Vlaky začali po Slovensku jazdiť po novom. Prídu výluky, zmeny na juhu aj novinky v IC-čkach

Na železniciach dochádza opäť k zmenám. Ak cestujete vlakom, pozrite si, či sa vás netýkajú zmeny cestovného poriadku. V noci na nedeľu 10. decembra totiž začal platiť nový železničný grafikon.

11.12.2023 05:00
debata (19)
Švajčiari vypravili najdlhší vlak na svete. Súprava merala dva kilometre
Video

Prinesie zásadné zrýchlenie cesty vlakom z Košíc do Viedne, zahustenie dopravy na Kysuciach, skrátenie cesty regionálnych expresov z Bratislavy do Nových Zámkov o 9 minút, viac vlakov medzi Bratislavou a Rajkou a nového dopravcu na juhu Slovenska.

Pred rokom prešiel grafikon zásadnou reformou. Filozofia týchto zmien ostane zachovaná a v porovnaní s minulým rokom nastanú len kozmetické zmeny. Nový grafikon na roky 2023 a 2024 pripravili ministerstvo dopravy a Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK).

Saková, Pellegrini Čítajte viac Domácnosti sa dočkajú lacných energií, nezaplatia ani cent navyše. Odborníci za to vládu tvrdo kritizujú

„Medzi pozitívne zmeny patrí najmä pridanie vlakov na trati z Bratislavy do Komárna, zavedenie priamych vlakov zo Skalitého do Žiliny a zrýchlenie vlakov z Bratislavy do Nových Zámkov vďaka ukončeniu rekonštrukcie trate,“ tvrdí pre Pravdu Rastislav Farkaš, ktorý je tímlídrom Útvaru hodnoty za peniaze pre dopravu. Boli to práve štátni analytici z ministerstva financií, ktorí sa na reforme grafikonu vlani spolupodieľali.

Ako ďalej upozorňuje Farkaš, tak v novom grafikone je vidieť, že dopravu vo viacerých regiónoch ovplyvnia dočasne plánované výluky spôsobené modernizáciou tratí. Nakrátko preto vlaky spomalia, budú obmedzené alebo nahradené autobusmi na trati Bratislava – Kúty, v okolí Humenného a Novej Bane. „Veríme, že plánované výluky sa uskutočnia podľa plánov, aby obmedzenia neboli zbytočné, a po ich skončení budú vlaky jazdiť rýchlejšie,“ dodáva.

Denník Pravda v súvislosti so zmenami cestovného poriadku na železnici prináša sériu kľúčových zmien.

1. Novinky v IC vlakoch

Od nedele sa zjednocujú zastávky prémiových IC vlakov. Všetky IC-čka budú po novom zastavovať v Kysaku, Spišskej Novej Vsi, Poprade-Tatrách, Liptovskom Mikuláši, Žiline, v Trnave a v novej zastávke Bratislava-Vinohrady. Cesta prémiovým vlakom medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami bude trvať 4 hodiny a 52 minút. Platí to pre všetky IC vlaky, okrem tých s označením IC 44 a IC 45.

Práve tieto dve komerčné linky budú obsluhovať trasu Košice a Viedeň a po novom budú ešte rýchlejšie. Kým pri IC 44 z Košíc do Viedne dôjde ku skráteniu doby cestovania o 32 minút, pri IC 45, ktoré jazdí opačným smerom, sa skráti cestovanie o 46 minút. Vlaky už totiž nebudú mať neprimerane dlhý pobyt na hlavnej bratislavskej stanici, ale v hlavnom meste zastavia v staniciach Bratislava-Petržalka, Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie.

2. Návrat súkromného dopravcu

Na Žitný ostrov sa opäť vracia súkromný železničný dopravca. Spoločnosť Leo Express preberá 10. decembra trať Bratislava-Komárno. Na exponovanej trati Komárno – Veľký Meder – Dunajská Streda – Bratislava príde k navýšeniu kapacity aj celkového objemu vlakových spojov. Súkromný dopravca nasadil na región Podunajska 21 jednotiek, každú s kapacitou takmer 240 miest, z toho 140 miest na sedenie. Každý deň Leo Express vypravuje takmer 100 spojov.

