Zároveň však vypracovala aj alternatívnu prognózu s predpokladom vyrovnaného rozpočtu, a to na zhodnotenie odhadov MF SR. „Alternatívna prognóza RRZ očakáva pri náhlej implementácii vyrovnaného rozpočtu prepad ekonomiky v roku 2024 o 2,9 %. V dôsledku negatívneho dopytového impulzu sa v danom roku prepadávajú všetky zložky domáceho dopytu, zatiaľ čo export naďalej rastie pri predpoklade zotavujúceho sa zahraničného dopytu,“ priblížila rada.
Čítajte viac Odborník na dôchodky Švejna: Som za to, aby štát znížil odvody a povedal ľuďom, že bude vyplácať nižšie dôchodkyZamestnanosť by sa v takomto scenári prepadla vo verejnej správe a zároveň v odvetviach naviazaných na domáci dopyt, celkovo v budúcom roku o 45.000 osôb. Ekonomika by sa pritom dostala do stavu podchladenia s výkonnosťou 3,9 % pod svojím potenciálom, čo by stlačilo infláciu k nule od roku 2025. Mzdy by rástli približne o 3 percentuálne body (p. b.) pomalšie ako v hlavnom scenári RRZ.
„Napriek tomu, že tento prepad by bol veľmi závažný, prognóza MF SR je výrazne pesimistickejšia. Jedným z dôvodov je silný prepad zamestnanosti vo verejnom sektore až takmer o 30 %, resp. viac ako 100.000 osôb. To môže mať zásadnejší negatívny dopad na ekonomiku, ako predpokladá RRZ,“ vysvetlila fiškálna rada.
Zároveň upozornila, že všetky požadované úspory vedúce k vyrovnanému rozpočtu boli rezortom financií modelované iba v položkách investícii a konečnej spotreby verejnej správy, ktoré priamo ovplyvňujú hrubý domáci produkt (HDP). V tejto forme by však boli podľa RRZ len ťažko realizovateľné.
Rozpočtová rada predpokladá rovnomernejšie rozloženie konsolidácie aj do daňových príjmov a transferov, pričom domácnosti by časť nákladov znášali znížením miery úspor. Ministerstvo navyše počíta konsolidáciu verejných financií z vyššieho predpokladaného východiskového deficitu na úrovni 7 % HDP.
Makroekonomické základne, z ktorých sa odvodzujú daňové príjmy a verejné výdavky citlivé na vývoj ekonomiky, sú v prípade MF SR podstatne nižšie ako v odhade RRZ. „Rozdiel v salde verejnej správy, ktorý by vznikal len z dôvodu týchto odlišných základní, je v priemere až 1,6 miliardy ročne. Takýto rozdiel hodnotíme ako zásadný a makroekonomickú prognózu IFP preto hodnotíme ako extrémne konzervatívnu,“ dodala vo svojom hodnotení rozpočtová rada.