Známa reštaurácia v Bratislave, ktorú SPP odpojilo, opäť funguje. Majiteľ vysvetľuje, čo sa stalo

Ružinovská reštaurácia Planetka má opäť otvorené. Po tom, čo v stredu denník Pravda informoval, že musela zavrieť kvôli vysokým cenám energií, majiteľ našiel náhradné riešenie.

12.10.2022 05:00
restauracia planetka Foto:
Reštaurácia Planetka.
debata (11)

Zo dňa na deň prišiel majiteľovi budovy v Bratislave Vladimírovi Sirotkovi, kde sídli reštaurácia Planetka a iné rôzne malé podniky, email od štátneho Slovenského plynárenského priemyslu (SPP).

Stálo v ňom: „Pri kontrole zmlúv sme zistili, že neevidujeme s vašou spoločnosťou platnú Zmluvu o združenej dodávke elektriny.“ Na základe toho dostal Sirotka novú zmluvu, v ktorej si plynárenský podnik vypýtal 9-násobné zvýšenie ceny elektriny na 299,70 eura za 1 megawatthodinu (MWh). Na podpísanie dali podniku čas len osem dní.

restauracia planetka Čítajte viac Známa reštaurácia v Bratislave zatvára. SPP od nás chce 10-násobné ceny, nezaplatili sme, vypli nás

„Bolo nám čudné, že by SPP ako veľký podnik nemal poriadok v zmluvách,“ hovorí majiteľ budovy. Pýta sa teda, že na základe čoho inkasovali ich platby a dodávali elektrinu. Ešte nikdy pred tým sa nestalo, žeby ich niekto z energofirmy kontaktoval kvôli existencii zmluvy.

Sirotka neváhal a obratom im zaslal zmluvu, ktorú majú podpísanú už od roku 2014. V nej bola cena za jeden MWh 35 eur. „Verili sme, že sa na SPP ako dôveryhodného dodávateľa môžeme v plnej miere spoľahnúť. Nikdy sme nemali žiadne podlžnosti a riadne sme platili,“ tvrdí.

10 násobné vyššie sumy

Zdal by sa to ako vyriešený problém. No dodávateľ elektriny si stál za svojím. Aj napriek tomu, že zmluvu mali stále platnú, si štátny podnik vyžadoval podpísať novú zmluvu. Ak by Sirotka protestoval, tak mu ukončia dodávku elektriny. Zároveň im z dôvodu, že nedodržali spomínaných osem dní zaslali nový cenník s ešte vyšším, a to už s 10 násobným zvýšením ceny na 349,70 eura za ten istý objem. „Telefonicky sme im uviedli argumenty, že takéto zvýšenie ceny je pre našu malú rodinnú firmu s 30 až 35 zamestnancami fatálne a nemáme reálnu možnosť túto požadovanú cenu pokryť,“ uviedol Sirotka. Odpoveď od SPP bola jasná. Sirotkovi poďakovali za email, no stále trvali na podpise novej zmluvy, alebo na jej odstúpení.

Denníku Pravda sa odvtedy ozval s podobnými problémami aj trnavský podnikateľ s reštauráciami, podobné problémy donútili zavrieť aj hotel Baske Villa z Trenčianskych Teplíc.

restauracia planetka Čítajte viac Reštaurácie likvidujú vysoké účty za energie. Končíme, máme si pýtať za menu 15 eur? Pýta sa majiteľ

Neskôr však prišla správa, že SPP od zmluvy aj tak odstupuje. „Máme však za to, že možnosť odstúpiť od zmluvy je jedna vec, druhou by mal byť zmysluplný dôvod,“ uviedol nechápavo Sirotka.

Sirotka však nechcel nechať svojich prenajímateľov len tak a konal ďalej. Hľadal pomoc na vyšších miestach a napísal list dnes už bývalému šéfovi SPP Richardovi Prokypčákovi, aby prehodnotil ceny elektrickej energie.

Odpojili ich

Odpoveď prišla do pár dní. S ňou však majiteľ budovy v bratislavskej mestskej časti Ružinov nebol vôbec spokojný. Síce štátny podnik prejavil ochotu znova zabezpečiť dodávky, ale len v zmysle platného cenníka, čiže 10 násobne vyššie, a to s 12 mesačnou výpovednou lehotou. „Dôvod nie je teda neevidovanie zmluvy, ale neakceptovanie enormného zvýšenia ceny oproti platnej zmluve,“ vysvetľuje Sirotka.

generálny riaditeľ a podpredseda predstavenstva Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Richard Prokypčák. Čítajte viac Šéf SPP o dodávkach plynu: Patríme k premiantom

Reštaurácia Planetka a ďalších deväť menších podnikateľov sídliacich v budove u Sirotku sa koncom augusta teda obrátili na samotného predsedu vlády. A taktiež oslovili so svojim problémom aj predsedu hospodárskeho výboru Petra Kremského (OĽaNO).

O pár dní na to budovu odpojili od prúdu. Všetko, čo mali na elektriku – chladničky či mraziace boxy, prestali fungovať, zákazky museli porušiť a straty dosiahli od vypnutia až do znovuotvorenia 10 tisíc eur.

„Vieme, že v aktuálnej situácii sa zvýšenie cien dotkne aj našej firmy, ale mali sme za to, že SPP z pohľadu svojich ziskov nie je nútený teraz narýchlo vypovedúvať platné zmluvy malým firmám. SPP nič nebráni počkať na avizované riešenia zo strany vlády a uzatvárať nové zmluvy až následne,“ dodal Sirotka.

Nakoniec sa však podarilo zohnať Sirotkovi alternatívneho dodávateľa. Zohnal si malého dodávateľa, s tým, že sa mu nemusel viazať na 12 mesiacov. Dnes sú znova otvorení, no stále čakajú na to, akú pomoc štát predstaví.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #energie #Slovensko #SPP #elektrina