V obchodoch sa predáva historicky najviac privátnych značiek, medzi obchodnými reťazcami sú však veľmi výrazné rozdiely

Podiel privátnych značiek v obchodoch dosiahol v tomto roku 26,8 percenta, čo je historicky najvyššia nameraná hodnota. Oproti minulému roku ide o nárast o 1,2 percentuálneho bodu. Informovala o tom Potravinárska komora Slovenska (PKS), ktorá od roku 2013 uskutočňuje prieskum podielu vystavenia privátnych značiek potravín na pultoch obchodov.

28.12.2023 15:52
potraviny Kraj, pr, nepouzivat
debata

Aj v tomto roku sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát v 360 predajniach potravinových reťazcov po celom Slovensku. Terénny zber údajov prebiehal v marci tohto roka.

peniaze, sporenie Čítajte viac Úroky na termínovaných vkladoch výraznejšie narástli. Dá sa na nich zarobiť viac ako pred pár rokmi

„V období vysokej inflácie sme predpokladali vyššie tempo rastu podielu privátnych značiek a naše očakávania sa naplnili. Neustále však upozorňujeme na skutočnosť, že ak chceme rozvíjať potravinárske odvetvie, inovácie v ňom a ďalšie investície, privátna značky nie sú tá správna cesta," uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.

Obchodný reťazec podľa neho môže zmeniť výrobcu svojej privátnej značky z domáceho na zahraničného bez toho, aby to spotrebiteľ postrehol. „Pre menšieho výrobcu však strata takejto zákazky môže znamenať existenčné problémy. Preto je z hľadiska udržania potravinárskej výroby na Slovensku potrebné podporovať značkové výrobky, a nie privátne," dodal.

nakupovanie, potraviny, rodina Čítajte viac Typický Slovák hľadá pred Vianocami zľavy. Pozrite sa, aké reťazce ponúkajú

Maloobchodné siete majú rôzne stratégie, čo sa týka ponuky výrobkov pod privátnymi značkami. Kým v Lidli viac ako polovica vystavených výrobkov nesie privátnu značku, v predajniach skupiny Terno je tento podiel výrazne nižší, a to len 5 %. Bežný podiel ponúkaných privátnych značiek je v slovenských retailových sieťach v rozmedzí 15 % až 25 %. Relatívne vyšší podiel privátnych značiek ponúka aj Kaufland, a to 24 %. Sieť obchodov COOP Jednota, ktorá má tretí najvyšší podiel, predáva pod privátnou značkou každý piaty výrobok. Najviac sú zastúpené privátne potraviny v diskontných predajniach a hypermarketoch. V malých predajniach a supermarketoch je podiel privátnych značiek najnižší.

Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, mäsové výrobky – balené, nemrazené, mliečne výrobky – prírodné syry a cestoviny. Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách víno, pivo, liehoviny a destiláty a nečokoládové cukrovinky.

debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #reťazce