Bazény, grily, klimatizácie, záhradný nábytok či spacáky sú trendom tohtoročnej letnej sezóny 2021. Potvrdzujú to slová predajcov, ktorých oslovil denník Pravda. „Pretrvávajúce teploty spôsobili zvýšený záujem o mobilné klimatizácie, čističky vzduchu, ventilátory, vírivky a bazény,“ tvrdí Sabina Boudová, marketingová manažérka Datartu s tým, že evidujú aj nárast predajov fénov, čítačiek kníh, navigácií, fotoaparátov a autochladničiek.
Pandémia taktiež „vyhnala“ ľudí do záhrad. Maloobchodný reťazec Mountfield zaznamenal zvýšený záujem o všetky záhradné prístroje a potreby, ktorými si ľudia zveľaďovali svoje domy, záhrady, chaty či chalupy. „Medziročne stúpali predaja bazénov, víriviek, záhradných prístrojov a napríklad aj voľnočasových komodít ako sú elektrobicykle,“ vymenúva široký sortiment hovorkyňa Mountfieldu Kateřina Böhmová.
Slová predajcov potvrdzuje aj analytička Lenka Buchláková z Fingo.sk. „Aktuálne sledujeme zvýšený záujem o stany, hojdacie siete, grily, vonkajšie sedenie na terasy či záhradu a bazény.“ Ako ďalej dodáva, cena bazénov medziročne stúpla o zhruba 18 percent, pri záhradnom nábytku sme v e-shopoch zaznamenali nárast ceny o vyše 27 percent.
Čítajte aj Idete do Chorvátska? Tu je 6 atrakcií Dalmácie, kam určite vezmite detiMore na záhrade
V tomto roku sa začala takzvaná bazénová sezóna o niečo neskôr ako vlani. Všimli si to aj predajcovia na správaní zákazníkov. „Predaje bazénov začali stúpať až v júni s príchodom vyšších teplôt, zatiaľ čo vlani už počas apríla,“ hovorí Ondřej Hnáta, riaditeľ Alza. Ľudia v tomto roku však investujú do drahších bazénov. Aj v Datarte je záujem o kúpanie sa doma. „Predaj bazénov a víriviek vzrástol medziročne o vyše 200 percent,“ potvrdzuje Boudová.
Klasické dovolenkové plány raz a opäť zhatila pandémia. Zdá sa však, že ľudia si našli náhradné riešenie. A to dovolenku doma, ktorá spôsobila podľa Kateřiny Böhmovej medziročný zvýšený záujem o kúpu bazénov či víriviek. Teplo a letné dni sa podpísali pod vyšší predaj bazénov. V porovnaní s rokom 2020 evidujú v Mountfielde vyšší záujem o vírivky – až o 30 percent viac, a stúpli i predaje bazénov rovnako o 30 percent.
Grily a domáce udiarne
Podobný rastúci trend je aj vo výrobkoch na prípravu jedla. Predajcovia rátajú v tomto segmente nárasty v desiatkach percent. Príkladom sú napríklad záhradné grily. V internetovom obchode Alza evidujú stúpajúci dopyt najmä po tých plynových. Záujem majú ľudia aj o príslušenstvo, ako sú woky, panvice, rošty na ryby či pizza kameň. Predaje grilov vzrástli na Alze už v máji. „V porovnaní s vlaňajším májom, keď padali všetky naše historické rekordy, boli tento rok v máji o ďalších 20 percent vyššie,“ hovorí Hnáta. Ľudia si však v internetovom obchode obľúbili i domáce elektrické udiarne, kde evidujú nárast predaja o 100 percent v porovnaní s minulým rokom.
V Datarte na číslach zaznamenali medziročný nárast predaja grilov o viac ako 300 percent. Štatistiky predajov Mountfield potvrdzujú, že záujem o grily je o 20 percent vyšší v porovnaní s rokom 2020.
Čítajte viac Bude dovolenka na Slovensku najbezpečnejšou voľbou? Hotelieri evidujú záujem, ale aj stornáVysoký dopyt po klíme
Všetci denníkom Pravda oslovení predajcovia evidujú veľký dopyt po klíme. Schladiť si domáce bývanie je dnes už takmer štandard. A tak sa ochladzovače vzduchu, vetráky či rôzne klimatizácie tešia veľkej obľube. „Len za prvú polovicu júna sa predaje ventilátorov na Alze v porovnaní s predchádzajúcimi štrnástimi dňami takmer zdesaťnásobili,“ prezrádza Hnáta. Hitom sú však podľa neho ochladzovače vzduchu, kde predaje vystrelili nahor až o 1 400 percent. V tomto internetovom obchode sa dobre predávajú aj ventilátory – až o 150 percent viac v porovnaní s predošlým obdobím.
Ostatní predajcovia čísla rôznych klimatizácií neprezradili, no podľa ich slov je dopyt takisto po tomto segmente vysoký.
Leto pod širákom
Tatry, Liptov, Donovaly či Zemplínska šírava. Keďže obľúbenú dovolenku pri mori mnoho ľudí bude musieť vymeniť za domáce lokality a jazerá, prispôsobili tomu aj nákupné plány. Podľa slov predajcov je veľký záujem hlavne o vybavenie na pobyt v prírode. Stany, ruksaky či nafukovačky sa podľa nich predávajú rýchlejšie ako teplé rožky.
Ľudia dnes chcú mať v prírode zaistený komfort. Na Alza.sk sa to prejavilo najmä v tom, že nakupujúci sa neboja investovať do hrubších či samonafukovacích karimatiek a matracov či drahších spacákov a stanov. V minulom roku ľudia nakupovali spacáky v cene 20 eur, teraz investujú do nákupu tohto tovaru 50 eur. „So začiatkom hlavnej letnej sezóny je nárast dopytu po rodinných stanoch pre štyri a viac osôb v hodnote 800 eur a viac,“ hovorí Hnáta. Pretrvávajúcim trendom v tomto roku sú taktiež samonafukovacie stany.