Rozhodnutie z 29. júna tohto roka ešte nie je právoplatné, účastník konania môže voči nemu podať v zákonnej lehote rozklad. Problém sa týka Babišovej firmy Penam, ktorá je najväčšou pekárenskou skupinou na Slovensku. Finančne to Babiša zaťaží omnoho viac ako jeho najväčšia kauza Čapí hnízdo, za ktoré musel vracať Európskej únii iba dva milióny eur, informoval Denník E.
Babišova firma mala tajne nakupovať pekárne v Bratislave a Žiline, pričom mu to štát zakázal, píše denník. Penam prevzal Prvú bratislavskú pekárenskú so závodom v Petržalke a žilinskú pekáreň Peza. Tieto pekárne kúpil cez blízkych advokátov a protimonopolnému úradu to neoznámil.

„Zo zistení úradu vyplynulo, že podnikateľ pôsobiaci v pekárenskom segmente neoznámil úradu koncentráciu, ktorou získal kontrolu nad dvoma konkurenčnými pekárňami a rovnako tak vykonával práva a povinnosti vyplývajúce z tejto koncentrácie bez získania súhlasu úradu s takouto akvizíciou,“ priblížila hovorkyňa.
Tým došlo k porušeniu zákona o ochrane hospodárskej súťaže, podľa ktorého sú podnikatelia povinní koncentrácie, ktoré splnia zákonom stanovené kritériá veľkosti dotknutých subjektov, oznámiť PMÚ. Účelom je zahrnúť pod kontrolu úradu koncentrácie, ktoré by vzhľadom na ekonomickú silu dotknutých podnikateľov mohli ovplyvniť hospodársku súťaž na území Slovenska.
Podnikatelia sú tiež povinní zdržať sa akéhokoľvek výkonu práv a povinností vyplývajúcich z koncentrácie až dovtedy, kým o nej úrad rozhodne. „Systém kontroly koncentrácií je tak založený na princípe preventívnej ex ante kontroly, ktorého cieľom je predchádzať narušeniu účinnej hospodárskej súťaže, a tak koncentráciu je možné uskutočniť až v okamihu, keď je zo strany súťažnej autority posúdená ako neproblematická,“ upozornila Oľšavská.
Posúdenie koncentrácie je podľa nej osobitne dôležité v prípade, ak ide o spojenie priamych konkurentov, ktoré je v rámci kontroly koncentrácií najprísnejšie sledované. „V dôsledku horizontálneho prepojenia aktivít konkurentov bez toho, aby boli úradom zhodnotené dôsledky pre hospodársku súťaž a rozhodnuté, či je možné takéto spojenie uskutočniť, prípadne za akých podmienok, môže dôjsť k zníženiu účinnej hospodárskej súťaže, a teda k negatívnemu dopadu na trh a tak aj na spotrebiteľov,“ doplnila hovorkyňa PMÚ.