Reštaurácie likvidujú vysoké účty za energie. Končíme, máme si pýtať za menu 15 eur? Pýta sa majiteľ

Drahá elektrina, plyn a teplo. Faktúry za energie si už začali vyberať svoju daň. Ich niekoľkonásobné zvýšenie mnoho z reštaurácií a hotelov nevie ustáť. Niektoré prevádzky museli zavrieť. Iné stále bojujú. Sťažujú sa, že štát neprišiel so žiadnou zásadnou pomocou.

11.10.2022 15:03
restauracia planetka Foto:
Takýto oznam zavesila reštaurácia Planetka na svoju bránu.
debata (255)

Ročný nárast o 25-tisíc eur za energie pristál na stole aj podnikateľovi z Trnavy Marcelovi Pažítkovi, ktorý prevádzkuje dve reštaurácie. Súčasnú zmluvu s alternatívnym dodávateľom Elgas má do konca roka, no od nového roka zvýšenú sumu odmieta platiť.

Navyše, Slovenské elektrárne ho nemôžu prijať, tvrdí manažér reštaurácie s názvom Per Tutti. Ako dôvod, prečo ju nechcú prijať, Slovenské elektrárne tvrdia, že to majú zakázané, pretože Elgas neskrachoval. V hre je ešte pripojenie k Slovenskému plynárenskému priemyslu (SPP), ale aj ten mu ponúka vysoké faktúry, pretože spadá do neregulovaného segmentu. Spoločnosti teda neostáva nič iné, len platiť drahé energie alebo zavrieť. To, samozrejme, nechce.

Šéf hnutia Sme rodina. Čítajte viac Pomoc za 1,5 miliardy stojí, poslanci sa boja Matovičových atómoviek. Kollár sa vyhráža predčasnými voľbami

Vysoké sumy mu však začali prichádzať už vo februári. „Mám 30 zamestnancov, ktorých som udržal celú pandémiu, a teraz sme v skoro rovnakej situácii, keď si hovoríme – zlatá korona,“ hovorí zúfalý Pažítka.

Náklady na energie – teda plyn a elektrinu – sa mu zvýšili v jednej z dvoch prevádzok z dvetisíc eur na osemtisíc. Preto sa pýta: Koľko by podľa týchto nákladov mala stáť pizza či obedové menu – 15 eur? „Kto by si to prišiel kúpiť?“ kladie si otázku Pažítka.

Podobné problémy zažila aj ružinovská reštaurácia Planetka. SPP ju odpojilo od energií. Majiteľ budovy Vladimir Sirotka, kde podnik sídli, má zmluvu so štátnym dodávateľom od roku 2014, no vraj podľa neho došlo k pochybeniu na strane SPP a po novom mu vyrubil zhruba desaťnásobné zvýšenie cien za energie. Presne do dnešných dní platili 35 eur za 1 megawatthodinu. Dnes im SPP ponúka ten istý objem za 349,70 eur.

„Bolo nám čudné, že by SPP ako veľký podnik nemal poriadok v zmluvách. Na základe čoho teda inkasovali naše platby a dodávali elektrinu? Nikdy nás nekontaktovali, existenciu zmluvy si mohli jedným telefonátom overiť. Rovno poslali novú zmluvu s neštandardne krátkym termínom – 8 dní – na podpísanie,“ hovorí Sirotka. Zo dňa na deň, bez upozornenia ich jednoducho odpojili. Všetko, čo mali na elektriku – chladničky či mraziace boxy – prestalo fungovať, zákazky museli zrušiť a straty dosiahli od vypnutia až do znovuotvorenia 10-tisíc eur. Príbeh budovy má však šťastný koniec. Našli si malého dodávateľa, ktorý im dodávky obnovil. Netrpezlivo však čakajú na ďalšie kroky a pomoc štátu.

Ďakujeme za priazeň, končíme

Podobných prípadov je stále viac a viac. Na facebookových a webových stránkach sa objavujú oznamy, že prevádzky jednoducho museli zatvoriť. Jednou z nich je napríklad Baske Villa v Trenčianskych Tepliciach. „Priatelia Baske Villy. Ďakujeme vám za vašu priazeň. Krásne sme to rozbehli. No musíme na určitú dobu zavrieť. Bez pomoci štátu výdavky na energie neutiahneme,“ takéto slová si môžu zákazníci prečítať na ich webovej stránke. Navýšenie cien začali pociťovať už od februára tohto roka. Cena za elektrickú energiu sa zvýšila o 230 percent a cena za plyn až o 263 percent, tvrdí pre Pravdu majiteľ prevádzky Slavomír Podmanický.

zväčšiť Baske Villa zatvára svoju prevádzku, kvôli... Foto: Baskevilla.sk
baske villa Baske Villa zatvára svoju prevádzku, kvôli vysokým cenám za energie.

Dopĺňa, že bojovať s dodávateľmi o zníženie ceny sa nedá. „Šetriť sa tak dá v rodinnom dome, kde si to celá rodina uvedomuje a oblečie si o jeden-dva svetre viac. Ale hosťom v hoteli to nevysvetlíme, že je v izbách a v spoločných priestoroch chladno a že za to môžu vysoké ceny energií, respektíve, že za to môže štát. Hostia odídu a už viac k nám neprídu,“ uviedol Podmanický.

Malé zníženie spotreby energie môže dosiahnuť majiteľ hotela v Trenčianskych Tepliciach tak, že zavrie wellness, ale k tomu úmerne by sa mala znížiť aj cena za pobyt, takže by to „žiadne víťazstvo“ nebolo. Ešte jedno riešenie by sa podľa neho dalo nájsť, a to úmerne zvýšiť ceny za pobyt. To by však s veľkou pravdepodobnosťou mali prázdny hotel. „Takže sme v Baske Villa pristúpili k radikálnemu riešeniu, a to: od polovice novembra 2022 do konca apríla 2023 celé zariadenie úplne zatvárame a k tomu dňu aj prepúšťam všetkých zamestnancov,“ uviedol na záver Podmanický.

