Čaká vás dovolenka? Aký preukaz poistenca stačí a čo treba reklamovať u cestovky

Slováci sa už oveľa zodpovednejšie poisťujú, napriek tomu ich počas dovolenky môže postretnúť viacero nástrah.

27.07.2022 09:43
Cyprus, more, dovolenka, cestovanie, turisti Foto: ,
Ilustračná fotka.
debata (1)

Ako podotýka Pavol Michalec, odborný garant pre neživotné poistenie spoločnosti Universal maklérsky dom, faktom je, že Slováci sa už začali zodpovednejšie poisťovať v porovnaní spred obdobia korony. „Slováci oveľa viac využívajú komplexné balíčky poistného krytia, častejšie ako v minulosti prikupujú aj pripoistenie storna zájazdu a hospitalizácie. V prípade, že cestujú na dovolenku vlastným autom, volia aj pripoistenie asistenčných služieb pre motorové vozidlo,“ konštatuje.

Na čo si teda dať pozor, radí odborník spoločnosti Universal:

1. Komplexný balík kryje aj karanténu

Hoci je o niečo drahší, výhodou je práve komlexnosť poistného krytia. Pavol Michalec informuje, že oproti predkovidovému obdobiu sa už Slováci pred dovolenkou poisťujú zodpovednejšie. „Dané je to asi stále pretrvávajúcimi obavami z ochorenia a určite aj vyžadovaním poistenia zo strany niektorých cieľových destinácií,“ podotýka. Napríklad Belgicko zaviedlo už v máji až 21-dňovú karanténu v prípade potvrdenia opičích kiahní. „Opičie kiahne sú považované za ochorenie ako každé iné. Pokiaľ nebude vyhlásená epidémia alebo pandémia, budú náklady na ošetrenie a hospitalizáciu kryté z poistenia liečebných nákladov,“ vysvetľuje Pavol Michalec Komplexné balíky poistenia majú maximálne krytie a okrem poistenia liečebných nákladov poskytujú aj poistenie predĺženia pobytu z dôvodu nakazenia sa ochorením COVID-19, ako aj hlavné pripoistenia, napríklad batožina, úraz či zodpovednosť.

bicykel, Tichá dolina, Vysoké Tatry, Kriváň, MTB bike, dovolenka, športovanie, cyklistika, prilba, Čítajte viac Dovolenka na Slovensku výrazne zdražela. Last minute v Turecku vyjde o polovicu lacnejšie

2. Európsky preukaz poistenca nestačí

Európsky preukaz poistenca umožní v krajinám EÚ zdravotné ošetrenia v rozsahu, aký majú občania danej krajiny. No spoliehať sa na dovolenke len naň nemusí byť výhra. „Mnohí Slováci si ešte stále nedojednávajú cestovné poistenie, ak cestujú v rámci EÚ, a spoliehajú sa len na Európsky preukaz poistenca. Neuvedomujú si, že takto nemajú krytú repatriáciu späť do vlasti, prípadne všetky doplatky, ktoré platia domáci a ktoré si tak budú musieť uhradiť sami,“ upozorňuje Pavol Michalec.

3. Adrenalínové zábavy vyžadujú dodatočné krytie

„Niektorí klienti si už uvedomujú, že ak si chcú na dovolenke užiť extrémny šport, potrebujú aj adekvátne pripoistenia,“ podotýka odborník. Pokiaľ sa klienti prídu poistiť vyslovene so zámerom o adrenalín, sprostredkovateľ si s nimi vždy prejde podrobne, či daný šport bude poisťovňou akceptovaný. „Väčšinou si dajú poradiť. No sú aj takí, ktorí si dojednajú cestovné poistenie len v rizikovej skupine turista, na dovolenke ich zláka vyskúšať si niektorý z adrenalínových zážitkov, a ak pri tom utrpia úraz, zostanú prekvapení a často aj nahnevaní na poisťovňu či sprostredkovateľa, že im napriek ich názoru takéto pripoistenie neuzatvoril,“ upozorňuje Pavol Michalec. Všetky liečebné náklady spojené s takýmto úrazom si totiž musíte v prípade poistnej udalosti hradiť z vlastného vrecka.

4. Nespokojnosť s ubytovaním riešte u cestovky

Ste nespokojní s izbou je špinavá, lozí tam hmyz, prípadne izba zapácha a posteľná bielizeň je fľakatá? Poistenie vám nespokojnosť s ubytovaním nepokrýva, no to neznamená, že sa nemôžete sťažovať či už na hoteli, alebo priamo u delegáta cestovnej kancelárie. Dôvodom na sťažnosť a požadovanie náhrady škody sú určite prípady, ak nie je zabezpečená čistota a hygiena ubytovania, ak je hmyz v hromadnom výskyte, špinavá posteľná bielizeň alebo neupratané izby. Cestovná kancelária musí sťažnosť vyriešiť do 30 dní, v zložitejších prípadoch do 30 dní oznámiť, ako sťažnosť bude riešiť a definitívne ju vyriešiť do 60 dní.

5. Krach cestovnej kancelárie nie je v poistke

Zhoršená ekonomická situácia „položila na lopatky“ aj mnohé cestovné kancelárie. Ako však upozorňuje odborník, cestovné poistenie nerieši krach cestovnej kancelárie. Ešte pri kúpe zájazdu, prípadne pred odletom, si tak vyžiadajte potvrdenie o poistení cestovky proti insolventnosti aj s pokynmi, ako postupovať v prípade jej krachu. „V prípade, že cestovná kancelária skrachuje a klient bude vtedy v zahraničí, rieši to poisťovňa, cez ktorú mala CK dojednané poistenie úpadku cestovnej kancelárie. Klient by sa vtedy mal obrátiť na delegáta CK, poisťovňu, ktorá CK poistila, alebo priamo na náš zastupiteľský úrad,“ radí Pavol Michalec.

online nákup, online nakupovanie, nákup cez internet, žena, karta, notebook Čítajte viac Verejné wifi siete môžu ohrozovať bezpečnosť, hoci majú bezplatný prístup na internet

6. Zmena termínu nie je krytá

Z rôznych dôvodov vám nevyhovuje termín, aj napriek cestovnému poisteniu to nie je dôvod na poistné plnenie zo strany poisťovne. „Nevynútená zmena termínu nie je predmetom žiadneho poistenia ani pripoistenia. Storno objednanej služby má svoje pravidlá presne vymenované v poistných podmienkach, kedy je možné uplatniť si náhradu storna objednanej služby. Dá sa to len v prípadoch akútneho ochorenia, úrazu, hospitalizácie, smrti poisteného alebo blízkej osoby, prípadne živelnej udalosti, náhlej a nedobrovoľnej straty zamestnania, či dopravnej nehody alebo udalosti, ktorá nedovoľuje pokračovať v ceste,“ vysvetľuje Pavol Michalec.

7. Finančná rezerva je nevyhnutná

Okrem výdavkov na dovolenku by ste totiž mali mať aj finančnú rezervu pre všetky neočakávané situácie a výdavky. Rezerva by mala dosahovať až 100 % nákladov na dovolenku. Ide o náklady na cestu a ubytovanie počas dovolenky pre prípad vzniku spomínaných neočakávaných škodových udalostí.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #poistenie