"Od pandémie sa však práca z domu stala plnohodnotným novým normálom pracovného fungovania veľkej časti strednej triedy, keďže sa ukázalo, že nevedie k merateľnému poklesu produktivity práce a mnohým pracovníkom vyhovuje oveľa viac ako každodenné dochádzanie do kancelárie,“ konštatuje sa v analýze.
Z toho, čo sa začalo ako protiepidemické opatrenie počas zákazov vychádzania, sa prakticky stal nový normál pre veľkú časť pracujúcej populácie. Analýza Národnej banky Slovenska ukázala, že viac ako tretina práce vykonávanej na Slovensku sa dá robiť z domu, v Bratislavskom kraji dokonca viac ako polovica. Vyšší podiel zamestnaní, ktoré sa dajú vykonávať z domu, zastávajú ženy a pracovníci s vyšším vzdelaním. Často ide svojou povahou v princípe o „úradnícke“ povolania vykonávané sediac za počítačom pripojeným na internet.
Čítajte viac Rast cien prekročil dvojciferné tempo, je to najviac za posledných 20 rokov. Čo najviac zdraželo? (tabuľky)Preto mnohé firmy svojim zamestnancom, ktorí ešte možnosť práce z domu nemali, rýchlo takéto vybavenie nakupovali. Spolu s tým narástol aj počet pracovných ponúk, ktoré čiastočnú prácu z domu ponúkajú, či dokonca vôbec nevyžadujú pobyt na pracovisku. Podľa analýzy portálu Profesia.sk najviac v odvetviach IT, prekladateľstva, v médiách, či zákazníckej podpore.
S prácou z domu sa zmenila aj organizácie práce, keď sa mnoho rokovaní, porád či stretnutí presunulo do online priestoru prostredníctvom programov ako MS Teams, Zoom, Skype a podobne. Výrazne sa tiež znížil počet pracovných ciest, čo bolo vidno najmä na prepade tržieb business leteniek. „Keďže zamestnanci pracujúci z domu boli fyzicky „v práci“ takpovediac 24 hodín denne, vytvorilo to tiež požiadavku mať na „home office“ aj čas pre seba, teda striktnejšie oddeliť pracovný a súkromný čas,“ skonštatovali analytici.