Práčka, sušička, umývačka nemusí prísť do Vianoc. Predajcovia hovoria, aké darčeky ľudia vyhľadávajú

Obdobie Vianoc je obdobie darčekov, ozdôb a veľa jedla. Minulý rok mali ľudia problém s dlhými čakacími lehotami na vianočné darčeky. Museli si objednávať mesiace dopredu, aby im stihol doraziť do Štedrého dňa. Dnes robí kupujúcim vrásky najmä ceny. Tie rastú a už dnes je isté, že aj Vianoce tento rok vyjdú Slovákov drahšie ako tomu bolo v minulosti.

18.10.2022 05:00
rodina, Vianoce, radosť, darčeky, deti Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Aktuálna inflácia na Slovensku sa medziročne vyšplhala na 14,2 percenta. Zdražovanie tak zasiahne aj nákup darčekov. Cenu produktov okrem samotnej výroby ovplyvňuje aj doprava, pretože najviac elektroniky na Slovensko mieri práve z Číny.

Vianoce, vianočné nákupy Čítajte viac Veľké vianočné cenové porovnanie. O koľko zdraželi potraviny a koľko zaplatíme za darčeky? (+ tabuľky)

„Počas tohto roku sa cena za dopravu veľkého kontajnera z Ázie do Európy znížila na zhruba približne 10 270 eur, čo je takmer o polovicu menej ako na konci minulého roka. Napriek tomu sú ceny dopravy výrazne vyššie v porovnaní s obdobím pred pandémiou. Spolu s drahšou výrobou a silným americkým, dolárom, za ktorý sa tovar v Ázii nakupuje, možno tento rok očakávať ceny elektroniky pred Vianocami v priemere o 20 až 25 percent vyššie ako vlani. Ľudia tak budú často zvažovať, ktorý tovar kúpia a ktoré naopak nutne nepotrebujú,“ hovorí David Fuchs, predseda predstavenstva spoločnosti Agora DMT, ktorá je najväčším domácim dovozcom elektroniky.

Práčka či umývačka nemusí doraziť tak skoro

Oproti pandémii sa približne o polovicu skrátil aj čas dodania z Číny, pri leteckej doprave je doba od výroby v Ázii po predaj na Slovensku okolo jedného mesiaca, pri objemnejšom tovare prevážanom loďou sú to tri mesiace, priblížil Fuchs. Približne 80 percent elektroniky nachystanej na vianočné nákupy je už v súčasnej dobe na Slovensku. Záujem je podľa neho najmä o úsporné spotrebiče a inteligentných pomocníkov do domácností. „Zaznamenávame obrovský nárast predajov výrobkov pre inteligentnú domácnosť, ktoré pomáhajú šetriť energie. Typicky ide o inteligentné zásuvky, termostaty, nastaviteľné hlavice na kúrenie a ďalšie produkty. Tie môžu v závislosti od spôsobu používania ušetriť až 50 percent spotreby energie a návratnosť investície je pri dnešných cenách energií niekoľko mesiacov,“ tvrdí Fuchs.

No aj napriek tomu, problémy s nedostupnosťou stále pretrvávajú v niektorých kategóriách, ako sú napríklad veľké biele spotrebiče, informuje spoločnosť Mall Group pod ktorú patrí online obchodník mall.sk. Ide najmä o práčky, sušičky, umývačky. Továrne produkujú menej a nevyrábajú sa predovšetkým lacnejšie typy spotrebičov, ktoré by patrili k tým najpredávanejším. Výrobcovia tak nie sú schopní pokryť celosvetovú objednávku. „Situáciu neuľahčuje ani rast cien materiálu a logistiky v posledných dvoch rokoch,“ tvrdí Pavla Hobíková, hovorkyňa spoločnosti Mall Group. S tým, že mnoho modelov si zákazníci nemôžu zabezpečiť kvôli tomu, že u väčšiny značiek prebieha zmena sortimentu, teda veľa zabehnutým modelov sa ukončuje výroba a nahrádzajú ich novinky.

V každom prípade obchodníci z Mall Group tvrdia, že na tohtoročnú vianočnú sezónu sú pripravení. Darčeky postupne naskladňujú a snažia sa ho na Slovensko dostať čo najvýhodnejšie. „Vianočná sezóna je pre nás najdôležitejším obdobím v roku, na ktoré sa pripravujeme prakticky po celý rok. V posledných rokoch pozorujeme, že ľudia nakupujú darčeky čím skôr, veľkým spúšťačom je koniec októbra a zľavové akcie typu Black Friday. Tento rok je ale výnimočný, pretože už od konca augusta vnímame, že sa niektorí zákazníci rozhodli kvôli obavám z rastúcich cien nečakať a s kupovaním vianočných darčekov už začali,“ pokračuje Hobíková.

