Masívny výpadok vlakových spojov pokračuje. Odborník vysvetľuje, prečo rušňovodiči zo zamestnania utekajú

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v tomto týždni od 17. do 21. januára z prevádzkových dôvodov nevypraví na regionálnych linkách západného Slovenska viac ako štyri desiatky osobných vlakových spojov.

17.01.2022 20:37
ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur Foto:
Ilustračný záber.
debata (48)

Štátny vlakový dopravca o tom informoval na svojom portáli s tým, že aktuálna situácia sa počas dňa mohla priebežne zmeniť.

vlakkkk Čítajte viac Minister Doležal vyhlásil nábor rušňovodičov: Ponúka 1 200 eur náborový bonus a 1 750 eurový plat

Minulý týždeň spoločnosť pre chýbajúcich rušňovodičov aj vplyv pandémie odriekla takmer osemdesiat vlakov na tých istých trasách v západoslovenskom regióne. „ZSSK sa za spôsobené nepríjemnosti a zníženie komfortu pri cestovaní cestujúcim ospravedlňuje,“ oznámila spoločnosť.

Výpadok spojov

Na trati Bratislava – Komárno železničiari v pondelok 17. januára odriekli desať spojov od poludnia do večera, z toho šesť medzi hlavným mestom a Dunajskou Stredou. Dva vlaky vynechali v celej dĺžke trate medzi Bratislavou a Komárnom, po jednom z Kvetoslavova do Bratislavy a z Dunajskej Stredy do Komárna. V utorok ráno cestujúcich neodvezie ani vlak z Komárna do metropoly.

Najviac výpadkov vlakov v tomto týždni bude medzi Trnavou a stanicou Bratislava-Nové Mesto, a to 28 spojov počas celého dňa. V jednom prípade uviedol ako príčinu chýbajúcu lokomotívu. Zrušený je tiež ranný vlak z bratislavského Nového Mesta do Pezinka a z Pezinka do Bratislavy na Hlavnú stanicu. V utorok popoludní a večer sú navyše odrieknuté dva vlaky medzi Bratislavou a Malackami a dva medzi Malackami a Pezinkom. Nejde ani ranný vlak z Galanty do stanice Bratislava-Petržalka.

Odborník vysvetľuje, čo je za tým

Dôvodom masívneho výpadku uspojov je aj zlá situácia s rušňovodičmi. Podľa prezident Federácie strojvodcov Dušana Kašu je nedostatok rušňovodičov spôsobený viacerými faktormi. Podľa neho je to jednak veľmi náročné povolanie (zdravotné a odborné predpoklady, enormná psychická záťaž najmä v krízových situáciach, nepretržitý pracovný režim – nástupy a konce zmien v rôznom čase počas dňa aj v noci) a na druhej strane je toto povolanie na trhu práce nízko finančne ohodnotené.

„Jedným z problémov nedostatku rušňovodičov siaha až do obdobia 90. rokov, kedy sa postupne začal rušiť fungujúci systém vzdelávania a prípravy na povolania v železničnom sektore na SOU a stredných priemyselných školách,“ vysvetľuje Kaša pre denník Pravda.

Facebook X.com 48 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ZSSK