naplno.
Môže sa stať, že po konci dotácií napríklad na kúpu elektromobilu padne ich predaj. V niektorých krajinách sa tak aj stalo. Je to účinné opatrenie?
Prestali ich podporovať, lebo ich už nemusia podporovať. V niektorých krajinách je ročný podiel bezemisných áut viac ako 50 %, v Nórsku až 70 % a už nie je potrebné podporovať ich kúpu. U nás je situácia iná, my sme úplne na začiatku. Stimulovať treba prinajmenšom do 5-percentného podielu bezemisných áut na našich cestách, aby sa to vôbec rozbehlo. Dôležitá je tiež dlhodobá podpora pri kúpe, minimálne na tri roky, ak to bude kratšie, minie sa to účinku.
Čítajte viac Čo znamená zákaz spaľovákov, emisná norma Euro 7 a čínska konkurencia? Vysvetľuje zástupca automobiliekAko nastaviť dotácie na kúpu elektromobilu, aby mali hlavu a pätu?
Treba to nastaviť tak, aby si niekto nezobral na auto podporu a obratom ho predal do zahraničia. Ale s tým máme skúsenosti. Treba jednoducho napríklad zakázať predaj takéhoto vozidla do zahraničia počas niekoľko rokov od kúpy. Cieľom je zabezpečiť, aby slovenské prostriedky podporili bezemisné vozidlá na Slovensku.
Spomínali ste aj, že na podporu elektromobility by sa dali využiť eurofondy. Ako?
Treba jednoducho v Bruseli vyrokovať, aby peniaze, ktoré nevieme minúť, išli na podporu oblastí v bezemisnej doprave. Schémy sú v Bruseli rámcovo odsúhlasené, treba len vyrokovať transfer a vysvetliť detaily podpory. Neurobili sme to preto, lebo naše politické špičky tomu neverili. Ale rozhodnutia vo svete nečakajú na to, čomu slovenskí politici veria.
Ako ešte treba naštartovať elektromobilitu?
Potrebujeme prestavať našu energetickú infraštruktúru. Elektrické auto už pri najazdení 10– až 15-tisíc kilometrov ročne je po niekoľkých rokoch menej nákladné pre svojho majiteľa ako auto so spaľovacím motorom. Ďalej sa musia vlády pobiť o nové investície do baterkární. Je oveľa výhodnejšie mať baterkáreň "doma” ako v zahraničí, pretože tak máme bližší dosah na dodávky batérií. Slovensko, produkujúce spoľahlivé a cenovo dostupné batérie, bude i naďalej atraktívne pre výrobcov automobilov.
Stellantis plánuje ponúknuť na budúci rok elektromobil za 25-tisíc eur. Je to lákavá ponuka?
Peniaze za predaj áut so spaľovacími motormi musia financovať prechod na elektromobilitu. Prvé modely elektromobilov sú drahšie a na nich sa dá zarobiť a potom ďalej investovať do vývoja a výskumu, čo v budúcnosti pomôže stlačiť cenu elektrických áut dole. V roku 2026 začnú prichádzať lacnejšie elektromobily. Stellantis ste už spomínali, Volkswagen príde na trh v roku 2026 s lacnejším modelom, ktorý bude na podobnej cenovej úrovni. Tieto autá budú menšie, dojazd bude vyšší a cena nižšia.
Ste optimista, podarí sa na Slovensku prejsť na elektromobilitu?
Iná alternatíva bezemisnej dopravy dnes nie je. Pozrite si výročné správy automobiliek. Všetky automobilky chcú skončiť s výrobou áut so spaľovacími motormi do roku 2033 pre trh Európskej únie. My môžeme predtým zatvárať oči a politici tomu nemusia veriť. Ale taká je realita. Oveľa efektívnejšie bude túto postupnú zmenu prijať a pripraviť na ňu podmienky. Ide to aj inde, prečo nie u nás?
Prečo je Čína tak popredu vo vývoji a výrobe elektromobilov pred celým svetom?
Na to je úplne jednoduchá odpoveď. Čína sa pred niekoľkými rokmi rozhodla stať lídrom v elektromobilite a začala ju podporovať. Prirodzene, elektrické auto je lacnejšie, lebo na jeho výrobu potrebujete menej ľudí a menej času. Otázka je cena akumulátora, ale Číňania sú v tomto tiež výborní. Vyrábajú elektrické autá, ktoré sú už dnes jazdiace počítače, kancelárie či herne. My ich musíme začať dobiehať. Oni majú víziu a tú aj napĺňajú. Navyše, ak ste boli niekedy v Číne, viete, že majú veľký problém s kvalitou ovzdušia. Po Pekingu sa jednoducho bez dýchacej masky neprejdete. Smog je u nich obrovský problém a aj preto idú cestou bezemisnej dopravy a v tom vidím správne rozhodnutie.