Čo sa týka doručovacích kapacít, tak v spoločnosti Alza zase veria, že sa im podarí vďaka sieti AlzaBox doručiť všetky darčeky načas. „S blížiacim sa Štedrým dňom budeme zákazníkov už v priebehu tvorby objednávky produktu informovať, aký druh dopravy majú voliť, aby im došli darčeky včas,“ uviedla Daniela Chovancová, hovorkyňa Alza Slovensko a Česko.

nakupovanie senior koronavírus potraviny Čítajte viac Elektronika, potraviny, ale aj knihy. Ich cena ide prudko hore, Vianoce nás vyjdú drahšie

Objednávky v Alze riešia už od leta, aby zákazníkom dokázali ponúknuť do sezóny široký výber hračiek aj elektroniky, či iných produktov, po ktorých je pred Vianocami najväčší dopyt. Aktuálne majú skladové zásoby na úrovni, tak aby dokázali okamžite reagovať na objednávku, a pritom nie sú preskladnení.

Na webe Mall Group v posledných týždňoch vidia, že ľudia vyhľadávajú typicky vianočné kategórie, ako sú hračky, mobilné telefóny, televízie alebo tiež športové vybavenia. Obľúbeným darčekom sú každoročne domáce spotrebiče. V Mall Group dnes vnímajú, že pre zákazníkov je čím ďalej, tým viac dôležitejší parameter energetickej úspornosti. V rámci rozhodovania je to v poslednej dobe vôbec najpoužívanejším kritériom.

Ľudia majú obavy zo zdražovania

Alza hovorí, že ceny tlačí dole najviac, ako sa len dá. „Chceme byť pre zákazníkov dobrou voľbou v tak náročnom období, preto sme upravili našu cenovú politiku a zrovnali sme ceny produktov s konkurenciou,“ informuje Chovancová. Alza si taktiež spravila prieskum, kde zistila, že spotrebitelia toľko nepozerajú na cenu, pokiaľ nakupujú v klasických kamenných predajniach či obchodných centrách.

osvetlenie, žiarovka, dobré bývanie, Čítajte viac Luster so štyrmi LED žiarovkami vie ušetriť aj 60 eur. Úsporné svietidlá idú na dračku

Mall Group tvrdí, že aj z dôvodu obáv zo zdražovania sa ľudia rozhodli nečakať a začali si nakupovať vianočné darčeky už na začiatku septembra. Rolu hrá aj obava z toho, že nevedia, ako sa ďalej môže situácia vyvinúť okolo pandémie a chcú sa vyhnúť klasickému predvianočnému stresu v obchodoch. Taktiež v živej pamäti ostávajú aj problémy s dodávateľskými reťazcami a nedostupnosti niektorých produktov.

Takisto evidujú skoršie vianočné nákupy aj na Alze. „Z nášho prieskumu vieme, že sú to väčšinou takí zákazníci, ktorí chcú nakúpiť kvalitné dary, pohodlne a bez stresu,“ vysvetľuje Chovancová. Zároveň dodáva, že vzhľadom k súčasnej ekonomickej situácii počítajú tiež s tým, že niektorí spotrebitelia nechajú nákupy na Vianoce až na poslednú predvianočnú výplatu v decembri, teda 2–3 týždne pred Štedrým dňom. Je tiež možné, že ľudia z finančných dôvodov radšej nakúpia len hračky a darčeky pre deti, no dary pre dospelých tento rok vynechajú.

Investičná platforma Portu odhaduje, že ľudia práve kvôli vysokým cenám budú menej míňať. „Neistá ekonomická situácia dáva tušiť, že ľudia budú šetriť a vianočné darčeky budú kupovať menej než po minulé roky,“ informuje investičná platforma Portu. S tým, že je vysoko pravdepodobné, že si obchodníci budú chcieť prilepšiť a tesne pred Vianocami predávané produkty zdražia. To by mohlo znova domácu infláciu rozhojdať smerom nahor.

Investičný analytik Swiss Life Select a pedagóg Pavel Škriniar upozorňuje, že pri nákupe darčekov treba dať pozor na zbytočné zadlženie sa. „Dlhom človek uprednostňuje súčasný pocit pred budúcou situáciou. Dlh znamená istotu splátok pri neistom príjme. Rizikové je to v situácii, ak sa dlh použije na kúpu aktíva, ktorého hodnota v čase klesá, pre iného už po kúpe nemá hodnotu, resp. je nedostupné,“ tvrdí.

Upozorňuje, že existuje dlh dobrý aj dlh zlý. „Príkladom dobrého dlhu je hypotéka, ktorou si kupujeme domov, ale aj tá, ktorá slúži na kúpu investičnej nehnuteľnosti. Dobrým dlhom je aj spotrebný úver, ktorým si človek zadováži auto, vďaka ktorému sa bude môcť dopraviť do zamestnania či za klientom. Rovnako aj ten, ktorým si človek zadováži náradie do dielne či vybavenie kancelárie, ak s tým chce podnikať. Každý iný dlh je zlý dlh,“ dodáva Škriniar. Podľa neho je zlý dlh napríklad pôžička na zaplatenie najbližšej splátky iného dlhu, kúpu spotrebného tovaru alebo zážitku.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny #Slovensko #Vianoce #vianočné darčeky
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy