Prepúšťanie a rušenie pobočiek. Slovenskí poštári inovujú

Osekávanie nákladov, šetrenie a premena na digitálnu firmu 21. storočia. Týmto prechádzajú slovenskí poštári.

17.10.2021 17:13
Pošta Foto: ,
pošta
debata (38)

Dedinka Becherov v Bardejovskom okrese má necelých tristo obyvateľov. Od prvého apríla im zrušili pobočku Slovenskej pošty. Starosta Jozef Gmiterko to očakával. „Počítali sme s tým, veď ani obce s tisíc obyvateľmi v okolí nemajú pobočky,“ hovorí pre Pravdu. „Pošta u nás bola 72 rokov. Starší ľudia boli zvyknutí chodiť do pobočky, tí mladší ju až tak nepotrebujú.“

Osekávanie nákladov, šetrenie a premena na digitálnu firmu 21. storočia. Týmto prechádzajú slovenskí poštári. Štátna firma za posledné roky prepúšťala a rušila pobočky, aby zefektívnila fungovanie. V súčasnosti v nej pracuje vyše 12-tisíc ľudí a patrí k najväčším zamestnávateľom v krajine. V tomto roku dali výpoveď 810 zamestnancom. Dohromady za dva roky predtým zase prepustili vyše 230 ľudí. V štátnom sektore poštárom konkurujú Železnice Slovenskej republiky so 14-tisíc zamestnancami. Podobný počet ľudí zamestnáva v súkromnom sektore napríklad Volkswagen Slovakia.

BalíkoBOX, Slovenská pošta Čítajte viac Pošta rozširuje sieť balíkoboxov, aktuálne ich je 142

Starosta Gmiterko neprotestoval, keď sa dozvedel, že im zrušia pobočku. „Skôr išlo o to, dohodnúť sa, ako budeme fungovať ďalej,“ tvrdí. Po novom chodí do obce doručovateľ na aute, obíde domy a rozdá zásielky. „Dôchodky sa donesú,“ hovorí s úsmevom starosta obce pri poľských hraniciach. Pošta ruší pobočky v obciach, kde záujem o služby v kamennej pobočke klesol pod trvalo udržateľnú úroveň. „Sú prevádzky, kde priemerné denné tržby dosahujú 40 eur,“ tvrdí hovorkyňa podniku Iveta Dorčáková.

Kamenné pobočky nahrádzajú e-služby

Jednu z pobočiek zrušili aj v Leviciach. Mestu len oznámili, že sa ruší. „Bola to hotová vec, na základe ich výpočtov a vyhodnocovacích analýz. Zvýšil sa tým nápor na zvyšné dve pobočky pošty v meste. Ohlas občanov je negatívny,“ hovorí primátor Peter Benček. Podľa Pošty zvyšné dve pobočky v Leviciach nápor klientov zvládajú. Nastal však problém s bezbariérovým prístupom. Zrušená pobočka ho mala, z tých, čo ostali, ho má len jedna, tá menšia. Tá väčšia, kam chodí najviac ľudí, ho nemá. To robí ťažkosti mamičkám s deťmi a imobilným občanom. „Dostali sme prísľub od Slovenskej pošty, že to bude doriešené a vyriešené už do konca roka,“ tvrdí primátor.

Slovenská pošta počítala s tým, že oznámenia o konci pobočiek vyvolajú negatívne reakcie. Podľa Dorčákovej ale nezaznamenali sťažnosti vo veľkej miere. „Pošta je prevádzkovaná v podobe kamenných predajní v 1 372 obciach na Slovensku. Z celkového počtu je to 47 percent,“ vysvetľuje hovorkyňa. Kde nie je pobočka, tam sa pokrývajú služby inými spôsobmi.

