Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na začiatku týždňa avizovala, že tento týždeň nevypraví na západe Slovenska 78 spojov. Opäť v tom zohráva hlavnú úlohu nedostatok pracovnej sily. Železnice jednoducho nemajú dostatok ľudí na to, aby dokázali vypraviť všetky vlakové spoje.
„Najčastejším dôvodom odriekania vlakov v Oblastnej správe depa Bratislava sú nedostatok rušňovodičov alebo poruchy či nedostatok hnacích koľajových vozidiel,“ tvrdí pre Pravdu Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.
Podľa neho by však už od budúceho týždňa malo nastať zlepšenie práve na najvyťaženejšej regionálnej trati, Bratislava – Komárno, kde by sa odriekanie vlakov malo úplne minimalizovať. Železničiarom aktuálne chýba 129 rušňovodičov. Nedostatok ľudí je vyvolaný nielen zastavením ich prípravných kurzov v pandémii a fluktuáciou ku konkurencii, ale hlavne zvyšovaním výkonov. „Na viac výkonov potrebujeme viac rušňovodičov,“ približuje Kováč s tým, že spúšťajú náborovú kampaň na nových kolegov.
Rušňovodič ZSSK, údaje v € (v hrubom) | ||
---|---|---|
Rok | mzda s nadčasom | mzda bez nadčasu |
2016 | 1177 | 1011 |
2017 | 1215 | 1078 |
2018 | 1350 | 1204 |
2019 | 1500 | 1314 |
2020 | 1546 | 1374 |
2021* | 1625 | 1387 |
*Plat od januára do novembra 2021 Zdroj: ZSSK
Náborový príspevok a vyššie platy
Dôvodom nedostatku rušňovodičov je nielen koronavírus, ale aj dlhodobé neriešenie tohto problému. Povedal to v diskusii na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Preto sa rozhodol konať. Národný dopravca zavádza náborový príspevok v objeme 1200 eur, čím chce prilákať nových rušňovodičov. Okrem toho dopravca tiež počíta s ubytovacím príspevkom do 400 eur mesačne, čo by malo pomôcť dostať pracovníkov z východu na západ za prácou. V neposlednom rade ZSSK ponúka pre zamestnancov referenčný bonus za získanie kolegu v hodnote 500 eur.
Ruka v ruke s náborovou kampaňou sa chce ministerstvo dopravy tiež zamerať na vzdelávanie nových rušňovodičov. To v súčasnosti trvá bežne 12 až 16 mesiacov. Pre pandémiu bolo vzdelávanie rušňovodičov pozastavené, čo spôsobilo sklz.
Štát si chce viac školiť nových rušňovodičov aj sám. Problém s nedostatkom ľudí na tejto pozícii podľa ministra dopravy vznikol pre pandémiu, ale aj tým, že sa dlhodobo neriešil. Štátny dopravca sa má podľa neho stať konkurencieschopnejší aj oproti súkromným železničným firmám. „Ideme zvyšovať odmeňovanie, ideme reštartovať vzdelávanie a ideme si vychovávať vlastných rušňovodičov,“ zhrnul šéf rezortu dopravy cesty, ktorými chce získať viac rušňovodičov.
Platy pôjdu hore
Dva dni pred Vianocami uzavrel železničný dopravca novú kolektívnu dohodu s odborármi, ktorá zabezpečí zvýšenie platu aj pre rušňovodičov. Mzda v tejto profesii vzrastie na budúci rok o 180 eur mesačne a od roku 2023 o ďalších 80 eur. Priemerný hrubý plat rušňovodiča v ZSSK bude v roku 2022 viac ako 1 750 eur. Sem treba zarátať aj nadčasy v objeme maximálne 400 hodín ročne.
„Tento mzdový nárast súvisí so zmenami v oblasti pracovného času rušňovodičov, ktorým sa do pracovného času nebude viac započítavať prestávka na jedlo a odpočinok,“ vysvetľuje Kováč. Dodáva, že toto opatrenie a potenciál pracovného času, ktorý tým zamestnávateľ získa, čiastočne zníži podstav v profesii rušňovodič.