Známy reťazec chystá šok. Zákazníkov prekvapí dôvod aj 100-percentný nárast cien niektorých výrobkov

Reťazec Penny sa chystá rozbehnúť nebývalý pokus. Vo všetkých svojich 2150 predajniach v Nemecku začne dočasne ponúkať deväť výrobkov za „skutočnú cenu“. Budú v nej zahrnuté ekologické a zdravotné náklady spôsobené výrobou, napríklad používaním hnojív.

02.08.2023 11:43
nakupovanie, potraviny, rodina Foto:
Ilustračné foto.
debata (26)

Zákazníci zaplatia napríklad za viedenské párky po novom 6,01 eura, ktoré doteraz stáli 3,19 eura. „Skutočné ceny“ spočítali univerzitní vedci tak, že k obvyklým výrobným nákladom pridali aj dopady produkcie potravín na pôdu, klímu, vodu a zdravie. Zdraženie bude citeľné. Napríklad tristogramové balenie syra zdražie o 94 percent, z 2,49 na 4,84 eura, informuje portál iDnes.cz .

Vedci vyčíslili skryté náklady pri syre na 2,35 eura. Tie tvoria škody z emisií metánu a oxid uhličitý (85 centov), ​​zo znečistenia pôdy intenzívnou produkciou krmív (76 centov), ​​z dopadu používania pesticídov a ďalších faktorov na zdravie farmárov (63 centov). Niečo málo cez desať centov je účet za znečistenie podzemných vôd napríklad hnojivami.

Švédska kráľovská akadémia, nobelovka, Nobelové ceny, Nobelovo múzeum Čítajte viac Švédskom otriasa realitná kríza: siahnu banky na byty a rozšíri sa problém do zvyšku Európy?

Pri čisto rastlinných produktoch si ľudia priplatia menej, pretože dopad na životné prostredie je tam menší. Za ovocný jogurt zákazníci zaplatia o 37 centov viac, ako doteraz. Napríklad vegánske rezne zdražia len o 5 percent. Veľmi vysoké sú environmentálne dopady u mäsa a mliečnych výrobkov.

Kampaň reťazca

Hlavným účelom kampane je zviditeľniť značku Penny a poukázať na jej spojenie s ekologickými trendmi. „Vidíme, že mnoho našich zákazníkov trápia trvalo vysokými cenami potravín. Napriek tomu musíme čeliť nepríjemnej správe, že ceny našich potravín, ktoré vznikajú v dodávateľskom reťazci, neodrážajú ekologické náklady,“ cituje server manažéra Penny Stefana Görgesa.

Kampaň, ktorá má trvať týždeň, chce vytvoriť u zákazníkov povedomie o probléme. Dodatočné príjmy z vyšších cien plánuje materská Rewe Group venovať na projekt ochrany klímy a zachovania rodinných fariem v alpskom regióne.

Treba zásadné opatrenia

Nemecký Greenpeace iniciatívu pochválil. „Skutočné ceny v Penny jasne ukazujú, že mnohé potraviny sa vyrábajú bez ohľadu na životné prostredie a klímu,“ tvrdí organizácia pre nemecký portál saechsische.de. Ale to podľa nich nestačí.

„Po kampani v supermarkete musia konečne nasledovať zásadné opatrenia. Reťazce sú rovnako zodpovedné ako vláda,“ povedal v pondelok poľnohospodársky expert environmentálnej organizácie Matthias Lambrecht. Greenpeace odhaduje environmentálne a klimatické škody spôsobené výrobou mäsa a mliečnych výrobkov v Nemecku na približne šesť miliárd eur ročne.

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #Nemecko #reťazec