+4

Vlaky však pre obmedzenia rýchlosti nebudú jazdiť rýchlejšie, začnú však jazdiť častejšie. Po novom tak došlo k zahusteniu spojov a navýšeniu kapacity v špičke medzi Dunajskou Stredou, Kvetoslavovom a Bratislavou, kde vlaky v špičke jazdia už v 20-minútových intervaloch. Ceny lístka ostali nezmenené. Tie stoja napríklad 5,25 eura medzi Bratislavou a Komárnom.

Leo Express poskytuje železničnú a autobusovú osobnú dopravu v strednej Európe od roku 2012. Od decembra pôsobí už aj na Slovensku. Jeho hlavným akcionárom je španielska štátna železničná spoločnosť Renfe, ktorá plánuje v nasledujúcich rokoch silný rast v strednej Európe. Na komárňanskej trati už v minulosti súkromný dopravca pôsobil. Na jednokoľajovej trati z hlavného mesta do Komárna jazdili žlté vlaky spoločnosti RegioJet do decembra 2020. Na túto trať potom nastúpila štátna ZSSK. Zmena nastala opäť od decembra 2023, keď na trať nastúpil Leo Express.

3. Lepšie cestovanie pre Humenčanov a Kysučanov

Železničná spoločnosť avizuje, že zmenou v grafikone dôjde k zlepšeniu cestovania pre Humenčanov. V Košiciach budú mať po novom prípoje do Bratislavy, a to nielen na vlaky Ex, ale aj na IC vlaky. Prípoje budú aj v opačnom smere. „Prestupný čas z regionálnych expresov, takzvaných vlakov REX (Humenné – Košice) na IC vlaky (Košice – Bratislava) a naopak bude 34, resp. 35 minút,“ informujú železničiari.

Kysučanov na druhej strane poteší viac vlakov. Opätovne budú vedené priame „osobáky“ na trati Skalité – Žilina. Zároveň sa predĺži ich trasa až do Liptovského Mikuláša či Martina. Počas dopravných špičiek budú vlaky jazdiť v pravidelnom 30-minútovom intervale. Mimo špičky budú jazdiť každých 60 minút.

4. Ďalšie novinky

V novom grafikone tiež príde k posilneniu vlakov na trati Bratislava – Rajka. Od decembra ich tu bude denne jazdiť až 22. Do Rajky bude jazdiť 11 vlakov a rovnako 11 vlakov z Rajky. V špičke pracovných dní budú vlaky v úseku Bratislava-Petržalka – Rajka vedené v hodinovom intervale. Mimo špičky budú vlaky jazdiť v dvojhodinovom intervale.

Cestujúci si o niekoľko minút skrátia čas vo vlaku na južnej trase Bratislava – Nové Zámky. Ukončenie výluky Trnovec nad Váhom – Nové Zámky skráti jazdu vlakov REX na úseku Bratislava – Nové Zámky o 9 minút oproti dnes platnému cestovnému poriadku.

Vzhľadom na výlukovú činnosť na Záhorí nebudú zabezpečené viaceré prípoje vlakov. Z dôvodu výluk prípoje na systém vlakov EuroCity (EC) Budapešť – Praha vlaky nie je možné zabezpečiť, informuje ZSSK. Dôjde tak k zmene odchodu a príchodu vlakov R 8×x do Bratislavy, ktoré nebudú nadväzovať na prípoj EC vlakov. Rovnako aj prípoje vlakov R 7×x v Bratislave na EC Budapešť – Praha vzhľadom na výlukovú činnosť na Záhorí nebudú zabezpečené.

Od marca do decembra sa predpokladá úplné vylúčenie dopravy cez pohraničnú priechodovú stanicu v rakúskom mestečku Marchegg. Z dôvodu výluky v Marcheggu dôjde k posilneniu linky vlakov kategórie REX Bratislava-Petržalka – Viedeň na 30-minútový interval.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #cestovanie #grafikon