Svet sa po pandémii zmenil. Môže to pomôcť strednej a východnej Európe

Skladové priestory a prevádzkové náklady v regióne strednej a východnej Európy sa môžu stať atraktívnejšími ako v niektorých západoeurópskych krajinách.

11.06.2023 10:43
Mercedes-Benz - fabrika v Moskve Foto:
Stredná a východná Európa sa stáva atraktívnejšou pre firmy
debata (1)

Napriek tomu, že európske podniky roky presúvali výrobu do Ázie, nedávne globálne otrasy narušili dodávateľské reťazce a poukázali na dĺžku a zložitosť prepravy a spotreby rôznych produktov. Rastúci význam udržateľnosti taktiež núti spoločnosti prehodnotiť svoje obchodné stratégie a presúvať ťažisko podnikania do bližších lokalít, informovala spoločnosť Cushman & Wakefield.

Milan Krajniak Čítajte viac Miliardy eur sa onedlho začnú hýbať. Dotkne sa to stoviek tisíc ľudí, ako to bude prebiehať?

Nearshoring, teda premiestňovanie výroby do blízkych štátov, sa môže podľa najnovšej publikácie realitnej spoločnosti Cushman & Wakefield týkať krajín strednej a východnej Európy vrátane Balkánu. Tie sú podľa spoločnosti geograficky bližšie a ponúkajú väčšiu obchodnú flexibilitu a odolnosť. Pre európskych výrobcov môže pôsobenie v strednej a východnej Európe znamenať kratšie dodacie lehoty, nižšie prepravné náklady a rýchlejšie vybavenie objednávok. Prispieť by to mohlo mnohým odvetviam vrátane automobilového priemyslu, logistiky a elektroniky.

„Medzi investorov, ktorí sledujú túto časť Európy, patria aj spoločnosti spotrebného tovaru a rýchlej módy. Navyše, Slovensko má v porovnaní s krajinami V4 najnižšie nájomné priemyselných nehnuteľností, čo môže byť pre investorov a potenciálnych nájomcov rozhodujúci faktor pri výbere krajiny,“ dodáva vedúci industrial tímu spoločnosti Cushman & Wakefield Slovensko Patrik Janščo.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #podnikanie #stredná a východná Európa #atraktivita