J&T utlmuje aktivity v Rusku, Slovnaft má pripravený krízový scenár. Slovenské firmy bojujú s následkami vojny

Firmy na Slovensku majú veľké obavy z ešte väčšieho zdražovania energií kvôli ukrajinsko-ruskému konfliktu. To však nie sú jediné problémy, ktoré spoločnosti oslovené denníkom Pravda s fabrikami v Rusku alebo na Ukrajine, prežívajú.

09.03.2022 13:46
newsletter-train Foto:
ilustračná fotka
debata

Vojna, ktorá prebieha u nášho východného suseda, je strašiakom snáď pre všetky odvetvia. Prichádza zdražovanie energií, odstávky exportu ukrajinskej pšenice, tvrdé sankcie na Rusko, z ktorých sa tiež Slovensko bude musieť spamätávať. Nevyhnú sa tomu ani slovenské firmy s pobočkami na Ukrajine alebo v Rusku.

Firmy to zatiaľ zvládajú

Jednou zo spoločností, ktorá pôsobí na ruskom trhu, je skupina J&T Finance Group SE. Svoju činnosť však v minulých rokoch utlmovala vzhľadom na zhoršujúce sa postavenie Ruska na medzinárodnej scéne. Podľa informácií banky okrem predaja splátkovej spoločnosti PGJT v roku 2017, skupina postupne znižovala aj svoju angažovanosť v Rusku. Konsolidovala ju do J&T Banka Moskva. Súčasný podiel ruskej banky na aktívach skupiny predstavuje menej ako dve percentá a príspevok do celkového zisku za minulý rok tvoril približne dve a pol percenta.

SPP, plynovod Čítajte viac Dodávky z Ruska nahradiť nevieme. Stopka poškodí celú Úniu, tvrdí Eustream

„Súčasná situácia nás utvrdzuje v správnosti tohto rozhodnutia a aj naďalej budeme v útlme aktivít pokračovať. Ostro odsudzujeme inváziu ruskej armády na Ukrajinu. Taký silný prejav agresie nemožno v súčasnom svete ospravedlniť ani tolerovať,“ hovorí Patrik Tkáč, podpredseda predstavenstva J&T Finance Group SE.

Narušené dodávateľské reťazce

Najväčší problém nastáva pri prepravcoch nákladnej alebo vlakovej dopravy. Pred niekoľkými dňami sa na Ukrajine následkami ostreľovania podarilo Rusom zneškodniť niektoré železničné trasy. To môžu pocítiť viaceré firmy aj nepriamo. „Naši členovia priamo na Ukrajine síce nepôsobia, avšak napriek tomu, v súvislosti s aktuálnou situáciou, evidujeme viaceré komplikácie,“ tvrdí Martin Hošták, tajomník Republikovej únie zamestnávateľov.

Hošták hovorí, že viacerým firmám zostali stáť vodiči. „Prepravcovia nákladnej dopravy napríklad mali koncom týždňa mnohých svojich vodičov zaseknutých na Ukrajine s autami ruského tovaru, avšak ten v súčasnosti nie je možné previesť cez ukrajinské hranice do Európy. Rovnako tak mali aj vodičov na území Ruska, ktorí sa snažili čo najbezpečnejším spôsobom dostať späť na územie Slovenska, neraz pritom volili až trasu cez Turecko,“ dodáva.

Dopravcovia pritom očakávajú aj ďalšie zhoršenie situácie i možné výraznejšie výpadky v dodávkach tovaru z Ruska, ktorý cez ukrajinské hranice jednoducho neprejde.

Slovnaft, ako aj maďarská skupina MOL, pod ktorú patrí, monitorujú udalosti na Ukrajine, pričom sú stále pripravení zásobovať trh svojimi ropnými produktmi v rámci regiónu. „Zásobovanie je v súčasnosti plynulé a bez obmedzení, maloobchodný aj veľkoobchodný trh s palivami funguje v štandardnom režime na celom území Slovenska,“ povedal hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Zároveň vysvetľuje, že patria do kritickej infraštruktúry štátu a v tejto mimoriadnej situácií úzko spolupracujú so štátnymi orgánmi. Čo znamená, že v prípade akéhokoľvek konfliktu musia svoje služby stále poskytovať a podávať štátu pomocnú ruku.

Pšenica Čítajte viac Hliník, meď, uhlie, plyn, ropa, nikel, pšenica. Ceny komodít sa šplhajú hore

Molnár pokračuje, že ak by sa prepravné trasy z východu uzavreli, majú v talóne záložný plán. A tým je trasa z juhu. „V prípade zásobovania ropy má Slovnaft a Slovensko vďaka Skupine MOL aj alternatívu v podobe južnej trasy, ktorá vedie cez ropovod Adria. Ropovod ide cez územie Maďarska a Chorvátska a ústi v prístave Omišalj, kde vedia tankery priviesť ropu prakticky kdekoľvek zo sveta,“ opisuje Molnár.

Skupina MOL v predchádzajúcich rokoch posilnila zásobovanie rafinérií Slovnaft na Slovensku a Duna v maďarskej Százhalombatte vysokými investíciami v objeme 170 miliónov amerických dolárov, z ktorých sa približne dve tretiny týkali infraštruktúry pre Slovnaft, tvrdí Molnár. Dopĺňa, že tým sa vytvorila dostatočná kapacita na plnohodnotné zásobovanie Slovenska z bratislavskej rafinérie.

Ďalšia spoločnosť, ktorá pociťuje následky vojny, je popradská Tatravagónka. Aj keď jej pobočky sa nenachádzajú v Rusku ani na Ukrajine, pociťuje celoplošné narušenie subdodávateľských reťazcov.

Napriek tomu sa im zatiaľ darí zabezpečovať materiál pre plnenie výrobných plánov. „Zásadné výpadky v oblasti ľudských zdrojov nepociťujeme, keďže spoločnosť má dlhodobý stabilný pracovný kolektív s minimálnym podielom zahraničných pracovníkov,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Tatravagónka Juraj Hudáč.

Namiesto plánovania teraz v Tatravagónke dávajú prednosť krízovému manažmentu. „Musíme sa pripraviť na nepredvídateľnosť situácií, ktoré nás čakajú a spraviť všetko pre naplnenie našich záväzkov,“ dodal Hudáč.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #Slovensko #Rusko #vojna na Ukrajine