Slovensko je svetovým lídrom vo výrobe áut. Vyprodukujeme takmer 200 vozidiel na tisíc obyvateľov

Slovensko je dnes relatívnym svetovým lídrom vo výrobe automobilov, vyprodukuje približne 185 áut na tisíc obyvateľov. Predaj nových áut však klesá od rekordu z roku 2017.

13.08.2023 12:00
Skoda-Enyaq-16.35-vyroba-Olah Foto:
Kontrola vo výrobe, kam sa bežný smrteľník nedostane. Prvé snímky pre médiá z výroby najnovšieho modelu automobilky Škoda Enyaq Coupe iV.
debata (2)

Dopyt po nich obmedzuje rast cien, ktorý predbieha rast príjmov, ale aj zmeny spotrebiteľského správania a rýchly rast trhových podielov čínskych automobiliek. Informovala o tom VÚB banka vo svojom júlovom mesačníku.

Automobilový priemysel je podľa mesačníka najkľúčovejším odvetvím slovenskej ekonomiky, keďže je naň nadviazané množstvo pracovných miest, a to aj u dodávateľov, v logistike, výrobe súčiastok, ale aj vo výskume a vývoji. Podľa odhadu Zväzu automobilového priemyslu SR to je spolu priamo a nepriamo až 261-tisíc zamestnancov, teda každý desiaty pracovník v krajine.

VW Čítajte viac Volkswagen plánuje masívnu investíciu. Vrazí miliardu do spaľovacích motorov, autá bude poháňať etanol

„Zároveň odvetvie tvorí až polovicu tržieb celého priemyslu a viac ako dve pätiny celkového exportu tovarov. SR je dnes relatívnym svetovým lídrom vo výrobe automobilov, keď vyprodukuje približne 185 áut na tisíc obyvateľov. Tento údaj výrazne ‚predbehne‘ aj Nemecko, kde výroba áut na tisíc obyvateľov dosahuje približne 46 kusov na tisícku populácie,“ uviedli autori mesačníka a ekonómovia VÚB Zdenko Štefanides a Michal Lehuta.

Svetové predaje nových áut však ani po šiestich rokoch nenarástli na rekord z roku 2017. Podľa mesačníka z nich „ukrojila“ pandémia, problémy dodávateľských reťazcov, nedostatok čipov, inflácia, ruská vojna a sankcie, energetická kríza, viac práce z domu i spomalenie hospodárstiev pre vyššie úrokové sadzby. „K problémom dôležitého stredoeurópskeho odvetvia sa pridáva aj tvrdá konkurencia z Ázie, klimatická regulácia a výzvy elektrickej transformácie,“ dodali autori.

Predaj automobilov sa podľa autorov nevrátil na predpandemickú úroveň z viacerých dôvodov. „Tým prvým a najzásadnejším bol celosvetový nedostatok polovodičov, najmä čipov, ktoré vo veľkej miere využíva aj automobilový priemysel. Polovodiče sú kľúčovou súčasťou modernej elektroniky v automobiloch a ich nedostatok spôsobil obmedzenia vo výrobe a dodávkach nových vozidiel,“ uviedli. Ďalším dôvodom je zmena spotrebiteľských návykov spôsobená pandémiou.

Alexander Štefuca Čítajte viac Motoristický novinár Štefuca: Očakáva sa ofenzíva malých čínskych elektromobilov, rozkývajú náš trh s autami

Nižší dopyt tak spôsobil, že ani slovenská produkcia odvetvia stále nedosahuje úrovne z druhej polovice roka 2018 nižšie. „Vlani podobne ako v minulých rokoch slovenské automobilky vyrobili ‚len‘ okolo jedného milióna vozidiel a podobný počet začiatkom roka očakávali aj na tento rok. V roku 2022 vyrobili o päť percent menej vozidiel ako predvlani, keď zas tento počet medziročne narástol o štyri percentá voči roku 2020,“ uzavreli autori.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #automobilový priemysel #výroba áut na Slovensku