Veľký prínos pre domácu ekonomiku. Slovensko začne vyrábať bojové obrnené vozidlá 8x8

Jedným z plánovaných modernizačných projektov je aj akvizícia nových bojových obrnených vozidiel (BOV) 8x8, ktorých Ministerstvo obrany plánuje nakúpiť až 500 kusov v 20 rôznych verziách.

29.10.2021 13:09
Fotografia c.1 - Bojove obrnene vozidlo KBVP... Foto:
Bojové obrnené vozidlo KBVP Pandur II 8x8 CZ zavedené v českej armáde
debata (3)

Okrem toho, že tento typ vojenskej techniky zvýši schopnosti Pozemných síl OS SR, potenciálna výroba týchto obrnených vozidiel na území Slovenska s výrazným zapojením domácich podnikov prinesie aj mnoho ďalších výhod. Informuje Otto Dóka z Pppartners.

Plán rezortu obrany na nákup nových BOV 8×8 je logický hneď z niekoľkých dôvodov. „Jedným z tých hlavných je najmä to, že ako člen NATO má Slovensko voči aliancii určité záväzky. Medzi tieto záväzky patrí aj vybudovanie ťažkej mechanizovanej brigády a aj vybudovanie práporu iniciatívy rýchle pripravenosti NATO,“ povedal Dóka. Zároveň všetky susedné štáty tento typ techniky využívajú. Dóka dodáva, že „popritom sa bojové obrnené vozidlá 8×8 vyznačujú aj veľmi vysokou úrovňou mobility, ktorá umožňuje lepšiu priechodnosť terénom a podvozok 8×8 je možné využiť ako v ťažkej mechanizovanej brigáde, tak aj v rámci jednotiek iniciatívy rýchlej pripravenosti NA­TO.“

Tatra

Značka TATRA je na Slovensku známa a populárna. Historicky sa s ňou spájajú tri slovenské mestá: Bánovce nad Bebravou, Čadca a Bratislava. Od 1. júla sa do klubu týchto miest pridáva Trenčín, v ktorom chce automobilka TATRA TRUCKS výrobu slávnych nákladných vozidiel obnoviť, opäť sa stať významným regionálnym zamestnávateľom a zároveň aj spoľahlivým partnerom Ministerstva obrany SR.

Fotogaléria
Tatra na IDEB
Tatra na IDEB
Tatra 4x4 Platform

Záväzky voči spojencom a technické schopnosti nie sú ale jedinými prínosmi pre Slovensko. V susednom Česku nedávno spoločnosť Tatra Defence Vehicle dokončila výrobu a dodávku 20 bojových vozidiel Pandur II 8×8 v špeciálnych verziách pre Armádu ČR. Zároveň tento projekt bol pre českú ekonomiku významným prínosom. Obdobný projekt by bolo možné uskutočniť aj na Slovensku. Informuje Doka.

Bar-Vydrica Čítajte viac Zapáli sa na dušičky sviečka aj za gastro podniky? Nemôžeme byť zatvorení deväť mesiacov, to je naozaj likvidačné, hovorí majiteľka diskotéky

Otázka, ktorú v súčasnosti vedenie ministerstva obrany a Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu SR riešia je podiel domáceho obranného priemyslu. Názory sa rôznia, ale pri možnosti zabezpečenia 70 percentnej výroby vozidiel na Slovensku by prínosy zákazky boli skutočne významné.

Ďalej Dóka hovorí, že „celkovo plánuje rezort obrany nakúpiť až 500 kusov bojových obrnených vozidiel 8×8 v 20 verziách. V porovnaní s okolitými krajinami ide o veľmi vysoký počet vozidiel, zároveň však ide o projekt, ktorý je rozdelený do piatich etáp. To však nijak nelimituje prínosy, ktoré by výroba bojových vozidiel na území Slovenska a v slovenskom podniku obranného priemyslu priniesla.“

Podľa nezávislej štúdie renomovanej audítorskej spoločnosti EY, ktorá pre svoje predikcie využila dostupné dáta od spoločnosti Tatra Defence Vehicle k realizácii podobnej zákazky v ČR a dáta zo Štatistického úradu SR, celkový prínos realizácie tohto projektu pre slovenskú ekonomiku by dosiahol 469 747 498 eur. Informuje Dóka.

Zároveň dopĺňa že, by jedno vynaložené euro vygenerovalo v slovenskej ekonomike 1,8 eura a u výrobcu a dodávateľov by sa vytvorila práca rovná ekvivalentu práce pre 2897 kvalifiko­vaných pracovníkov na dobu jedného roku. Okrem ekonomických benefitov je potrebné spomenúť aj tie neekonomické. Slovensko získa v oblasti pozemnej techniky sebestačnosť a nezávislosť na zahraničných dodávkach, licenčnou výrobou týchto vozidiel na Slovensku by sa mohli slovenské podniky uchádzať o kontrakty v zahraničí, zvýšila by sa kvalifikovanosť zamestnancov a zároveň by sa otvoril priestor pre vylepšovanie platformy 8×8 do budúcna.

Licenčnú výrobu BOV 8×8 na území Slovenska je možné realizovať, pretože spoločnosť Tatra Defence Slovakia vďaka svojmu majiteľovi má túto licenciu k dispozícii. Spoločnosti Tatra Defence Vehicle a Tatra Defence Slovakia by mohli v oblasti BOV 8×8 prehĺbiť česko-slovenskú obrannú spoluprácu a časom by sa spolupráca mohla potenciálne rozšíriť na ďalšie platformy obrnených vozidiel, ako napríklad TITUS 6×6, na ktorom spoločnosť Tatra Defence Vehicle spolupracuje s automobilkou Tatra Trucks a francúzskou zbrojovkou Nexter. To by mohlo slovenským podnikom otvoriť nové možnosti na zahraničných trhoch a na Slovensko by prúdilo technologicky významné know how, ktoré možno využiť na ďalší vývoj a výrobu nových systémov, ktorý samotný rezort obrany chce v budúcnosti podporovať. Informoval Dóka.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ekonomika #Slovensko #výroba #obrnené vozidlá