Spomínané prípady nie sú jediné. „Napriek znižovaniu spotreby a šetreniu náklady stúpajú aj v iných prípadoch niekoľkonásobne. Najväčšia obava hotelierov je z nástupu vykurovacej sezóny a obdobia mimo sezóny, teda jesenné mesiace,“ uviedol Marek Harbuľák, prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska. Vtedy počet hostí klesá. Rezervácie hotelierom v súčasnosti prichádzajú veľmi pomaly, a tak sa mnohí rozhodujú, že svoje prevádzky zatvoria. Nemajú inú možnosť, niet z čoho sanovať straty.

Problémy hlásia aj ostatní

Mnohé hotely a reštaurácie spadajú do neregulovaného segmentu, to znamená, že vysoké účty na trhoch za elektrinu a plyn sa okamžite premietajú do faktúr. Na rozdiel od domácností, ktoré sú regulované a ceny majú zaistené do konca roka 2022. Pažítkove reštaurácie sa snažili udržať spotrebu elektriny pod 100-tisíc megawatthodinami, aby sa dostali pod limit, ktorý by chránila štátna regulácia. Problém je však v tom, že spoločnosť má sídlo v budove, v ktorej pôsobí od decembra 2020, a teda nevie preukázať dva roky nepretržite spotrebu elektrickej energie. „My sme dodávateľovi energie aj poskytli výpis od minulého majiteľa, ktorý tiež limit neprekročil, no neuznali nám to,“ uviedol Pažítka.

Šoky v podobe vysokých faktúr dostávajú podľa Marka Harbuľáka, hlavne tie prevádzky, ktorým sa končila viazanosť zmlúv v priebehu roka. „Problémom je aj to, že mnohé prevádzky nedostali od svojich dodávateľov nové návrhy a zmluvy, čiže nakupujú za spotové ceny. V takých prípadoch dochádzalo v letných mesiacoch k 5– až 7-násobnému nárastu nákladov na energie, čo je pre väčšinu reštaurácií likvidačné,“ dodal Harbuľák.

Prevádzky prežívajú ťažšie časy, ako boli časy pandémie. Prezident AHRS hovorí, že ide o také extrémne nárasty cien energií, ktoré nedokážu malé a stredné podniky bez zásahu a pomoci štátu prekonať. Znižovanie spotreby a šetrenie sa realizuje už od minulého roka. „No to nestačí,“ podotkol Harbuľák. Nárast nákladov je taký vysoký, že ak by sme ich premietli do cien služieb, budú tieto služby nepredajné. Bojovať musia podľa slov Harbuľáka vlády a európske inštitúcie a vykonávať opatrenia, ktoré by zastabilizovali ceny energií na rozumnej úrovni.

SPP garantuje nízke ceny iba domácnostiam

SPP tvrdí, že neukončuje zmluvy z dôvodu vysokých cien elektriny a plynu na svetových trhoch so žiadnymi zákazníkmi v regulovaných segmentoch. Ale ak podnik spadá do sekcie neregulovaných, platia preň trhové ceny. „SPP nakupuje pre odberateľov v neregulovaných segmentoch (mimo domácností a malých podnikov) elektrinu a plyn za trhové ceny, ktoré v súčasnosti sú niekoľkonásobne vyššie ako to bolo pred rokom, či dvoma, a túto cenu musí, ako ktorýkoľvek iný dodávateľ, zohľadniť v cene pre odberateľa. SPP nemôže dodávať elektrinu a plyn pod náklady, keďže by to spoločnosti spôsobovalo stratu a navyše je takéto konanie zakázané z hľadiska ochrany hospodárskej súťaže a je trestným činom,“ uvádza SPP v reakcii pre denník Pravda.

kremsky Čítajte viac SPP už odpája prvých ľudí a firmy, tvrdí Matovičov poslanec. Nepodpísali vyššie zmluvy za energie a prišlo odpojenie

Situácia na trhu s energiami je podľa plynárenského podniku v celej Európe bezprecedentná. Plynári upozornili, že podnik ďalej aktívne spolupracuje s Ministerstvom hospodárstva SR a ďalšími relevantnými inštitúciami na opatreniach zameraných na zmiernenie dosahu vysokých cien energií na domácnosti, prípadne ďalších zraniteľných odberateľov.

Celý problém kritizoval aj predseda Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti Peter Kremský (OĽaNO). Vyzval vedenie SPP, aby zastavilo šikanovanie a odpájanie podnikateľov a občanov a vzdalo sa svojich funkcií. Poslanec údajne eviduje niekoľko prípadov, v ktorých dodávatelia elektriny a plynu zrušili zmluvy drobným odberateľom a následne im ponúkli nové zmluvy s vyššími cenami. „V posledných dňoch som sa stretol s viacerými prípadmi, keď dodávatelia elektriny a plynu zrušili existujúce zmluvy drobným podnikateľom alebo občanom. Potom im ponúkli násobne vyššie ceny, a keď okamžite nepodpísali novú zmluvu, v priebehu niekoľkých dní im vypli plyn a elektrinu,“ vysvetlil Kremský. Na začiatku októbra sa vzdal funkcie Richard Prokypčák a nahradil ho Miroslav Kulla.

Ak sa vám stalo niečo podobné, alebo poznáte niekoho s rovnakým príbehom, napíšte nám na ekonomika@pravda.sk

© Autorské práva vyhradené

255 debata chyba
Viac na túto tému: #energie #Slovensko #plyn #SPP #elektrina #podniky