Dorčáková hovorí, že zmeny v sieti pobočiek vždy dôkladne preberú so samosprávami. Ak sa niekde pobočka ide rušiť, naplánuje sa alternatívne pokrytie služieb. Zároveň zdôrazňuje, že skončenie klasickej kamennej prevádzky neznamená, že Slovenská pošta z danej obce odchádza, mení iba formu poskytovania služieb. Je to aj prípad Levíc, kde podnik zriadil balíkobox. „Je ľahko prístupný aj pre imobilných občanov, znížil nápor klientov v jednotlivých pobočkách a najviac ho využívajú mladí ľudia,“ doplnil Benček.

Dôvodom znižovania pobočiek je podľa analytika Finlord.cz Borisa Tomčiaka optimalizácia nákladov. „Využitie služieb najmä v malých obciach je minimálne a vzhľadom na náklady na priestory a personál sa ich prevádzka nevyplatí,“ vysvetľuje. Firma jednoducho musí byť efektívna a tiež musí inovovať svoje produkty a služby pre ľudí. „Rušenie pobočiek je nepriaznivé predovšetkým pre starších ľudí, ktorí nemajú auto, aby na ňom zašli do ďalšej najbližšej pobočky,“ hovorí Tomčiak a dodáva, že aj štátny podnik, ako je Slovenská pošta, musí dbať na efektívne využívanie prostriedkov. Ušetrené peniaze môže použiť na skvalitnenie služieb v ostatných pobočkách. Aj to je cesta, ako by mala veľká štátna firma napredovať.

Investícia do elektrickej flotily

Zmeny sa dejú aj vo Svidníku. Po dvadsiatich rokoch tam opravujú parkovisko pošty, kde bol vždy problém s kanalizáciou. „Plánujú vymeniť aj všetky vozidlá pošty za elektromobily, na parkovisku má byť nabíjačka pre tieto autá. Opraviť sa má aj celá budova pošty,“ tvrdí primátorka Svidníka Marcela Ivančová. Pre mesto je to dobrá správa. No vzhľadom na to, že v okrese sa jedna pobočka aj rušila, počítajú v meste s väčším náporom klientov. „Kapacitne to dúfam naša pošta zvládne. Bolo by dobre, kedy v obci, kde pobočku zrušili, mali ľudia služby pošty k dispozícii aspoň v nejakom obmedzenom režime,“ dodala Ivančová.

V blízkej budúcnosti si poštári dávajú za cieľ väčšiu elektronizáciu služieb. „Príkladom inovácie je aj zavedenie a rozširovanie siete samoobslužných terminálov – balíkoboxov – ale aj možnosť predplatenia podávaných zásielok on-line cez aplikáciu ePodaci hárok,“ tvrdí Dorčáková. Dodáva, že podľa štatistík ich on-line služby najviac vyhľadávajú mladší zákazníci. Aplikáciu v súčasnosti využíva takmer 270-tisíc ľudí a elektronický podací hárok zhruba 400-tisíc, tvrdí Dorčáková.

Slovenská pošta má v pláne investovať do elektromobilov aj inde ako vo Svidníku. Aktuálne analyzujú, koľko takýchto áut a kde potrebujú. „Dnes tvoria ,zelené' vozidlá vyše 14 percent z celkového počtu. Dvadsaťjeden vozidiel jazdí na elektrický pohon a 207 na zemný plyn. Okrem toho využívame aj 29 elektroskútrov,“ spresňuje Dorčáková. V blízkej budúcnosti plánujú zaradiť do vozidlového parku aj štvorkolky, trojkolky a bicykle na elektrický pohon.

Tržby štátnej firmy sa za posledné roky pohybujú podľa portálu Finstat zhruba na úrovni 300 miliónov eur. Vlani evidovali tržby vyše 320 miliónov eur, no zároveň zaknihovali stratu takmer 16 miliónov eur. Rok predtým boli pri podobných tržbách v zisku skoro 1,4 milióna a ešte rok predtým zase v strate takmer 4,6 milióna eur.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #prepúšťanie #pošta #zamestnanci