Rodinná firma z Turca sa umiestnila na 510. mieste a bola jedinou slovenskou firmou, ktorá sa dostala medzi topfirmy. Zaoberajú sa realizáciou montovaných stavieb na kľúč, konkrétne záhradných domčekov, garáží, prístreškov či pergol. Ročne dokážu postaviť okolo tisíc menších stavieb.
Firmu zakladal v roku 1994 Marián Choleva. Stačila mu na to malá rodinná garáž. Neskôr do svojich aktivít zapájal aj obe dospievajúce deti. Marek a Martin Cholevovci sa k otcovmu podnikaniu oficiálne pridali v januári 2007.
Slovenská spoločnosť Gardeon sa dostala do prestížneho rebríčka tisícky najrýchlejšie rastúcich firiem v Európe.
O tri roky neskôr ich na návšteve v Nemecku nadchla montovaná oceľová garáž. Dovtedy ľudia na Slovensku preferovali skôr klasické murované garáže. Odvtedy sa ich firma rozrastá a objednávky rastú. Z malej obce Turčiansky Ďur neďaleko Martina sa vypracovali až k špičke najrýchlejšie rastúcich európskych firiem.
Raketový rast
Rebríček zostavil anglický ekonomický portál Financial Times spolu s nemeckou výskumnou spoločnosťou Statista. Skúmali rast príjmov za obdobie rokov 2019 až 2022. Mnoho firiem v týchto rokoch čelilo viacerým krízam. Či už to bola pandémia, alebo neskôr vysoká inflácia či energetická kríza. Aj napriek krízovému obdobiu však firma rodiny Cholevovcov z Turca dokázala rýchlo vyrásť.
„Ľudia si uvedomili, že garáž je užitočná vec a investícia. Keď si postavím garáž za 10-tisíc eur pri dome, tak to má hodnotu. Zhodnocuje to hlavnú nehnuteľnosť, teda dom. Dopyt po stavbách sme mali extrémny,“ opisuje dôvody rýchleho rastu firmy Martin Choleva, ktorý v súčasnosti spolu s bratom vedie firmu. Dôvodom rýchleho rastu mohla byť aj skutočnosť, že ľudia boli zatvorení počas pandémie doma a zveľaďovali si domy. Peniaze nemohli míňať v reštauráciách či na dovolenkách, tak investovali do svojich príbytkov.
Je to už druhýkrát, čo sa firma Gardeon v tomto prestížnom rebríčku umiestnila. Prvý raz to bolo vlani, keď sa hodnotil rok 2021 a obsadili 719. miesto. Okrem nich sa umiestnili aj ďalšie dve slovenské firmy. Tentoraz sa však posunuli o viac ako 200 miest vyššie a už boli zo Slovenska jediní.
Aj hospodárske výsledky spoločnosti potvrdzujú raketový rast ich tržieb. Kým v roku 2019 dosahovali tržby spoločnosti skoro tri milióny eur, tak o štyri roky neskôr, teda v roku 2022, to bolo už takmer 12 miliónov eur. Za sledované obdobie tak dosiahli úctyhodný rast tržieb na úrovni 322 percent. Firme rýchlo rástol aj zisk. Skoro z 30-tisíc v roku 2019 na predvlaňajších vyše 750-tisíc eur.
Čítajte viac Ženy na Islande nechali prácu a vyšli do ulíc, krajinu to paralyzovalo. Vybojovali si to, čo nikde inde na svete„Dosiahli sme skoky v raste, lebo sme boli v správnom čase na správnom mieste. Boli sme pripravení na to, keď nám zrazu objednávky skočili z 1000 na 2000 za rok. Nie je to len o tom, že garáž predáme, musíme ju aj doviezť a postaviť,“ vysvetľuje Choleva s tým, že je to zložitejšie v porovnaní len s on-line obchodom.
Z garáže do európskej špičky
„Mali sme šťastie, že v tom čase na Slovensku nič podobné nebolo,“ pokračuje v rozprávaní o začiatkoch podnikania Martin Choleva. Na začiatku veľmi bojovali s názormi ľudí v tom, že Slováci montované malé stavby nechceli. „Boli skeptickí a neverili tomu,“ pokračuje s tým, že ľudí museli spočiatku o výhodách presviedčať. Doba sa však postupne menila a začalo sa po Slovensku objavovať čoraz viac montovaných stavieb. Najviac im však pomohla veľká výstava v Nemecku, kde videli, že toto by mohol byť raz na Slovensku zaujímavý biznis. Postupne už ľudí nemuseli o kvalite montovaných stavieb presviedčať a zákazníci ich vyhľadávali sami.
Aj keď doteraz im väčšina objednávok chodila zo Slovenska, domáci trh im už začal byť malý. Preto sa vlani rozhodli otvoriť pobočku v Prahe pre Česko, pobočka v Hamburgu má predávať v Nemecku a pobočka vo Viedni bude obsluhovať rakúsky trh. Hlavný biznis ostáva na Slovensku. Centrálu má firma v spomínanej obci Turčiansky Ďur. „Všetci chcú stavať rodinné domy, lebo na tom sa dá zarobiť veľa peňazí. Ale kto bude robiť takéto malé záhradné stavby v dobrej kvalite a dizajne?“ pýta sa. Podľa neho v dnešnej dobe je zákazník náročný v tom, že chce mať všetko na kľúč a o nič sa nechce starať.
„Celý proces trvá do štyri až šesť hodín maximálne. Je to suchá a čistá montáž, lebo sú to lego prefabrikáty, ktoré sa len zmontujú,“ tvrdí. Výhoda celého rýchleho procesu je v tom, že ráno odchádzate napríklad do práce, a keď sa z práce vraciate domov, máte montovanú stavbu hotovú. „Projektujeme to tak, aby to absolútne ladilo s domom a okolím. Ľudia často ani len netušia, že je to skladačka,“ vysvetľuje. Najlepšie sa predávajú podľa neho garáže a záhradné domčeky.
Úspech cítia aj zamestnanci
V súčasnosti pracuje pre Gardeon asi 30 ľudí na trvalý pracovný pomer a externých montážnikov je tiež 30. Podľa Martina Cholevu vo firme všetci vedia, že keď spoločnosť nepredá nič, tak sa neuživia. Na druhej strane, ak sa firme darí, zamestnanci majú možnosť si zarobiť veľa peňazí. Toto je filozofia, ktorá sa podľa neho vo firme osvedčila. „Máme minimálnu fluktuáciu. Za posledných päť rokov odišli možno jeden či dvaja zamestnanci. Väčšina ľudí tu bola od našich začiatkov,“ tvrdí.
Mzdu majú rozdelenú na pevnú sumu a pohyblivú, v závislosti od predajov. Základná mzda je vo firme na úrovni zhruba 1¤000 eur. Odmenu dostávajú vo forme provízie za predaj. „Na províziách si dokážu zarobiť dvoj- až trojnásobok základnej mzdy. U nás sa pohybujú mzdy u kolegov na úrovni 2¤500 až 3¤000 eur za mesiac. Vybrali sme sa ísť cestou, že sa budeme radšej deliť o zisk firmy, než by sme mali zamestnancov vykorisťovať,“ uzatvára slovenský podnikateľ.